افغانستان بخش «حساس» خط لوله گاز تاپی است

© Sputnik / Vladimir Vyatkinافغانستان بخش «ظریف» خط لوله گاز تاپی است
افغانستان بخش «ظریف» خط لوله گاز تاپی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیروز در مراسم گشایش این پروژه رهبران کشورهای شرکت کننده درباره چشم انداز این پروژه برای آسیای مرکزی صحبت کردند.

پروژه تاپی خانه های تاریک افغانستان را روشن می کند - اسپوتنیک افغانستان
پروژه تاپی خانه های تاریک افغانستان را روشن می کند + ویدیو
ساخت خط لوله گاز تاپی بخش افغانستان در مرز ترکمنستان و افغانستان آغاز شد و این خط لوله گاز به ترکمنستان اجازه خواهد داد تا این کشور سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز صادر کند.

افغانستان و ترکمنستان با هم مرز مشترک دارند و این دو کشور می خواهند از مشترک بودن مرزهای خود فایده ببرند و ساخت خط لوله گاز تاپی یکی از پروژه های بود که دو کشور سال های زیادی روی آن کار کردند تا از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان وصل گردد.

البته این یک زنجیره خوب برای وصل ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان است. اما ناتوانی در ارائه تضمین امنیت در این بخش از خط لوله گاز تاپی تهدید باالقوه ای را با خود دارد. اما با این وجود ساخت خط لوله گاز تاپی به پایان رسید و دیروز مراسم گشایش این پروژه برگزار شد که در آن مقام های چهار کشور شرکت داشتند.

منبع این خط لوله گاز گالگینیش است که دومین ذخیره گاز جهان به شمار می رود. و راه اندازی این خط لوله گاز نه تنها مسئله تامین انرژی را حل خواهد کرد، بلکه شرایطی را برای رونق کل منطقه ایجاد خواهد نمود.

اشرف غنی: پروژه تاپی نقطه وصل آسیایی مرکزی با آسیایی جنوبی است - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی: پروژه تاپی نقطه وصل آسیایی مرکزی با آسیایی جنوبی است

در ترکمنستان به پروژه تاپی امید زیادی و جاه طلبی های جدی وجود دارد. مقام های این کشور نه تنها درباره خط لوله گاز سخن میگویند، بلکه یک لیست کامل برای اجرای طرح های مختلف انرژی و زیرساخت ها را در دست دارند، که اجرای این طرح می تواند تغییرات جهانی برای کل منطقه آسیا به ارمغان بیاورد.

این خط لوله گاز در کل 1800 کیلومتر طول دارد که نزدیک به 700 کیلومتر آن از افغانستان می گذرد و  ظرفیت ارائه 33 میلیارد متر مکعب در سال را دارد، که از این اندازه 16 درصد آن را افغانستان دریافت می کند و کشورهای هند و پاکستان هر کدام 42 درصد آن را دریافت خواهند کرد.

در کنار ساخت خط لوله گاز تاپی تا به حال شماری از پروژه های دیگری نیز میان افغانستان و ترکمنستان راه اندازی شده، که می توان از راه اندازی بخش از راه آهن، ساخت خط انتقال برق و همچنان کار بر روی خط فیبر نوری هم آغاز شده است. افغانستان که در جریان جنگ های خانمان سوز از روند پیشرفت جهانی پس مانده، پروژه تاپی امیدی برای استقرار صلح و پیشرفت در این کشور آشوب زده در منطقه است.

در همین حال، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز در مراسم گشایش این پروژه در هرات گفت: این نه تنها یک پروژه اقتصادی، بلکه این یک رویداد سیاسی مهم است. ساخت و ساز در امتداد خطوط انتقال گاز، فیبر نوری و سایر زیر ساخت ها باعث این می شود که افغانستان به عنوان یک راهرو وصل کننده میان آسیای جنوبی و کزی نقش اصلی را ایفا نماید. و مهمترین تاثیر این پروژه این است که هرات و فراه و نیمروز و هلمند و کندهار دوباره با هم وصل می شوند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала