پیمان: حکومت به نفاق قومی دامن می‌زند

© AP Photo / Rahmat Gulپیمان: حکومت به نفاق قومی دامن می‌زند
پیمان: حکومت به نفاق قومی دامن می‌زند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک عضو مجلس نمایندگان در کشور حکومت را به بی‌کفایتی و ناتوانی در رسیدگی به خواسته مردم متهم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری جمهور ، امان الله پیمان عضو مجلس نمایندگان ، در نشستی که پیرامون شناسنامه‌های الکترونیکی در پایتخت برگزار شده بود، دامن زدن و نفاق قومی را کاری حکومت دانسته به شدت انتفاد کرد.
آقای پیمان می‌گوید:« حکومت مصوبات مجلس نمایندگان مبنی بر چگونگی توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی را نادیده گرفته و یک تصمیم نفاق آمیز را می‌خواهد بر مردم افغانستان تحمیل کند».

این عضو مجلس نمایندگان کشور، با توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی با درج کلمهُ افغان به عنوان هویت ملی تمام اقوام ساکن در کشور مخالفت کرده بیان داشت که کلمهُ افغان هویت قومی پشتون‌های ساکن در افغانستان محسوب شده و نباید به عنوان هویت ملی بر تمام مردم تحمیل شود.
آقای پیمان کلمه افغانستانی را عنوان مناسب برای هویت ملی تمام شهروندان دانسته تصریح کرد که این واژه می‌تواند هویت ملی تمام شهروندان را شکل داده و در روند ملت سازی نیز موثر واقع شود.
پیمان در پاسخ به این ادعا که کلمه افغان در قانون اساسی به عنوان هویت ملی تمام اقوام درج شده و مخالفت با آن مخالفت با قانون اساسی است گفت ، حکومت به ده ها ماده قانون اساسی عمل نکرده این ماده قانون که به نفع تصامین خود می‌بیند روی این ماده پافشاری می‌کند.

مسعود ترشتوال رییس مرکز مطالعات حقوقی و سیاسی افغانستان نیز در این نشست بیان داشت که شناسنامه‌های الکترونیکی که در دیگر کشو‌رها مایه همگرایی مردم شده در افغانستان به یک سند اختلاف انگیز مبدل شده است.
آقای ترشتوال افزود که سیاست گزاری در شبانه روز متفاوت است، حلقه‌هایی استند که برای نفاق، حذف فیزیکی، تاریخی و هویتی برخی اقوام فکرمی‌کنند.
وی دامن زدن به اختلافات از طریق شناسنامه‌های الکترونیکی را به نفع اوضاع کشور ندانسته خاطر نشان ساخت که این سند ملی باید به یک سند وحدت ملی شهرندان مبدل شود.
از سوی هم انجنیر محمد امین کریم عضو شورای رهبری حزب اسلامی که در این نشست صحبت می‌کرد، بالا گرفتن اختلافات از طریق شناسنامه‌های الکترونیکی را خلط موضوع از سوی سیاسیون عنوان کرد.
وی گفت که سیاست مداران عمدا یا سهوا موضوع را خلط کرده اند وگرنه واژه افغان پیش از این به عنوان هویت ملی وسیاسی شهروندان افغانستان در قانون درج شده و جای بحث ندارد.
وی بحث درج هویت اقلیت‌های کوچک را در شناسنامه‌های الکترونیکی خلاف منافع اقلیت‌های قومی دانسته تصریح کرد که با وجود اختلافاتی که فعلا شدت گرفته درج هویت اقوام کوچک، آنان را در معرض آسیب قرار خواهد داد و بناء برای رفع اختلافات قومی نیاز است که نام قومیت در شناسنامه‌ها درج نشود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала