قرار گرفتن نام جنرال دوستم در فهرست شکایات به دیوان بین‌المللی جنایی

© AP Photo / Alexander Zemlianichenkoقرار گرفتن نام جنرال دوستم در فهرست شکایات به دیوان بین‌المللی جنایی
قرار گرفتن نام جنرال دوستم در فهرست شکایات به دیوان بین‌المللی جنایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در فهرست شکایاتی که به محکمهٔ بین‌المللی کیفری (جنایی) از افغانستان فرستاده شده است، نام جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور غنی نیز به چشم میخورد. انتظار میرود که این محکمه بررسی‌هایش را در آینده‌ی نزدیک آغاز کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامهٔ ۸ صبح، روند ثبت شکایات درباره‌ی جرایم جنگی در افغانستان در جریان همین هفته به پایان رسید. پیش‌تر دیوان بین‌المللی کیفری با فرستادن نامه‌ای به روزنامه‌ی ۸صبح، از قربانیان جنایات جنگی در افغانستان خواسته بود تا شکایات‌شان را در اسرع وقت در این دادگاه ثبت کنند. 

بی‌بی‌سی دریافته است که از جنرال دوستم نیز در دیوان بین‌المللی کیفری شکایت شده است، اما نزدیکان آقای دوستم تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند. معاون اول رییس جمهور ‌اکنون در ترکیه به سر می‌برد. او در کنار اتهام‌های دیگر، متهم به بدرفتاری با رقیب سیاسی‌اش احمد ایشچی است.
تا کنون مشخص نشده است که در کنار نام جنرال دوستم، نام کدام افراد و گروه‌های دیگر در فهرست مورد بررسی دیوان بین‌المللی کیفری به چشم می‌خورند.

ایشچی: در صورتیکه به قضیه ام رسیده‌گی نشود، به محکمه بین‌المللی شکایت می‌کنم - اسپوتنیک افغانستان
ایشچی: در صورتیکه به قضیه ام رسیده‌گی نشود، به محکمه بین‌المللی شکایت می‌کنم

فاتو بنسودا، قاضی دیوان بین‌المللی کیفری به تاریخ ۲۰ نومبر خواستار ثبت شکایات از جنایات جنگی در افغانستان شد.

دیوان بین‌المللی کیفری در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد و از آن‌جایی که افغانستان در سال ۲۰۰۳ به این دیوان پیوسته است، دیوان نمی‌تواند جنایاتی را که پیش از می ۲۰۰۳ در افغانستان رخ داده است، بررسی کند. اما دیوان بین‌المللی می‌تواند جرایم دیگری را که با نزاع مسلحانه در افغانستان پیوند دارد و در قلمرو کشورهای عضو اساس‌نامه‌ی روم رخ داده باشد، از هنگام تاسیس این دیوان بدین‌سو بررسی کند.
حکومت افغانستان هنوز هیچ موردی از جنایت و نقض حقوق بشر را به دیوان بین‌المللی کیفری واگذار نکرده است، اما دیوان می‌تواند، در صورت شکایت افراد حقیقی و یا نهادهای غیر دولتی، خودش نیز وارد عمل شود و شکایات را بررسی کند. تمام طرف‌های درگیر در افغانستان متهم به جنایات جنگی و جرایم ضد بشری هستند.
دیوان بین‌المللی کیفری از نومبر سال گذشته، برگه‌های ثبت شکایات را به زبان‌های فارسی، پشتو، عربی و انگلیسی روی ویب‌سایتش گذاشت و از اشخاص و نهادهایی که از قربانیان و متضرران نماینده‌گی می‌کنند، خواست تا هرچه زود‌تر شکایات‌شان را ثبت کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала