افزایش پوتنسیال هستوی روسیه متوجه نابودسازی سیستم دفاع ضد راکتی امریکا می باشد

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationافزایش پوتنسیال هستوی روسیه متوجه نابودسازی سیستم دفاع ضد راکتی امریکا می باشد
افزایش پوتنسیال هستوی روسیه متوجه نابودسازی سیستم دفاع ضد راکتی امریکا می باشد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیو ماجومدار (Dave Majumdar) در مجله «The National Interest» امریکا می نویسد، روسیه سلسله کامل تسلیحات استراتیژیک که توانایی نابودسازی سیستم دفاع ضد راکتی امریکا دارا می باشند، طراحی می کند.

مولف می افزاید، طوریکه کرملن خبر داد، روسیه را به این کار فیصله رئیس جمهور جورج بوش پسر در مورد خروج از قرارداد در باره محدودساختن سیستم دفاع ضد راکتی وادار ساخت که راجع به آن در تاریخ 13 دسمبر سال 2001 اعلام گردید. با وجود این همه، اگرچه روسان در حال حاضر مصروف طراحی سلسله کامل تسلیحات نو است، گمان نمی رود که این کار بر توازن استراتیژیک بین مسکو و واشنگتن تائثیر نماید. پرابلم حقیقی در اینست که این وضع آن رژیم به مشکل حاصل شده کنترول بر تسلیحات را با تهدید مواجه می سازد که در ختم جنگ سرد بین امریکا و اتحاد شوروی نقش تعیین کننده بازی کرد. برعلاوه این، نظر به افزایش تشنج در مناسبات بین امریکا و روسیه این دو دولت بزرگ تدریجاً به آنچه نزدیک شده میروند که آن را جنگ سرد نو نامیده میتوانیم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خطاب خود عنوانی مجمع فدرالی در تاریخ 1 مارچ گفت:«طی همه این سالها بعد از خروج امریکا از قرارداد در باره دفاع ضد راکتی ما بصورت متشنج بر تخنیک و تسلیحات دورنمایی کار میکردیم. میخواهم یاداوری نمایم که سیستم جهانی دفاع ضد راکتی امریکا بطور عمده برای مبارزه با راکت های استراتیژیک که با مسیر بالیستیکی پرواز میکنند، ایجاد میگردد. این سلاح اساس نیروهای بازداری هستوی ما را تشکیل میدهد. همچنان، در اصل، برای دول دیگر کلوپ هستوی نیز تهدید ایجاد میکند».

حفظ پوتنسیال هستوی ترس آور روسیه

برای آنکه با آنچه مقابله کرد که کرملن تلاش امریکا جهت نقش برآب ساختن موثریت وسایل استراتیژیک هستوی روسیه می نامد، مسکو ابتکار تحقق برنامه در باره طراحی سلاح نو پیشکش نمود که میتواند هرنوع سیستم دفاع ضد راکتی امریکا را نابود سازد. پوتین خاطرنشان ساخت:« به این ارتباط در روسیه سیستم کاملاً محقر از نقطه نظر قیمت، ولی به سطح عالی موثر عبور از سیستم دفاع ضد راکتی طراحی میگردد و پیوسته بهبود بخشیده میشود که توسط آنها همه مجتمع های راکتی بین القاره یی بالیستیکی ما تجهیز میشوند. برعلاوه این، ما کار طراحی راکت های نسل جدید آغاز کرده ایم».

در جمله آنها میتوان راکت «سرمات» چند مرحله یی بین القاره یی بالیستیکی با سوخت مایع  که در حال حاضر در حال طراحی می باشد و راکت نیرومند 210 تنی P-36M2 «ووییودا» (به اساس تصنیف ناتو SS-18 «ستانه») را باید تعویض کند. این راکت با مسیر غیرمعمولی پرواز میکند، تا دفاع ضد راکتی آن را هدف قرار داده نتواند.

پوتین گفت:« این مجتمع راکتی بجای مجتمع «ووییودا» خواهد آمد که در دوران اتحاد شوروی ساخته شده بود. همه و همیشه بر قدرت بلند محاربوی آن اعتراف میکردند. همکاران خارجی ما، طوریکه شما میدانید، به آن حتی هشت نامگذاری تهدیدکننده داده بودند. ولی امکانات راکت «سرمات» بطور قابل ملاحظه بلندترند. در صورت وزن بالاتر از 200 تن آن قسمت فعال کوتاه پرواز دارد که پیشگیری آن توسط وسایل دفاع ضد راکتی را دشوار می سازد. برد راکت نو سنگین، تعداد و قدرت بلاک های محاربوی آن — نسبت به «ووییودا» بیشتر می باشد. «سرمات» توسط طیف وسیع مهمات هستوی قدرت زیاد، بشمول مافوق سرعت صوت و عصری ترین سیستم های عبور از دفاع ضد راکتی تجهیز خواهد شد. مشخصات عالی محفوظ بودن سرکوهای پرتاب و امکانات بزرگ حفاظتی بکاربرد این مجتمع را در هرنوع شرایط تامین میکند».

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationافزایش پوتنسیال هستوی روسیه متوجه نابودسازی سیستم دفاع ضد راکتی امریکا می باشد
افزایش پوتنسیال هستوی روسیه متوجه نابودسازی سیستم دفاع ضد راکتی امریکا می باشد - اسپوتنیک افغانستان
افزایش پوتنسیال هستوی روسیه متوجه نابودسازی سیستم دفاع ضد راکتی امریکا می باشد

راکت «سرمات» را خاصتاً این امر خطرناکتر می سازد که آن میتواند در مسیر پرواز نماید که از طریق قطب جنوبی میگذرد و از سیستم کنونی دفاع ضد راکتی امریکا کاملاً جدا قرار دارد. پوتین در ادامه گفت:«او میتواند بر اهداف هم از قطب شمالی و هم از طریق قطب جنوبی حمله نماید. «سرمات» — این سلاح بسیار هیبتانک است و نظر به مشخصات آن هیچ کدام، حتی سیستم های دورنمایی دفاع ضد راکتی مزاحمت ایجاد کرده نمی تواند».

در حال که کارشناسان غربی راجع به طراحی راکت «سرمات» میدانستند، پوتین راجع به سلسله کامل راکت های غیربالیستیکی معلومات داد — راجع به برخی از آنها قبلاً معلومات وجود داشت و دیگران به خبر نو مبدل گشتند — که از سیستم دفاع ضد راکتی امریکا عبور کرده میتوانند. یکی از آنها راکت بالدار با انجن هستوی می باشد که نمونه اولی آن را روسان قبلاً آزمایش کرده اند.

پوتین گفت:« یکی از آنها — ساختن دستگاه کم جسامت فوق العاده قوی انرژیتیک هستوی می باشد که در داخل بدنه راکت بالدار نوع جدیدترین راکت Х-101 استقرار هوایی یا «تماگفک» امریکایی جابجا میگردد، در عین حال آن به ده ها بار — به ده ها بار! — برد بزرگ پرواز تامین میکند که عملاً غیرمحدود می باشد. راکت بالدار پروازکننده در ارتفاع پائین و کمتر محسوس که سرگلوله هستوی را عملاً به فاصله غیرمحدود و مسیر غیرقابل پیشبینی پرواز و امکانات عبور از حدود پیشگیری برای سیستم های موجود انتقال میدهد، برای همه سیستم های موجود و دورنمایی هم دفاع ضد راکتی و هم مدافعه ضد هوایی آسیب پذیر نمی باشد».

پوتین همچنان راجع به تورپیدوی «ستاتوس-6» روسیه که توسط ریاکتور مختصر اتمی و سرگلوله کتلوی با قدرت 100 کیلوتن تجهیز خواهد شد، معلومات داد. پوتین در ادامه گفت:«در روسیه دستگاه بی سرنشین زیرآبی طراحی میشود که میتواند در عمق زیاد (میدانید، من میخواهم بگویم، در عمق بسیار زیاد) و فاصله بین القاره یی با سرعت حرکت کرده میتواند که بارها از سرعت تحت البحری ها، عصری ترین تورپیدوها و حتی کشتی های سریع روی آبی بیشتر می باشد. این اصلاً چیزی تخیلی است. آنها صدای پائینتر، قابلیت مانور بلند دارا می باشند و عملاً برای دشمن آسیب پذیر نیستند. وسایل که با آنها مقابله کرده میتوانند، اصلاً امروز در جهان وجود ندارند. دستگاه های زیرآبی بدون سرنشین میتوانند هم توسط مهمات عادی و همچنان هستوی تجهیز گردند. این کار به آنها امکان نابودسازی طیف وسیع اهداف، منجمله گروپ های طیاره بردار، تحکیمات و شبکه ساحلی فراهم می سازد»…

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationاژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند
اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند - اسپوتنیک افغانستان
اژدرهای نو هستوی روسیه میتوانند تخریبات عظیم رادیواکتیف در امریکا به بار آورند

کارشناسان در باره نیروهای مسلح روسیه عقیده دارند که پوتین هنگام دادن معلومات راجع به سلاح نو روسیه مبالغه نمی کند. کارشناسان در این مورد اتفاق نظر دارند که پوتین به اداره ترامپ سیگنال بسیار شدید ارسال نموده است: اگر واشنگتن میخواهد بر آغاز جنگ سرد نو دست یابد، مسکو جهت انتقام گیری آماده می باشد.

واسیلی کاشین همکار ارشد علمی مرکز مطالعات کومپلکسی اروپایی و بین المللی مکتب عالی اقتصاد در مسکو اظهار داشت:« این سخنرانی — یک نوع انگشت میانی خاص است. آنها به ما جنگ سرد نو اعلام نموده اند. ما چلنج را می پذیریم».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала