محمد محقق: حکومت‌های فرعونی دوامی نخواهند داشت

© Sputnik / M.Naderi محمد محقق: حکومت‌های فرعونی دوامی نخواهند داشت
محمد محقق: حکومت‌های فرعونی دوامی نخواهند داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم ریاست اجرایی بطور غیر مستقیم از شیوهٔ حکومتداری در کشور انتقاد کرده و گفت که حکومت‌های فرعونی که از مردم‌شان فاصله می‌گیرند، دوامی نخواهند داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور، بیست و سومین سالیاد عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی، امروز یکشنبه (۱۳ حوت) با حضور عطامحمد نور، والی ولایت بلخ، استاد حاجی محمدمحقق معاون دوم ریاست اجرایی، اعضای شورای ولایتی ولایت بلخ و صدها نفر در شهر مزار شریف برگزار شد.
حاجی محقق در جریان سخنرانی‌اش به مسایل سیاسی روز افغانستان و شیوه حکومت‌داری در کشور اشاره کرد.
وی با استناد به آیات قرآن کریم، حکومت‌ها را به دو دسته تقسیم کرد، حکومت‌های استبدادی یا فرعونی و حکومت‌های مردمی یا دموکراسی؛ آقای محقق در این بخش سخنان خود وضاحت داد که حکومت‌های فرعونی یا استبدادی دوام نمی‌کنند اما حکومت‌های مردمی که با اراده مردم شکل گرفته، پایدار و با رضایت همگانی همراه است.

محقق: هویت هیچکس بر قوم‏‎های دیگر تحمیل شدنی نیست - اسپوتنیک افغانستان
محقق: هیچکس هویتش را بر دیگر قوم ها تحمیل نمیتواند

به گفته آقای محقق، همه اقوام افغانستان قدرت نرم می‌خواهند، قدرتی که به طور عادلانه در دستان همگان بچرخد، نباید این قدرت در دست یک حلقه ای خاص باشد و میلیون‌ها انسان در این سرزمین بیچاره و فراری شوند.
وی در مراسم امروز در میان صدها باشنده بلخ، سوالی را مطرح کرد که چرا امروز  ملت از حکومت گریزان است و دست به فرار میزنند؟ آقای محقق پاسخ این سوال را خود جواب می دهد:" به خاطر این است که ملت برای خود عزت احساس نمی‌کند، قدرت اقتصادی مملکت به روی ملت باز نیست، این را باید اصلاح کنیم و مشارکت باید همگانی باشد".
استاد محقق گفت، بازرگانان و شرکت‌های خصوصی که وابسته به تمامی اقوام است، باید احساس کنند که در داوطلبی‌ها و گرفتن قراردادی‌ها، رفتار عادلانه با آنها صورت می‌گیرد، در غیر آن سرمایه‌های میلیاردی شان را به بیرون از کشور انتقال داده و این کشور فلج خواهد شد.
معاون دوم ریاست اجرایی در خصوص فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت که این گروه تاکنون شانزده بار بر علیه تشیع به خصوص در مساجد و منابر حمله کرده اند و مردمان تشیع را به قتل رسانده اند.
وی گفت که گروه تروریستی داعش در گوشه گوشه این جهان شکست خورده اما این بار می‌خواهد که با قتل و کشتار در افغانستان پناهگاه بگیرد.
استاد محقق تاکید کرد، هیچ گاهی حرف و شعار خشونت را سر نداده است اما در برابر ظلم و استبداد، با منطق و رای میلیونی ایستادگی خواهد کرد.
وی به صراحت افزود مبارزات میلیونی این مردم در پیکارهای انتخاباتی نشان داد که از راه منطق و راه استدلال به پیش می‌روند اما در عین حال، در برابر خشونت طلبان نیز ایستادگی خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала