کاهش بیش از حد مبادلات تجاری میان پاکستان و افغانستان

© AP Photo / K.M. Chaudaryموترهای بابری اکمالاتی ناتو از طریق دهلیز زمینی پاکستان یک بار دیگر وارد تورخم شدند
موترهای بابری اکمالاتی ناتو از طریق دهلیز زمینی پاکستان یک بار دیگر وارد تورخم شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در یکسال گذشته حجم مبادلات تجاری و بازرگانی بین پاکستان و افغانستان با کاهش 80 درصدی از دو میلیارد و 500 میلیون دالر در سال های گذشته به 500 میلیون دلار رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا به استناد به تارنمای خبری 'اکسپرس تریبیون' پاکستان، 'زاهدالله' شینواری رئیس ایوان تجارت و بازرگانی سرحد با اعلام این خبر گفت: با ادامه سردی روابط بین کابل و اسلام آباد، حجم تبادلات دو کشور کاهش دو میلیارد دالری داشته است.
وی با بیان ضرر و زیان تاجران پاکستانی از کاهش روابط تجاری و بازرگانی با افغانستان گفت: دولت پاکستان برای افزایش حجم تبادلات باید دست به اقدام اساسی بزند.
تنش بین دو کشور طی سالهای اخیر پس از اینکه کابل، اسلام آباد را به دخالت در امور داخلی این کشور و حمایت از تروریست ها متهم کرد به شدت رو به سردی نهاد.
هفته گذشته نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که در هیات شورای امنیتی سازمان ملل به افغانستان سفر کرده بود،گفت: کابل خواهان فشار جامعه بین المللی به پاکستان است.
این در حالی است که تجارت ترانزیتی افغانستان از طریق خاک پاکستان در 6 ماه گذشته به 1.4 میلیون دالر رسیده است و تخمین زده می شود که این مقدار تا 6 ماه دیگر به 3 میلیارد دالر افزایش یابد.
دولت پاکستان و افغانستان در سال 2010 میلادی به منظور افزایش روابط تجاری فیمابین معاهده تجارت ترانزیتی را امضاء کردند.
دولت افغانستان طی سال های اخیر سعی کرده است، ضمن کاهش روابط تجاری و ترانزیتی با پاکستان از طریق خاک ایران کالاهای هندی و دیگر کشورهای جهان را دریافت کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала