حکومت عامل اصلی افزایش چشمگیر خشونت در برابر خبرنگاران

© کسراحکومت عامل اصلی افزایش چشمگیر خشونت در برابر خبرنگاران
حکومت عامل اصلی افزایش چشمگیر خشونت در برابر خبرنگاران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آمار خشونت در برابر خبرنگاران در افغانستان در سال ۱۳۹۶ خورشیدی افزایش ۵۱ درصدی داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، مجیب خلوتگر مسوول دفتر «نی» (حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان) در یک نشست خبری در کابل گفت که در سال گذشتۀ خورشیدی ۱۶۶ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این کشور به ثبت رسیده است که این تهدیدات و خشونت‌ها نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

آقای خلوتگرمیگوید که در این سال ۱۹ مورد قتل، ۴۱ مورد زخمی شدن، ۱۶ مورد بازداشت، ۲۳ مورد لت و کوب و ۶۷ مورد هم تهدید علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

به گفته مسوول دفتر نی می‌گوید: «رقم خشونت علیه خبرنگاران در سال ۱۳۹۶ نسبت به یک سال قبل از آن شامل ۱۶۶ درصد افزایش بازداشت‌های خبرنگاران از سوی نیروهای امنیتی، ۲۶ درصد افزایش قتل خبرنگاران، ۷۸ درصد افزایش زخمی ساختن خبرنگاران است و در مورد لت و کوب خبرنگاران ما شاهد کاهش ۴۳ درصدی نسبت به سال قبل استیم».

دفتر حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با بررسی‌هایی که در سال ۱۳۹۶ انجام داده است به این نتیجه رسیده که حکومت افغانستان عامل اصلی بازداشت خبرنگاران بوده که در بدتر شدن وضعیت خبرنگاران نقش بسزای بازی کرده است.

در یک مورد دیگر، در حالیکه آقای خلوتگر از افزایش فعالیت‌های خبرنگاران زن در ۱۱ ولایت افغانستان خرسند است اما نگران عدم فعالیت خبرنگاران زن در ۵ ولایت نیز است. به گفتۀ او در این سال در ۷ ولایت دیگر اشتراک زنان شاغل در رسانه‌ها کاهش داشته است.

آقای خلوتگر در این نشست خبری از نفوذ حکومت بر رسانه‌ها نیز ابراز نگرانی کرده گفت که حکومت با پرداخت معاشات گزاف تعداد ۵۱ تن از خبرنگاران منتقد حکومت را از رسانه‌ها دور ساخته و به پست‌های حکومتی معرفی نموده است و از این افراد بخاطر نفوذ به رسانه‌هایی که قبلا کار می‌کردند، استفاده می‌کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала