محبوب ترین زن کارآفرین افغان کی است؟+ عکس

© Photo / Facebook/Roya Mahboobمحبوب ترین کارآفرین زن افغانها کی است؟
محبوب ترین کارآفرین زن افغانها کی است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رویا محبوب زن کارافرین افغان که در سال 2013 از جمله 100 شخصیت پرنفوذ دنیا توسط مجله "تایم" انتخاب شده، مؤسس و مدیر عامل شرکت کامپیوتری افغان "سیتادل"، مدیر اجرائیه شرکت "دیجیتال سیتیزن فوند" می باشد.

وی مسیر مساعدت به دختران و زنان افغانستان در آموزش و اشتغال در زمینه تکنولوژی کامپوتری را انتخاب کرد. در سال های اخیر یک تعداد زیادی از زنان افغانستان به حمایت خانم محبوب دسترسی به آموزش و کار پیدا نمودند.
خانم محبوب تیم روباتیک دخترانه را در شهر هرات تاسیس کرد که بعد از 6 ماه توانست دربین قویترین تیم های کشورهای مختلف دنیا مقام اول را درمسابقات روبات سازی اروپایی در استونیا و مقام دوم را در مسابقات روباتسازی یین المللی "فیورست گلابل" امریکا کسب کند.

دختران تیم ملی روباتیک افغانستان از جمله کسانی هستند که رویا به آنها شانس داده است تا استعداد و توانایی خود را در جامعه سنتی افغانستان نشان بدهند و به خود اعتماد پیدا کنند.
رویا محبوب در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک در باره موانع و مشکلاتی که به مسیر تیم روباتیک دخترانه افغان قرار دارد و پیروزی این تیم در مسابقات، رساله و برنامه های فعالیت آینده خویش معلومات داد.

"جعبه جادویی"
خانم محبوب درسن 16 سالگی برای اولین بار در شهر هرات با کامپیوتر آشنا شد و عاجل عاشق این "جعبه جادویی" گردید. وی در سال 1390 در رشته کامپیوتری از دانشگاه هرات فارغ التحصیل شد و تحصیلاتش را در زمینه تکنالوژی اطلاعات در مالزیا ادامه داد. به گفته وی کامپیوتر و تکنالوژی اطلاعاتی او را از دنیای تاریک که در آن زندگی می کرد بیرون کشید و دنیایش را کاملا عوض نمود.

"تکنولوژی بالی به زنان می دهد که با آنها پرواز می کنند"
رویا می خواست که تمام دختران و زنان افغانستان و کشورهای دیگر که جامع های سنتی و پدرسالاری حقوق آنها را محدود قرار می دهند دنیای خودشان را هم تغییر بدهند، از طریق انترنت تحصیل کنند، کار پیدا کنند، توانایی و اعتماد به نفس شان را بالا ببرند. 

تیم دختران افغان - اسپوتنیک افغانستان
چرا به تیم سراسری روبوت سازی افغانستان اجازه رفتن به امریکا داده نشد؟ +عکس
افتخار افانستان — تیم ملی  دخترانه
تقریبا یک سال پیش خانم محبوب به پیشنهاد رئیس بزرگترین مسابقات بین المللی روباتیک "فیورست گلابل" امریکا تیم روباتیک دخترانه افغان را تاُسیس کرد. در هرات از دختران دانشآموز بین سن 12-18 ساله امتحان گرفتند که در نتیجه از جمله 150 نفر فقط 6 دختر برای تیم ملی روباتیک افغانستان را انتخاب نمودند. 

بعد از مدت کوتاۀ این دختران افغان در مسابقات روباتیک بین المللی و اروپایی با قویترین تیم های روباتیک کشورهای دنیا رقابت کردند و موفق شدند مقام اول و دوم را به دست بیاورند. موفقیت، توانایی و تلاش دختران افغانی نه تنها باعث افتخار و احترام مردم افغانستان، بلکه شرکت کنندگان و برگذارکنندگان فستیوالهای روباتیک گردید. 

دختران بعد از پیروزی در مسابقات به کشورها و فستیوالهای مختلف بین المللی دعوت می شوند که حتی کارت مخصوصی به تیم ملی روباتیک افغانستان غرض شرکت در برنامه های گوناگون منجمله برنامه هوش مصنوعی و زراعتی اعطا گردید.

به گفته رهبر تیم ملی با وصف که زندگی در افغانستان بی ﺛبات و ناامن میباشد، شرایط و امکانات دختران در مقایسه با امکانات پسر های کشورهای دیگر بسیار محدود است، یکی از دلایل موفقیت دختران افغان علاقمندی بی اندازه آنها به آموختن و مطالعه می باشد.

قابل یاداوری است که عدم پول و اسپونسر شرکت دختران افغان را در برنامه ها، فستیوالها و مسابقات روباتیک فعالیت تیم ملی افغانستان دشوار می سازد. 

سایربرنامه برای کمک به زنان
از جمله سایر برنامه های رویا محبوب برای کمک به زنان افغانستان می توان از راه اندازی پروژه بلوک چین و بیت کوین نام گرفت که زنان افغانستان با استفاده از آن می توانند بدون اینکه از خانه خارج شوند کار کنند و دسترسی به منبع مالی پیدا نمایند.

برعلاوه قرار است در آیندۀ نزدیک نخستین مرکز علمی، تکنالوژی، هنری و ریاضی در افغانستان ایجاد شود. 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала