امریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟

© Flickr / U.S. Navy / Ensign Soon Kwonامریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟
امریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایالات متحده برای منازعه طولانی با ایران آماده می باشد. به گفته هیربیرت ماکماستیر مشاور رئیس جمهور امریکا در امور امنیت ملی، نیمه اول سال 2018 – وقت بسیار مناسب برای تهاجم بر جمهوری اسلامی می باشد.

برای واشنگتن، جهت دستیابی بر نتیجه دلخواه، کمک اتحادیه اروپایی ضروری است، اما اروپایان بجای دشمنی، به تجارت با ایران، ترجیح میدهند. موضعگیری اتحادیه اروپایی در واشنگتن باعث عصبانیت میگردد. ماکماستیر سرمایه گذاران در اقتصاد ایران را به حمایت از پروگرام راکتی ایران متهم ساخت.

© AFP 2023 / Nicholas Kammامریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟
امریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟ - اسپوتنیک افغانستان
امریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟

«آنچه که به نفع امریکا است، به منافع اروپا زیان میرساند»

بعد از « دولت اسلامی» (سازمان ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) که تا هنوز برخی مناطق را در سوریه در دست دارد، ایران — اساسی ترین دشمن اداره دونالد ترامپ محسوب میشود. در سال 2017 در کاخ سفید جمهوری اسلامی را «کمک کننده شماره یک تروریزم» در جهان خواندند و تفهیم نمودند که بر وضع نمودن تحریمات نو فکر میکنند. رئیس جمهور امریکا تهران را به تجدیدنظر بر معامله هستوی تهدید میکند که زمان عقد شده بود که در واشنگتن دموکراتان بر سر قدرت بودند. اگر موافقت نامه لغو شود، پس محدودیت های تجاری نه تنها خود کشور شرق اوسط، بلکه آنهایی را نیز متاثر خواهند ساخت، کسانی که در آنجا بیزنس پیش میبرند.

چنین چرخش حوادث بصورت قطع مورد قبول اتحادیه اروپایی نمی باشد که کمپنی های آن در اقتصاد ایران میلیاردها دالر سرمایه گذاری کرده اند. سیمیون بوگداساروف مدیر مرکز مطالعات شرق نزدیک و آسیای مرکزی به خبرگزاری «ریانووستی» در این باره چنین معلومات داد:«اختلاف نظر بین اروپایان و امریکایان در مورد این مساله بسیار جدی می باشد. در تهران قراردادهای بزرگ با فرانسویان در باره تجدید پارک هوایی این کشور عقد نموده اند. پاریس و برلین فعالانه در صنایع مواد هایدروکاربنی ایران سرمایه گذاری میکنند. تشبثات اروپایی در ایران دورنمای بزرگ دارند و تحریمات نو تهدید برهم زدن همکاری به بار می آورند. منافع امریکا و اتحادیه اروپایی در اینجا کاملاً متضاد یک دیگر می باشند».

اختلاف نظر بین اتحادیه اروپایی و امریکا — منشای اقتصادی دارد. به تفاوت از کمپنی های اروپایی، کمپنی های امریکایی عملاً هیچ سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی نکرده اند. اگر ترامپ راجع به تحریمات فیصله نماید، هموطنان او متضرر نمی شوند، چیزیکه راجع به متحدان اروپایی امریکا نمی تواند گفت. کمپنی های اتحادیه اروپایی از میلیاردها دالر محروم خواهند شد و منفعت از دست رفته از این هم بیشتر خواهد بود.

واشنگتن در مقابله با تهران بر حمایت بلاقید و شرط دو دولت شرق نزدیک — اسرائیل و عربستان سعودی حساب میکند. بینیامین نیتان یاهو صدراعظم اسرائیل در محضر عام پارچه های طیاره بی پیلوت ایرانی را که چندی قبل در منطقه ارتفاعات گولان که حالا تل ابیب کنترول میکند، سقوط داده شده بود، نشان داد. اسرائیل در پاسخ تاسیسات ایرانی را در سوریه بمبارد نمود. بعداً معلوم گردید که قوای دافع هوای دمشق یکی از طیارات که جهت حمله اعزام شده بودند، سرنگون ساخته اند.

نیتان یاهو خواستار ادامه رویارویی می باشد. صدراعظم اسرائیل اعلام داشت:«ما، نه تنها برضد متحدان ایران، بلکه برخلاف خود ایران، عمل خواهیم کرد، اگر این لازم باشد». او به دیپلوماتان تهران تسلیم شدن پارچه های طیاره بی پیلوت پیشنهاد کرد.

در ایران به توته های تخنیک سقوط داده شده دلچسپی ندارند. جواد ظریف وزیر خارجه ایران سخنرانی رقبا را «نمایش سرکس» خواند و از نشان دادن عکس العمل نسبت به آن خودداری کرد.

ولی بازهم از تهران پاسخ غیرمستقیم داده شد. روزنامه Times of Tehran که نشریه نزدیک به حلقات حکومتی است، سرمقاله را تحت عنوان «اظهارات ماکماستیر به مثابه مثال ایران هراسی» منتشر نمود و وزیر خارجه جواد ظریف بازدید از روسیه آغاز کرد، جای که بر یافتن متحدان ضدامریکایی حساب میکند.

© Sputnik / Vitaly Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر امریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟
امریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟ - اسپوتنیک افغانستان
امریکا میخواهد جنگ نو را در شرق نزدیک آغاز کند، چرا اروپا مخالف است؟

«امریکا توانایی دستیابی بر توافق ندارد»

ایرینا فیودورووا همکار مرکز مطالعات کشورهای شرق نزدیک و اوسط انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه در صحبت با خبرگزاری «ریانووستی» اظهار عقیده نمود که مقاطعه با معامله هستوی با ایران و از سرگیری فشار بر این کشور با منافع روسیه مطابقت ندارد.

شرق شناس گفت:«لغونمودن موافقت نامه هستوی (که ترامپ بر آن پافشاری میکند) برای تمام جهان خطرناک است، چون حصول توافق با کوریای شمالی را ناممکن می سازد که پروگرام هستوی و پرابلم های مشابه با ایران دارد. حل دیپلوماتیک پرابلم با این کشور نقب گذاری خواهد شد. همه این بصورت قطعی با منافع روسیه و همچنان کشورهای اتحادیه اروپایی مطابقت ندارند. علاوه بر این، برای اروپایان بازگشت به بازار ایران، بازار دورنمایی و روبه رشد، مهمتر است، ولی امریکا مانع این کار میگردد. برای مثال قرارداد صدور طیارات را یاداوری میکنیم که کمپنی فرانسوی دریافت کرده است. پرزه جات این طیارات در امریکا تولید میشوند و اگر ترامپ تحریمات وضع کند، بزرگترین معامله با تهدید مواجه خواهد شد».

فیودورووا معتقد است که از نقطه نظر استراتیژیک تجدید نظر بر موافقت نامه با ایران به نفع خود امریکا نیز نمی باشد، از همینرو دموکراتان با مشی ترامپ مخالف اند. ایرینا فیودورووا در اخیر چنین نتیجه گیری نمود:«واشنگتن امروز جهت احیای مواضع خود در شرق نزدیک تلاش می ورزد، ولی خروج از موافقت نامه دقیقاً به این کار مساعدت نمی کند. به خاطریکه معلوم خواهد شد که امریکا توانایی دستیابی بر توافق ندارد: در زمان یک رئیس جمهور موافقت نامه عقد میکنند و در زمان رئیس جمهور دیگر از آن می برآیند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала