آمادگی ها برای نخستین اشتراک ورزشکاران فدراسیون کرلینگ افغانستان در مسابقات زمستانی ۲۰۲۲

© Sputnikآمادگی ها برای نخستین اشتراک ورزشکاران فدراسیون کرلینگ افغانستان در مسابقات زمستانی ۲۰۲۲
آمادگی ها برای نخستین اشتراک ورزشکاران فدراسیون کرلینگ افغانستان در مسابقات زمستانی ۲۰۲۲ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کرلینگ یک ورزش تفریحی، اجتماعی و سرگرمی سالم برای همه (نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و معیوبین) می باشد، که این ورزش جهت رشد و انکشاف ذهن رول بسزای را دارد.

ورزش کرلینگ چیست؟

کرلینگ یک ورزش تفریحی، اجتماعی و سرگرمی سالم برای همه (نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و معیوبین) می باشد که این ورزش جهت رشد و انکشاف ذهن رول بسزای را دارد.

کرلینگ در اواخر قرن وسطی به صورت تیمی که بیشتر جنبه تفریحی داشت در اسکاتلند انجام می شد. آنها توپ را از جنس سنگ آماده می ساختند و آنرا به سمت دایره که منحیث هدف قرار میدادند روی یخ می لغزاندن و سعی و تلاش می نمودند، که باید توپ سنگی به دایره یا نقطه هدف برسد.

 امروز با پیشرفت علم این ورزش به شکل علمی و دقیق میان دو  تیم که هر تیم متشکل از چهار ورزشکار می باشد اجرا می گردد. که هر تیم به نوبه خود یک توپ را به سمت هدف روی میدان یخ که 5 متر عرض و 40 متر طول دارد می لغزانند.

اسکی بازان نوپای افغانستان و راه سخت رسیدن به المپیک زمستانی 2018 کوریای جنوبی+ عکس - اسپوتنیک افغانستان
اسکی بازان نوپای افغانستان و راه سخت رسیدن به المپیک زمستانی 2018 کوریای جنوبی+ عکس

یکی از چهار نفر یک تیم، توپ را که از جنس سنگ گرانیت است، در دست گرفته و آن را به سمت هدفی که سه از دایره تشکیل شده می لغزاند.

2 نفر دیگر هم جارو (برس مخصوص) به دست گرفته و مسیر سنگ را هموار تر می کنند و نفر چهارم در نقطه هدف قرار دارد و هدف گذاری می نمائید. هر تیم 8 توپ می لغزاند و هر تیم سعی و تلاش می ورزد که توپ تیم مقابل را از میدان منحرف و توپ خویش را جایگزین آن نماید و هرچه توپ به دایره نزدیکتر شود، امتیاز بیشتر می گردد. این ورزش در سال 1398 به صورت رسمی شامل بازیهای المپیک زمستانی شد،که طی این مدت تیم مردان کانادا بر کرلینگ المپیک حکمرانی کردند. آنها با به دست آوردن مدال طلا در سال های 2006، 2010، 2014 و مدال نقره ای 1998 و برونزی 2002 را از آن خود کردند.

تاریخچه ورزش کرلینگ در افغانستان

منورشاه شهزاد مسئول مطبوعات کمیته ملی المپیک افغانستان، در سال 1395 هجری شمسی نظر به شوق و علاقه که به ورزش های اجتماعی داشت پس از جستجو و بررسی تمام رشته های اجتماعی ورزش کرلینگ جلب و توجه اش را به خویش جلب نمود.

آقای شهزاد پس از اینک علاقمند رشته ی ورزش کرلینگ شد، در تلاش ایجاد این ورزش دلچسپ، جالب و هیجان گننده در افغانستان گردید که متاسفانه با هرکس مشوره کرد همه پاسخ رد دادند و گفتن که این رشته در افغانستان امکان ناپذیر است.

اما او دست از ایجاد این ورزش نه کشید، شبانه روزی به تلاشهای خویش ادامه داد و توانست از طریق سایت های انترنتی تا حدی معلومات بدست آورد.

پس از اینکه امیدواری پیدا نموده برای ایجاد این رشته با دوست خود آقای احمد عزیزی مشوره نموده و در تلاش ایجاد فدراسیون ورزش کرلینگ در افغانستان شدند.

که خوشبختانه با همکاری آقای احمد عزیزی کار های رسمی آنرا در چارچوپ کمیته ملی المپیک کشور و در نزد سازمانی جهانی آغاز نمودند.

پس از ارتباط با سازمانی جهانی و کمیته ملی المپیک کشور اولین جلسه به مورخ 15 میزان 1395 خورشیدی در مقر کمیته ملی المپیک کشور دایر و تشکیل فدراسیون قرار ذیل تشکیل یافت:

  1. منورشاه شهزاد بنیانگذار و رییس فدراسیون
  2. اسدالله باتوری سکرتر جنرال فدراسیون
  3. احمد الله عزیزی مسئول ارتباط خارجه
  4. بریالی احدیار معاون مالی و اداری
  5. سمیع الله پام معاون فنی و مسلکی
  6. بهاره بهار محبوبی معاون در امور بانوان

 

آموزش ورزشکاران کرلینگ افغانستان در مسکو

ورزشکاران کرلینگ هر یک:

منورشاه شهزاد بنیانگذار و رییس فدراسیون کرلینگ، اسدالله باتوری سکرتر جنرال و عضو تیم ملی، عزیز الله نوری عضو تیم ملی،  مسعود نوری عضو تیم ملی،  علی سجاد ولیزاده، عضو تیم ملی، بریالی احدیار معاون و عضو تیم بزرگ سالان، انجینیر محمد اکرم ذکی عضو تیم بزرگ سالان و اسدالله ساحل عضو تیم بزرگ سالان افغانستان به تاریخ 10 قوس 1396 مصادف به 2017-12-08 کابل را به مقصد مسکو پایتخت کشور روسیه جهت آموزش های حرفوی، تکتیک و مهارت های مسابقه ترک و و در مسکو نظر به برنامه های از پیش تعیین شده تمرین های ورزشی خود را پیش بردند، که از این قرار است:   

خبرنگار اسپوتنیک مصاحبه با منورشاه شهزاد بنیانگذار و رییس فدراسیون کرلینگ در این زمینه انجام داده و از او درباره پیشینه این ورزش پرسیده است.

اسپوتنیک: لطفا درباره پیشینه ورزش کرلینگ معلومات بدهید؟

شهزاد: کرلینگ ورزش زمستانی تازه وارد در افغانستان بوده که پس از ایجاد فدراسیون این رشته با استقبال شمار زیادی از جوانان ورزشکار و ورزش دوست روبرو شده و هدف از ایجاد این فدراسیون حضور افغانستان در رویداد مهمی ورزشی یا المپیک زمستانی که تا حالا از آن محروم است، میباشد. این ورزش از جمله ورزش های زمستانی بوده که 500 سال پیش برای بار اول در کشور اسکاتلند شروع به فعالیت نموده و تا حال ادامه دارد. ورزش کرلینگ در سال ۱۹۹۸ عضویت المپیک جهانی را کسب نموده و به تاریخ 15 میزان سال 1395 در افغانستان ایجاد و به تاریخ 24 حمل سال 1396 رسما در چارچوب کمیته ملی المپیک افغانستان شروع به فعالیت نمود.

اسپوتنیک: در افغانستان چند ورزشکار در این رشته فعالیت می کنند؟

شهزاد: ورزش کرلینگ با بیش از 90 ورزشکار اعم از بانوان و آقایان در ولایات مختلف فعالیت دارد. و  قرار است تا 10 روز دیگر کمپ تمرینی برای نخستین بار در ولایت بامیان ایجاد شود.

آقای شهزاد هدف از ایجاد این کمپ تمرینی را آموزش ورزشکاران در ورزش کرلینگ و جذب ورزشکاران بیشتر را در این رشته میداند ورزشکاران فدراسیون کرلینگ با سفر در کشور های قزاقستان و روسیه از فراگیری روش ها، قواعد و قوانین این رشته یاد نمود. این ورزشکاران همچنان با تلاش برای فراگیری و آموزش های حرفوی در مسابقات 2017 قزاقستان نیز اشتراک نمودند.

 آقای شهزاد همچنین اشتراک ورزشکاران فدراسیون کرلینگ افغانستان را در تاریخ 18 فبروری مسابقات جام اروپا که در کشور ایتالیا برگزار میشود حتمی دانست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала