سفیر افغانستان: ما از مفکوره فدراسیون روسیه در باره دیالوگ با طالبان استقبال خواهیم کرد

CC BY 4.0 / The Federation Council / سفیر افغانستان: ما از مفکوره فدراسیون روسیه در باره دیالوگ با طالبان استقبال خواهیم کرد
سفیر افغانستان: ما از مفکوره فدراسیون روسیه در باره دیالوگ با طالبان استقبال خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کابل قصد دارد همکاری با مسکو را توسعه بخشد و از ابتکار آن در باره حل صلح آمیز اوضاع اطراف افغانستان استقبال میکند، در عین حال در جمهوری اسلامی با ارزیابی های روسیه راجع به حضور داعش در کشور موافق نمی باشد، این مطلب را عبدالقیوم کوچی سفیر فوق العاده و مختار افغانستان اعلام داشت.

او در مصاحبه با خبرگزاری «ریانووستی» راجع به این معلومات داد که آیا در حال حاضر پروسه مذاکرات با طالبان راه اندازی شده میتواند یا نه و آیا میتوان خریداری های نو تحنیک جنگی روسیه توسط کابل انتظار داشت و چنین قرارداد با چه شرایط عقد شده میتواند.

شما سطح کنونی همکاری افغانستان و روسیه را چگونه ارزیابی میکنید؟

 به نظر من روابط متقابل بین دول ما در عرصه های مختلف به حد کافی فعال انکشاف می یابند. تحرکات معین در همکاری تجارتی — اقتصادی دیده میشوند. کمیسیون بین الحکومتی بالنوبه به سطح بسیار عالی در کابل و مسکو جلسات برگزار میکند و جهات دراز مدت همکاری تجارتی — اقتصادی دو دولت را تعیین میکند. طی زمان اخیر بین حکومات دو کشور چند موافقت نامه عقد شده اند.

این جالب است که هیات های دو کشور بطور منظم با همدیگر بازدیدها مینمایند و چنان عرصه های همکاری، مانند ترانزیت و مواصلات، راه های آهن و غیره را مورد بحث قرار میدهند. شورای کاری در باره همکاری با افغانستان در چوکات اتاق تجارت و صنایع فدراسیون روسیه و همکاران مربوطه افغان آنها دیالوگ معین پیش می برند.

باید یاداوری نمود که بازدیدهای شخصیت های بلندپایه دو دولت بصورت منظم انجام میشوند که موجودیت دیالوگ فعال سیاسی را بین کشورهای ما ثابت می سازد. طی سال گذشته 2017 چند شخصیت دولتی افغانستان، از جمله محمد حنیف اتمر مشاور رئیس جمهور افغانستان در امور امنیت ملی، فرید حمیدی لوی څارنوال کشور، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حامد کرزی رئیس جمهور سابق و همچنان گروپ اعضای هردو مجلس پارلمان افغانستان از فدراسیون روسیه دیدن نموده اند. از جانب روسیه از افغانستان نیکولای پاتروشیف سکرتر شورای امنیت روسیه، یوری سنتیوشین یکی از روسای کمیسیون بین الحکومتی افغان — روسیه و شخصیت های رسمی دیگر دیدن نموده اند.

فکر میکنم که فضای دوستانه بین دولتین و همکاری سازنده در آینده نیز حفظ خواهند شد و سیاستمداران، ماموران دولتی و متشبیثن هرچه بیشتر با همدیگر ملاقات خواهند کرد.

سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در مسکو پی هم برای آن تلاش می ورزد، تا مناسبات بین کشورهای ما در همه عرصه ها هرچه بیشتر انکشاف نمایند و تحکیم گردند.

حکومت های ما در مورد سلسله کامل مسایل همکاری منطقوی و بین المللی، بشمول عرصه تجارتی — اقتصادی، مسایل امنیتی و فرهنگی مواضع مشابه یا نزدیک به همدیگر دارند.

آیا افغانستان بر افزایش بعدی دوران کالا با روسیه حساب میکند؟ صادرات محصولات زراعتی به روسیه تا چه اندازه موفقانه صورت میگیرند و آیا رشد اضافی در این عرصه و به حساب کدام محصول ممکن است؟

افغانستان به توسعه و تحکیم بعدی همکاری تجارتی — اقتصادی با فدراسیون روسیه علاقمند می باشد. سفارت افغانستان در فدراسیون روسیه، از جانب خود اقدامات معین در باره جلب تاجران، متشبیثین و سرمایه گذاران روسیه برای آن اتخاذ میکند، تا با جرئت وجوه خود را در عرصه های دورنمایی افغانستان سرمایه گذاری نمایند. در فعالیت تجارتی چنین اصل معلوم،«کسی که خطر قبول میکند، او نفع زیاد به دست می آورد!» وجود دارد. پس من متشبیثین فدراسیون روسیه را دعوت میکنم که از خطر نه ترسند. به زودی زمان دشوار خاتمه خواهد یافت و مناسبات تجارتی — اقتصادی را باید پیریزی کرد و همین امروز تحکیم بخشید. میخواهم بطور خاص تذکر دهم که قانون موجود تجارتی — سرمایه گذاری افغانستان یکی از انعطاف پذیرترین و لیبرال ترین قوانین در منطقه است. دولت شرایط اعظمی مساعد برای سرمایه گذاری های خارجی در اقتصاد افغانستان ایجاد و به هر وسیله ممکن تشویق میکند و از آنها استقبال مینماید.

دولت همچنان اقدامات لازم برای تحقق امن فعالیت های متشبیثین خارجی اتخاذ میکند. ضمن به رسمیت شناختن حق متشبیثین در باره اتخاذ مستقلانه فیصله راجع به پیشبرد فعالیت های تشبثاتی در خاک افغانستان، میخواهم فقط اظهار آرزومندی نمایم، تا کمپنی های روسی از رقبای شان عقب نمانند و فعالانه در اقتصاد افغانستان، مانند چین، هند، جاپان، آلمان، امریکا، ازبکستان و دیگران، سرمایه گذاری نمایند.

افغانستان بصورت عنعنوی، از دیر زمان به بازار روسیه میوه جات تازه و خشک و همچنان برخی محصولات زراعتی صادر میکند. در زمان خود، به ویژه تا سال 1979 تعداد زیادی متخصصین شوروی (روسی)، از جمله در عرصه زراعتی و مالداری در افغانستان کار کرده اند. دانش و تجارب که متخصصین یادشده در آن زمان برای ترقی زراعت کشور اندوخته، اهمیت بسیار محسوس داشت. فکر میکنم که همکاری در این عرصه میتواند به سطح نو کیفی احیا شود.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه قبلاً اعلام داشته که مقامات افغان به مسکو مسوده «نقشه راه» در باره راه اندازی پروسه مذاکرات بین حکومت افغانستان و جنبش طالبان سپرده است. آیا میتوانید معلومات در باره این «نقشه راه» را با ما در میان بگذرید؟ در کدام موعد آغاز دیالوگ پلان میشود؟

طالبان به مثابه جنبش تروریستی نه تنها برای افغانستان تهدید به بار می آورند، بلکه آنها مدتها قبل به تهدید فراملیتی مبدل گشته، زیرا تجربه بین المللی نشان میدهد که تروریزم را نمی توان محدود ساخت. تروریزم و همه ظواهر آن برای بقای بشریت خطرناک است، لذا، برضد آن باید، مشترکاً مبارزه کرد.

طالبان گاه و بیگاه اعمال تروریستی انجام میدهند، هموطنان خود، خاصتاً مردم بی گناه، را با بی رحمی به قتل میرسانند. فعالیت آنها پرابلم بزرگ محسوب میشود که باید حل گردد. افغانستان به جستجوی حل قابل قبول این پرابلم علاقمند می باشد.

همین اکنون به همه معلوم است که تروریزم بر افغانستان تحمیل شده است. تروریستان در آنسوی خط دیورند مستقر شده، در مدارس دینی آموزش نظامی می بینند، تمرینات مینمایند و بعداً به هدف انجام فعالیت های تخریبی و ترور علیه حکومت قانونی و مردم افغانستان به کشور ما اعزام میشوند. برخی کشورهای منطقه (و نه تنها) در تمویل مالی طالبان سهم فعال میگیرند و در تماس های نزدیک با آنها قرار دارند و سلاح در اختیار شان قرار میدهند و به آنها مساعدت های دیگر فراهم می سازند.

در صورتیکه، اگر حکومت فدراسیون روسیه آرزوی شرکت و مساعدت به حل صلح آمیز پرابلم و فراخواندن طالبان جهت نشستن به دور میز مذاکرات با حکومت قانونی افغانستان در دیالوگ سیاسی داشته باشد، پس جانب افغان حتماً از چنین اقدامات جانب روسیه استقبال خواهد کرد. روسیه طی سال 2017 چند ملاقات به منظور جلب بعدی توجه به این مساله سازماندهی نموده بود. در چارچوب ملاقات های مسکو کشورهای مانند چین، ایران، پاکستان و همچنان کشورهای منطقه آسیای مرکزی شرکت ورزیده بودند.

از دیدگاه ما برخی نمایندگان فئراسیون روسیه، منجمله آقای کابلوف، احتمالاً فکر میکند که «طالبان» را میتوان در مبارزه علیه داعش استفاده کرد. فکر میکنیم چنین شیوه برخورد نادرست است. تروریستان را نباید به خوب و بد تقسیم کرد، دقیقاً همچنان آنها را نمی توان به «خود» و «بیگانه» تقسیم نمود. تروریستان همیشه تروریست باقی می مانند. چنین قضاوت ها را ما نادرست میدانیم. داعش در افغانستان زمینه ندارد. این جریان نمی تواند در سرزمین ما تاب آورد، به خاطر که آن در اینجا ریشه های تاریخی، فرهنگی — اخلاقی و همچنان مذهبی ندارد. داعش برای افغانستان جسم بیگانه است و مردم ما آن را طرد خواهند کرد.

ما این امر را مستثنی نمی سازیم که بعد از شکست گروه داعش در شرق نزدیک کدام گروه های متفرق کوچک در شمال افغانستان ظاهر شده باشند. ولی آنها با شدت تمام توسط نیروهای مسلح دلیر ما نابود ساخته میشوند. باید توضیح نمایم که در افغانستان اکثراً این همان طالبان هستند که به اساس هدایت حامیان شان وقتاً فوقتاً در بعضی محلات بیرق سفید خود را توسط بیرق سیاه داعش تعویض میکنند.

مسکو بارها جهت در اختیار قراردادن میدان مذاکرات خود برای راه اندازی دیالوگ بین حکومت افغان و جنبش «طالبان» آمادگی ابراز داشته است. تا چه حد در کابل جهت استفاده از پیشنهاد مسکو آماده می باشند؟

جانب افغان از مساعی و ابتکار مسکو که بر ضد تروریزم و هر شکل دیگر ظواهر افراطیت در منطقه ما متوجه اند، استقبال میکند و این فعالیت ها را مثبت ارزیابی میکند.

ما فدراسیون روسیه را همسایه خود میدانیم. از همینرو ما معتقدیم  که اگر سازمان های تروریستی بین المللی که در خاک افغانستان فعالیت میکنند و نیروهای مسلح ما با آنها مبارزه میکنند، مانع را که نظامیان قهرمان ما بر سر راه آنها ایجاد کرده، تخریب کنند، تروریستان بدون تردید به خاک جمهوری های شوروی سابق آسیای میانه نفوذ خواهند کرد و بعداً تا سرحد روسیه نیز آنقدر دور نیست. به این ترتیب، از مساعی رهبری روسیه که متوجه حل صلح آمیز اوضاع اطراف افغانستان می باشند، همکاری در مبارزه با تروریزم بین المللی، هم از طرف افغانستان و هم از طرف سفارت کشور در مسکو استقبال بعمل خواهد آمد.

در کابل ابتکار ازبکستان راجع به برگزاری ملاقات در باره افغانستان در اواخر مارچ را چگونه ارزیابی میکنند؟ آیا بطور کل چنین تعداد چارچوب های مذاکرات ضرور اند؟ و آیا این ابتکار به مساعی که در چارچوب مذاکرات در میدان مسکو تحق می یابند، مزاحمت نخواهد کرد ؟

افغانستان و ازبکستان دو دولت همسایه اند و مناسبات دیرینه نزدیک تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارند. با کمال خوشی یاداوری میکنیم که مناسبات متقابل بین دو دولت در این اواخر به حد کافی موفقانه و فعال انکشاف می یابند. برعلاوه بازدیدهای منظم روسای ادارات مختلف هردو کشور با یکدیگر، بطور خاص میخواهم بازدید جوابیه محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را با شوکت میرضیایف همتای ازبک در تاشکند یاداوری نمایم. در جریان این بازدید تاریخی بین دو کشور بیش از 20 موافقت نامه و قرارداد در عرصه های تجارتی، اقتصادی، ترانزیت، همکاری علمی — تخنیکی و غیره امضا شدند.

دولت ما با ازبکستان سرحد مشترک طولانی دارد. هردو کشور با تهدیدهای مشابه مواجه میگردند. برخی سازمان های تروریستی در هردو دولت فعالیت میکنند که اقدامات مشترک در باره نابودسازی آنها مطالبه میکنند.

ما از ابتکار رهبری ازبکستان استقبال میکنیم، به خاطر که صلح و امنیت در سرحدات دو دولت مستقیما بر صلح و ثبات در منطقه بطور کل اثر مینماید.

به اساس معلومات مسکو تعداد جنگجویان داعش در افغانستان در حدود ده هزار نفر تشکیل میدهد. معلومات رسمی کابل از چه قرار اند؟ آیا جریان تروریستان داعش به کشور بعد از شکست این گروه در سوریه و عراق افزایش یافته یا خیر؟

طوریکه من در بالا تذکر دادم داعش پدیده افغانی نیست. گروه داعش در شرق نزدیک بوجود آمده و طوریکه معلوم است دولت های مانند عراق، سوریه و لیبیا از آن سخت متضرر شده اند. این کشورها با عواقب مخرب جنگ داخلی که هنوز ادامه دارد، مواجه شده اند.

حکومت و جامعه ما از همان ابتدا در این مورد اتفاق نظر دارند که ایدیولوژی داعش بطور کامل هم با تعلیمات حقیقی دین مقدس اسلام و همچنان ارزش های معنوی افغانان ضدیت دارد که به همین ارتباط از طرف مردم ما با قاطعیت رد میشود. فعالیت داعش مستقیماً متوجه بی اعتبارساختن دین اسلام می باشد. برخورد بی رحمانه و غیرانسانی داعشیان با اطفال، زنان، کهنسالان با اساسات اسلام ضدیت دارد، از همنیرو ما و همه مسلمانان متدین داعش را قاطعانه رد میکنیم.

نسبت ادامه جنگ در افغانستان و حملات تروریستی که «طالبان» انجام میدهند زمینه را برای ظهور نمایندگان جداگانه داعش در کشور ما فراهم ساخته است. باوجود این رقم ده هزار نفر را ما مبالغه آمیز مدانیم. هرگونه ظهور داعش در شرق کشور، یا در ولایات شمالی با مقابله قاطع مردم محلی، تا سرحد نابودی کامل و (یا) راندان مواجه میگردد. متحدشدن طالبان با جنگجویان داعش ناممکن است، به خاطر که داعش اهداف دور و دراز تعقیب میکند، هدف آنها نفوذ به خارج از حدود افغانستان می باشد. حکومت افغانستان، مردم ما و نیروهای مسلح قهرمان ما تا پای جان ایستاده اند، تا به نفوذ تروریستان به خارج از سرحدات افغانستان، خاصتاً به کشورهای آسیای مرکزی، اجازه ندهند.

آیا افغانستان قصد دارد خریداری هلیکوپترهای Mi-17V5 از روسیه ادامه دهد، یا، طوریکه راجع به این در اداره امریکا اعلام داشته، کابل در مورد استفاده از هلیکوپترهای امریکایی «اپاچ» فیصله نموده است؟

همکاری نظامی — تخنیکی بین افغانستان و روسیه تاریخ دیرینه و طولانی دارد. نیروهای مسلح افغانستان در زمان ما بیشتر توسط تسلیحات و وسایل ساخت (شوروی) و روسیه تجهیز شده اند. ما در وقت خود از روسیه هلیکوپترهای نوع Mi-17 و Mi-35 خریداری کردیم. یک عده از این هلیکوپترها در وضع کاری قرار دارند، برخی به ترمیم اساسی و (یا) تمدید موعد بهرهبرداری نیاز دارند.

جانب افغان به خریداری انواع یادشده هلیکوپترها علاقمندی دارد، چون آنها خود را در شرایط افغانستان بسیار خوب نشان داده اند. در عین حال حکومت ما وجوه کافی برای خریداری این ماشین ها ندارد و امریکایان به علل معلوم به شما از دادن وجوه لازم مالی طوریکه آنها قبلاً این کار را میکردند، امتناع می ورزند.

تا زمانیکه روابط متقابل بین ایالات متحده و روسیه بهتر بود، واشنگتن بطور منظم وجوه برای خریداری هلیکوپترهای ضربتی Mi-35 تخصیص میداد. ولی در سال 2012 مناسبات بین این کشورها بدتر شده رفت و این بدترشدن بر مساله خریداری هلیکوپترها برای اردوی افغانستان نیز تائثیر منفی بجا گذاشت. امریکایان از تمویل مالی این معامله امتناع ورزیدند.

در عین حال یاداوری این مطلب را بجا میدانیم که امریکایان بصورت مجانی به نیروهای مسلح افغانستان هلیکوپترهای نوع Black Hock تحویل خواهند داد. فکر میکنم که جانب روسیه نیز میتوانست به عین ترتیب عمل نماید و به جانب افغانی هلیکوپترهای نوع Mi-35 بر مبنای بلاعوض میداد که اردوی افغان برای پیشبرد عملیات ضد تروریستی به آنها سخت ضرورت دارد. چنین عمل حسن نیت مقامات روسیه در چارچوب مبارزه مشترک علیه دشمن مشترک، یعنی تروریزم بین المللی بدون تردید به شایستگی هم از طرف جوامع دو کشور و هم از طرف جامعه بین المللی ارزیابی خواهد شد.

آیا امکان دادن کریدیت روسیه به جانب افغان برای نیازمندی های دفاعی مورد بحث قرار میگیرد یا خیر؟ اگر، بلی، پس صدور کدام تخنیک نظامی در چارچوب این توافق نامه پلان میشود؟

در افغانستان فعالیت های جنگی جریان دارند، کشور ما با سازمان های تروریستی منطقوی و بین المللی مبارزه میکند. اقتصاد کشور از این کار متضرر میشود. باوجود این، و باوجود همه مشکلات، حکومت مساعی را اتخاذ میکند، تا نیروهای مسسلح ما و پرسونل آن از نظر تسلیحات معاصر و همه ضروریات برای پیشبرد مبارزه موفقانه علیه تروریزم تامین شده باشند. جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده موافقت نامه راجع به همکاری استراتیژیک امضا نموده اند. امریکا در چارچوب تعهدات خود به اساس این موافقت نامه بصورت بلاعوض به کشور ما کمک نظامی — تخنیکی مینماید. بین افغانستان و امریکا کدام موافقت نامه های کریدیتی وجود ندارند.

فکر میکنم، در صورت علاقمندی، جانب روسیه میتوانست در دو جهت مساعدت نماید:

1. دادن هلیکوپترهای ضربتی Mi-35 به منظور پیشبرد موفقانه فعالیت های محاربوی علیه دشمن مشترک: تروریزم منطقوی و بین المللی که برای هردو کشور تهدید به بار نمی آورند.

2. آموزش و تمرینات تخصصی نظامیان افغان (هم پولیس مبارزه با مواد مخدر و هم ماموران سرحدی).

در حال حاضر در موسسات مسلکی نظامی و پولیسی روسیه تا (200) نظامی افغان آموزش می بینند. فکر میکنیم که همکاری ما در این عرصه میتواند ادامه یابد.

ما سپاسگذاری صمیمانه خود به خاطر محموله ماشیندارهای کلاشنیکوف به تعداد (10) هزار میل و یک میلیون کارطوس برای آنها ابراز میداریم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала