اعضأ خاندان شاهی عربستان تا 270 هزار دالر معاش دارند

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINEاعضأ خاندان شاهی عربستان تا 270 هزار دالر معاش دارند
اعضأ خاندان شاهی عربستان تا 270 هزار دالر معاش دارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به هر یک از اعضای خانواده آل سعود بدون اینکه کاری را انجام دهند از 800 تا 270 هزار دالر در ماه معاش پرداخت می شود.

7 جنوری سال جاری میلادی 11 شاهزاده عربستانی در اعتراض به سیاستی که از سوی خاندان حاکم بر کشور اعمال شده در برابر کاخ پادشاهی اعتراض کردند که در پی این اعتراض ها بازداشت شدند.

اعتراض آنها بر خلاف اعتراض های دیگر این روزهای عرصه سیاسی عربستان، سیاسی یا بحث فساد مالی نبود. آن طور که روزنامه اسپانیایی ای بی سی گزارش داد شاهزاده ها نسبت به نرخ بیل آب و برق شان اعتراض داشتند و برای همین به تحصن و اعتراض در کاخ سلطنتی اقدام کرده بودند.

اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری اطلس، قبلاً مصارف آب و برق شاهزاده ها از بودجه دولت پرداخت می شد، اما اخیراً محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور داده تا شاهزاده ها پول مصارف خود را خودشان بپردازند و دیگر دولت پولی را در این رابطه پرداخت نکند. این دستور ولیعهد باعث خشم شاهزاده ها شد و آنها دست به اعتراض زدند.

 برخی منابع خبری نیز گزاش دادند که شاهزاده های کاخ سلطنتی دست به تظاهرات زدند و با نیروهای امنیتی کاخ درگیر شدند. در پی این درگیری نیروهای امنیتی به بازداشت این شاهزاده ها اقدام کردند. این اتفاق کمتر از دو ماه از بازداشت شماری از شاهزادگان ارشد تاجران و مقام های سابق عربستانی به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به اتهام فساد مالی و پولشویی روی داد.

یکی از دیپلومات های امریکایی در رابطه با تحولاتی که این روزها در عربستان روی می دهد و همه ولیعهد جوان را پشت سر آن می دانند، و همچنین حلقه های نزدیک به شاهزاده ها و تاجران بزرگ عربستان می گوید: «تعداد افراد خانواده پادشاهی عربستان واقعا زیاد است، آن قدر زیاد اند که حتی در یک زمین فوتبال جا نمی شوند».

بعضی اطلاعات حکایت از آن میکند که تعداد خانواده پادشاهی بین 5000 تا 15000 هزار شاهزاده است، در حالی که ملت عربستان گمان می کند که این رقم نهایتا تنها حدود 7000 هزار نفر باشد.

بر اساس اسناد افشا شده، مصارف خانواده پادشاهی حاکم بر عربستان نزدیک به دو میلیارد دالر فی سال ارزیابی می شود.

از دیگر امتیازهای افراد خانواده پادشاهی توانایی آنها برای گرفتن وام های بلاعوض و قرض از دولت است، به خصوص کسانی که از شاخه های دور خانواده محسوب می شوند و به اندازه کافی ثروتمند نیستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала