ایجاد اردوی محلی در افغانستان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaایجاد اردوی محلی در افغانستان
ایجاد اردوی محلی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا در صدد ایجاد اردوی محلی در افغانستان است.

اسپوتنیک به نقل از اطلس، طرحی را که چندی پیش وزارت دفاع امریکا به افغانستان سپرده بود در حال اجرا شدن است. بر مبنای این طرح نیروهای تازه ای به نام اردوی محلی در افغانستان ایجاد کند. مطابق این طرح قرار است یک ارتش 30000 نفری محلی در کشور ایجاد شود.

وزارت دفاع می‌گوید برای تأمین امنیت بهتر و دفع حملات مخالفان مسلح از هر کار شیوه ممکن استفاده خواهند کرد و تشکیل ارتش محلی نیز جزء تلاش‌های‌است که این وزارت روی دست دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت میگوید، این وزارت در نظر دارد در قدم اول بیشتر از پنج‌هزار تن را در صفوف نیروهای ارتش محلی جذب کند و در مراحل بعدی، شمار این نیروها به بیشتر از 30 هزار تن افزایش خواهد یافت.

آقای رادمنش می‌گوید، روند جذب افراد در چوکات نیروهای محلی با ثبت نام بیشتر از دو صد تن از ولایت لغمان آغاز شده و این روند به ولایت‌های دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

رادمنش هم‌چنان می‌گوید، این نیروها زیر رهبری نیروهای ارتش ملی فعالیت خواهند کرد و روند استخدام آنان مانند سربازان اردو خواهد بود.

به گفته وزارت دفاع، نیروهای محلی در بخش‌های جابجا خواهند شد که از سوی نیروهای اردوی ملی پاکسازی شده باشند.

این طرح سال گذشته از سوی پنتاگون به مقامات وزارت دفاع افغانستان سپرده شده بود.

ارتش امریکا پس از حمله به عراق نیز برنامه ای مشابه با این طرح را اجرا کرد و ۱۰۰ هزار نیروی شبه نظامی را شکل داد. اینک نیز واشنگتن امیدوار است نیروهای مسلح محلی به کمک اردو و پولیس افغانستان بیایند.

پیش از این ناظرین حقوق بشر نیز از طرح ایجاد ارتش محلی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که حکومت افغانستان نباید در پی عملی‌سازی این طرح باشد. این نهاد گفته بود که ارتش محلی می‌تواند پی‌آمدهای خطرناکی برای غیرنظامیان داشته باشد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала