افشای همکاری محرمانه‌ انگلیس با قذافی

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر Muammar al-Gaddafi, leader of Libya accorded the honorifics "Guide of the First of September Great Revolution of the Socialist People's Libyan Arab Jamahiriya". (File)
Muammar al-Gaddafi, leader of Libya accorded the honorifics Guide of the First of September Great Revolution of the Socialist People's Libyan Arab Jamahiriya. (File) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسناد محرمانه‌ای که پیشتر در طرابلس یافت شده بود، ابعاد جدیدی از ارتباطات انگلیس و نقش تونی بلر درباره لیبیا را فاش می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "گاردیان"، این اسناد نشان می‌دهند، ریچارد دیرلاو، رئیس وقت ام‌آی6 سال 2004 به طرابلس سفر کرد تا درباره چگونگی اجرای یک کمپین مشترک علیه افراطگرایان لیبیایی گفت‌وگو کند.
این اسناد در هفته‌های اخیر در طرابلس به دست آمده است و در یکی از آنها با مهر فوق سری نشان می‌دهد که معمر قذافی، رهبر سابق لیبیا در نامه‌ای به تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس در سال 2003 پنج درخواست در ازای توقف برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای لیبیا داشت..

به این پنج درخواست در نامه‌ای که موسی کوسا، رئیس اطلاعات دوران قذافی در اکتبر 2003 خطاب به مارک آلن، رئیس سرویس ضد تروریسم ام آی6 نوشت، اشاره شد. در آن نامه، کوسا از آلن خواسته بود که "از طرف خودتان تایید کنید که شما به اجرای این درخواست‌ها و علی‌الخصوص اعدام آنها متعهد هستید." مشخص نیست که آن درخواست‌ها چه بوده است.
وکلای دولت انگلیس هنوز درباره این اسناد جدید اظهار نظر نکرده‌اند. این در حالی است که چند هفته از رؤیت این اسناد توسط آنها می‌گذرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала