«مارخانه ها». حادثه بی سابقه تاریخی

© Sputnik / President of the Ukraine Press-Service/Nikolay Lazarenko /  مراجعه به بانک تصاویر «مارخانه ها». حادثه بی سابقه تاریخی
«مارخانه ها». حادثه بی سابقه تاریخی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در هفته گذشته رئیس جمهور ترامپ هنگام ملاقات با اعضای کانگرس در کاخ سفید گفت که ایالات متحده مهاجرین بسیار زیاد از «مارخانه های افریقایی» و بسیار کم از - چنین کشورها، مانند ناروی، می پذیرد.

روزنامه امریکایی «هفت روز» می نویسد، این تبصره ها که به ژورنالیستان مردم انتقال داده که در ملاقات حضور داشتند، بلا درنگ باعث طوفان آتشین، منجمله به خاطر مبدل شد که ترامپ، ظاهراً، خواستار احیای سیاست مهاجرت می باشد که کانگرس امریکا بیش از 50 سال قبل لغوه نموده بود.

ایالات متحده از سال 1924 تا 1965 ویزای مهاجرتی را به اساس منشای ملی نامزد صادر میکرد. به مردم ترجیح داده میشد که از کشورهای اروپای شمالی و غربی می آمدند. همه ساله بیش از 50 هزار ویزا به باشندگان آلمان داده میشدند. در حدود 34 هزار ویزا به اتباع انگلستان داده میشد (آنها در مقام دوم قرار داشتند).

ایرلندیان، با 28 هزار مهاجر و ناروی، با 6400 شهروند نو، بلندترین سهمیه ها داشتند. در عین حال، سهمیه هر کشور آسیایی 100 نفر، ولی افریقایان که آرزوی آمدن به امریکا داشتند، باید به خاطر 1200 ویزا که به تمام قاره داده میشد، مبارزه میکردند.

© REUTERS / Antonio Parrinello«مارخانه ها». حادثه بی سابقه تاریخی
«مارخانه ها». حادثه بی سابقه تاریخی - اسپوتنیک افغانستان
«مارخانه ها». حادثه بی سابقه تاریخی

سیاست آشکار تبعیضی سهمیه ها بر اساس سفارش کمیسیون کانگرس تصویب شده بود که در سال 1907 برای تعیین آن ایجاد گردید که چه کسانی به امریکا می آید، آنها از کدام کشورها می آیند و انها چه امکانات را با خود می آورند. کمیسیون، تحت رهبری ویلیام دیلینگام سناتور جمهوری خواه از ویرمونت گزارش متشکل از بیش از 40 جلد آماده ساخته بود که ملل را به گروپ های دارای برتری بیشتر و کمتر تقسیم می کرد.

«قاموس نژادها و ملل»

کمیسیون در «قاموس نژادها و ملل» خبر داده بود که سلاویان از خود «در مذهب خیال پردازی، نسبت به خصوصیات کاری — دقت و اکثراً صداقت —بی پروایی» نشان میدهند. ایتالویان جنوب «احساساتی، تحریک شونده و خلاق»، اما همچنان «غیرعملی» شناخته شده بودند. کمیسیون، با پیشبینی نمودن ارزیابی ترامپ، به این نتیجه رسیده بود که سکندنیویایان عبارت از «پاک ترین نوع» بشر می باشد.

حامیان اساسی قانون سال 1924 که سهمیه ها را بر اساس ملیت تعیین میکرد، البیرت جانسون نمایند مجلس نمایندگان و R-Wash رئیس کمیته مجلس نمایدگان در باره مسایل مهاجرت بودند. در جمله مشاوران جانسون در مورد مسایل مهاجرت جان تریور، بنیانگذار «ایتلاف جوامع وطنپرست راستگرای افراطی امریکا» و میدیسون گرانت، ایوانگلیست — شوقی که آثار او به نژادپرستی رنگ قانونیت فکری داد، شامل بودند. گرانت در اثر خود بنام «منشای نژاد کبیر» در سال 1916 بشریت را به انواع اروپایی، منگولیایی و سیاه پوستان تقسیم نمود و می گفت که اروپایان و سیاه پوستان را باید از هم جدا کرد.

سیستم سهمیه ها به اساس ملیت بیش از 40 سال، باوجود مقاومت از جانب میانه روان و لیبرالان، به قوت خود باقی ماند. در این قانون تصحیحات جزیی مطابق قانون سال 1953 مکاران-والتیر وارد شدند که با وجود اعتراض رئیس جمهور هاری ترومن تصویب شد.

ترومن در اعلامیه پرشور خود راجع به ویتو گفت که سیاست سهمیه ها که بر مبنای منشای ملیتی استوار است، تبعیض عمدی نسبت به بسیاری ملل جهان می باشد».

جورج واشنگتن در سخنرانی خود در برابر مهاجران ایرلندی در سال 1783 گفت:«امریکا آماده است نه تنها اتباع ثروتمند و محترم کشورهای بیگانه، بلکه ستم دیدگان و اشخاص تحت پیگرد تمام ملیت ها و مذاهب را که ما به آنها تمام حقوق و امتیازات خود را باخوشی می بخشیم، اگر حیثیت و برخورد آنها شایسته آن باشد، با آغوش باز بپذیرد».

ما نباید بپرسیم:« در کدام کشور شما تولد شده اید؟»

روسای جمهوری دوایت ایزنهاور و جان اف. کینیدی به سیستم سهمیه های ویزا چلنج دادند، ولی لیندون جانسون لغو آن را وظیفه تاخیر ناپذیر ساخت.

جانسون در خطاب خود راجع به وضع اتحاد در سال 1964 گفت:«ملت که مهاجران همه کشورهای بنیانگذاری کرده، میتواند از آنهایی که در آن پناه می جوید، بپرسد:«شما برای کشور ما چه کرده میتوانید؟». «ولی ما نباید بپرسیم:« در کدام کشور شما تولد شده اید؟»

ولی سرشماری نفوس سال 1960 نشان داد که امریکایان که منشای بردگان افریقایی دارند، از امریکایان با ریشه سکندناوی با تفاوت 5،2% بر یک برتری دارند. تعداد امریکایان افریقایی تبار در امریکا نسبت به آنهایی که اجداد شان از ایتالیا، فرانسه، هالند، بلجیم، اطریش و سویس آمده بودند، بیشتر بود.

 

طی 50 سال گذشته امریکا واقعاً هم به ملت مولتی کلتوری مبدل گشته است. ولی زمانیکه رئیس جمهور امریکا یکبار دیگر گفت که مهاجرین از برخی کشورها نسبت به دول دیگر عالی ارزیابی میگردند، بسیاری ها این سوال را مطرح کردند که آیا امریکا خواهد توانست وعده های موسسان را در سال های آینده اجرا کند؟

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала