جابجا شدن داعشی‌های خارجی در نزدیکی ولایت پنجشیر

© Photo / بنیاد شهید احمد شاه مسعودآرامگاه احمد شاه مسعود، ولایت پنجشیر
آرامگاه احمد شاه مسعود، ولایت پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، اکثریت اعضای این گروه راه افغانستان را در پیش گرفته و گفته میشود در جریان شش ماه اخیر شمار داعشی‌های خارجی در صفوف این گروه تروریستی در افغانستان به مراتب زیاد شده است.

صالح محمد ریگستانی، کارشناس امور نظامی و نماینده پیشین مردم در مجلس نمایندگان کشور در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد گروه داعش و فعالیت این گروه تروریستی گفت: "نیروهای امنیتی و دولت افغانستان تعریف مشخصی از داعش ندارند، به نظر من داعش عبارت از نیروهای خارجی مسلح اند که در افغانستان فعالیت دارند و در طول شش ماه گذشته تعداد شان به مراتب بیشتر شده و واضح است که اینها پس از شکست در جنگ‌های سوریه و عراق، وارد افغانستان شده اند".

در افغانستان حدود 7000  جنگجوی داعش فعال است - اسپوتنیک افغانستان
در افغانستان حدود 7000 جنگجوی داعش فعال است
به گفتهٔ آقای ریگستانی مراکز داعش در شمال و شمال شرق افغانستان در چهار ولایت: فاریاب، جوزجان، سرپل و بدخشان وجود دارند که اکثر این تروریستان اتباع کشورهای آسیای مرکزی می‌باشند، اما در شش ماه اخیر تعداد خارجی‌های غیر کشورهای آسیای مرکزی نیز دیده شده اند که مردم آنها را فرانسوی‌ها می‌گویند، اما این افراد عرب‌هایی اند که دارای تابعیت فرانسه می‌باشند و احتمال می‌رود که حالا عرب‌هایی که تابعیت بریتانیا را داشته باشند نیز به صفوف این تروریستان پیوسته باشند.

آقای ریگستانی با اشاره به جابجا شدن اعضای گروه تروریستی داعش همراه با خانواده‌های شان در ولایت نورستان در همسایگی ولایت پنجشیر، گفت:

"ولسوالی دوآب ولایت نورستان نزدیک‌ترین ولسوالی به پنجشیر است که اخیراً ۱۳ خانواده به آنجا آمده اند که دو خانواده عراقی و بقیه به احتمال زیاد اتباع کشورهای آسیای مرکزی باشند".

آقای ریگستانی همچنان از رسیدن ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر جنگجویان خارجی داعش به ولایت بدخشان خبر داده گفت: "در درهٔ وردوج بدخشان که مکتب‌های شان است، در آنجا هم امسال حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ نفر با ۱۵ یا ۱۶ خانواده اضافه شده اند که اتباع کشورهای آسیای مرکزی اند. بناءً اینکه نیروهای شکست‌خورده داعش از سوریه و عراق به افغانستان می‌آیند هیچ شکی نیست، اینها از طریق پاکستان و به همکاری سازمان استخبارات پاکستان در حال انتقال به شمال می‌باشند".

آقای ریگستانی با اشاره به هدف این تروریستان گفت:

"واضح است که هدف عمده اینها عبور نمودن از دریای آمو و بی‌ثبات سازی کشورهای همسایه افغانستان است".

به گفته این نماینده اسبق مردم در مجلس نمایندگان کشور، مسیر آمدن این افراد از راه چترال پاکستان می‌باشد که یا مستقیم از چترال وارد بدخشان می‌شوند و به طرف درهٔ وردوج می‌روند و یک راه دیگر شان اینست که از چترال وارد نورستان می‌شوند و بعد از نورستان وارد بدخشان می‌شوند، وی گفت: " من فکر می‌کنم که این خانواده‌ها که آمده اند و مسلح نیز هستند، اینها به دلیل برف‌باری‌ها نتوانستند از کوه‌ها عبور کنند و در نورستان مانده اند و اینجا مکان فعالیت برای شان مساعد نیست زیرا مراکز دولتی خیلی دور است و طبعاً در پنجشیر هم کار زیادی انجام داده نمی‌توانند، فکر می‌کنم سال آینده اینها نیز به طرف بدخشان حرکت کنند. فکر می‌کنم که انتقال ادامه دارد و سال آینده تعداد بیشتری (جنگجویان) انتقال می‌یابند.

به نظر آقای ریگستانی، مراکز اصلی این تروریستان در مناطق چترال، وزیرستان و پشاور پاکستان قرار دارند، و پاکستان نقش یک پل را بازی می‌کند که اینها را انتقال می‌دهد و تقویت هم می‌کند.

این در حالیست که قبل از این باز محمد داور، ولسوال ولسوالی درزاب ولایت جوزجان نیز در ماه نومبر سال گذشته از شامل‌شدن شهروندان فرانسه و الجزایر به صفوف گروه تروریستی داعش در این ولسوالی خبر داده بود.

منابع امنیتی اروپایی و افغانی در کابل نیز اظهارات داور مبنی بر حضور شهروندان فرانسه در جمع جنگجویان را تایید نموده اند.

فرانس پرس: تروریستان فرانسوی داعش از سوریه به افغانستان رفته اند - اسپوتنیک افغانستان
فرانس پرس: تروریستان فرانسوی داعش از سوریه به افغانستان رفته اند

آقای داور معتقد است که سه تن از شهروندان الجزایر که در ولسوالی درزاب دیده شده اند، در صفوف داعش در سوریه و عراق نیز حضور داشته اند، و این افراد به شاخه خراسان حکومت اسلامی (IS-K) پیوند دارند.

این شاخه گروه تروریستی داعش پس از ظهور آن در سال ۲۰۱۵، بخش‌های زیادی از ننگرهار و کنر، ولایات شرقی افغانستان را به تصرف درآورد.

به گفته‌ی محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، از زمانی‌که فعالیت‌های تروریستان در شمال منجمله ولایت جوزجان و مناطق سرحدی با ازبکستان، گسترش یافته اند، این گروه حملات متعدد ویرانگر را در کابل انجام داده است.

به گفته‌ی وی، تا هنوز حدود ۵۰ کودک که بعضی شان نزدیک به ۱۰ سال سن دارند، توسط تروریستان جذب و استخدام شده اند.

داعشی های انگلیس در حملات افغانستان حضور دارند - اسپوتنیک افغانستان
داعشی های انگلیس در حملات افغانستان حضور دارند

علاوه بر این، چندی قبل مارک فیلد، وزیر مشاور در امور خارجی بریتانیا گفته بود که شهروندان بریتانیایی که در سوریه و عراق به داعش پیوسته بودند، حالا با عبور از مرزهای نفوذ پذیر وارد افغانستان شدند.

وی خاطر نشان ساخت: "صدها شهروند انگلیسی که در خاورمیانه به داعش پیوسته بودند احتمالاً به شاخه‌ای از داعشی‌ها در افغانستان پیوسته‌اند که حملات مرگباری را در این کشور انجام داده است".

قابل یادآوریست که قبلاً انستیتوت بریتانیایی "هنری جکسون" نیز از انتقال داعشی‌های بریتانیایی پس از شکست این گروه در سوریه و عراق به افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала