انتشار داستان «دعای دریا»ی خالد حسینی

© Photo / Pixabayانتشار داستان «دعای دریا»ی خالد حسینی
انتشار داستان «دعای دریا»ی خالد حسینی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
موضوع داستان جدید نویسنده افغانستانی-امریکایی به کودک سوری که در دریا جان باخت اختصاص داده شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، پابلیشرز ویکلی نوشت:«دعای دریا» داستانی که «خالد حسینی» پیش‌تر اعلام کرده بود، موضوع آن به ماجرای «آیلان کردی» اختصاص یافته وهجدهم سپتمبر روانه بازار می‌شود.

این نویسنده افغانستانی ـ امریکایی چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود، که جدیدترین کارش داستان کوتاهی به نام «دعای دریا» است، که سال گذشته با همکاری گاردین و UNHCR به یک پروژه واقعیت مجازی تبدیل شد. «دعای دریا» داستانی مختصر و ویران ‌کننده است، که از زبان پدری که پسرش را با قایق از سوریه بیرون کرده، روایت می‌شود. این پدر در واگویه‌های خود مدام دعا می‌کند، که آب‌های وسیع دریا فرزندش را ایمن نگه دارند.

انتشارات «رویور هد» این کتاب را پاسخی به بحران کنونی مهاجران دانسته و «دن ویلیامز» هنرمند اهل لندن را به عنوان تصویرگر کتاب «حسینی» معرفی کرده است. این داستان که در قالب یک نامه نوشته شده، روز ۱۸ سپتمبر همزمان با سالگرد درگذشت «آیلان کردی» ـ کودک مظلوم سوری ـ از سوی انتشارات «پنگوئن» و «بلومزبری» روانه کتاب‌فروشی‌های کانادا و انگلستان می‌شود.

دیدار فرزندان مولانا و سعدی - اسپوتنیک افغانستان
دیدار فرزندان مولانا و سعدی

حسینی درباره کار جدیدش گفت: ما در میانه بحران بسیار بزرگ جابه‌جا شدن زندگی می‌کنیم. «دعای دریا» تلاشی برای ادای احترام به میلیون‌ها خانواده شبیه «آیلان کردی» است، که جنگ و شکنجه آن‌ها را از خانه‌شان رانده و همه چیز را از آن‌ها گرفته است.

خالد حسینی با دیدن عکسی که سال ۲۰۱۵ از جسد «آیلان کردی» ـ کودک سه‌ساله سوری که در ساحل بدروم پیدا شد ـ انتشار یافت، به نگارش این اثر تصمیم گرفت. زمانی که جسم بی‌جان این کودک در ساحل ترکیه پیدا شد، تصاویر شوکه‌کننده آن واکنش‌های جهانی را برانگیخت و این کودک را به نمادی تراژیک از بحران سوریه تبدیل کرد. از زمان مرگ این کودک خردسال، نزدیک به ۸۵۰۰ نفر دیگر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

نویسنده «کاغذ پران باز» درباره الهام گرفتن از این تصویر غم‌انگیز می‌گوید: وقتی من این عکس را دیدم، به تمام کارهای ناپیدایی که برای بزرگ کردن یک کودک انجام شده، فکر کردم. تمام نگرانی‌های شخصی، اضطراب‌های شخصی، مطمئن شدن درباره این‌که بچه‌ها فلان چیز را دارند یا به خوبی غذا خورده‌اند، این‌که واکسن‌شان را زده‌اند، لباس‌های‌شان اندازه است، ‌آیا ناراحت نیستند، آیا خوب خوابیده‌اند، قرص‌های ویتامین‌شان را خورده‌اند… ما همیشه نگرانیم و برای فراهم کردن رفاه بچه‌های‌مان تلاش می‌کنیم. این‌که همه این کارها را انجام دهی، تمام عشقت را برای فرزندت خرج کنی، پس از آن جسد بی‌جان او را با صورت روی ساحل افتاده ببینی…

یادآوری می کنیم، که خالد حسینی ۵۲ ساله نویسنده ای است، که ۳۸ میلیون از دو رمان نخست اش به فروش رسید. کتاب «کاغذ پران باز» او که در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسید در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های «نیویورک تایمز» قرار گرفت. این رمان نخستین اثر یک نویسنده‌ افغانستانی-امریکایی بود که به زبان انگلیسی به نشر رسید. نسخه‌ سینمایی «کاغذ پران باز» نیز به کارگردانی «مارک فورستر» در سال ۲۰۰۷ نامزد دریافت جایزه اسکار شد. ضمن این که رمان کاغذ پران بحث های را میان ادبیات شناسان افغانستان به راه انداخت، که گویا این رمان به ادبیات افغانستان پیوند دارد و یا به ادبیات امریکا؟ اما از نگاه نقد ادبی هر اثری که برای نخستین بار به هر زبان نوشته شود، آن اثر پیوند به ادبیات همان زبان دارد، اگرچه محتوایش پیوند به کشور یا جای دیگری داشته باشد.

خالد حسینی با انتشار «هزار خورشید تابان» در سال ۲۰۰۷ این مسیر را ادامه داد و در سال ۲۰۱۳ سومین کتاب خود یعنی «و کوه‌ها طنین انداختند» را روانه بازار کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала