پنهان‌کاری در تلفات نیروهای امنیتی، جفا به خون شهیدان دفاع از وطن

© Sputnik / Jakمجیب خلوتگر رییس دفتر نی
مجیب خلوتگر رییس دفتر نی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهادهای امنیتی به دستور منابع تمویلی خارجی، در مورد آمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان پنهان کاری می‌کنند.

با تصمیم تمویل‌کننده‌های بزرگ وزارت‌خانه‌های امنیتی افغانستان، چون ایالات متحده امریکا، اطلاعات در مورد تلفات نیروهای امنیتی افغانستان مخفی نگهداشته می‌شوند. کارشناسان می‌گویند این یک خیانت بزرگی به خون شهدای نیروهای امنیتی افغانستان است، زیرا نه تنها باید رقم دقیق تلفات و زخمیان نیروهای امنیتی کشور اعلام گردد بلکه حتی نام و شهرت آن‌ها نیز باید فاش  شود به شهادت یک نظامی که در راه کشورش کشته می‌شود، حرمت گذاشته شود.

در جریان هفته جاری، گروهی از جنگجویان طالب ساعت یازده شب در قریه قزل ولسوالی قیصار ولایت فاریاب بالای پاسگاه کنجاوو در شاهراه المار- قیصار حمله نمودند که در نتیجه ۶ تن از نیروهای ارتش شهید و ۲ تن دیگر شان به اسارت طالبان در آمدند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی جنگجویان طالب با قبول مسوولیت حمله بر پاسگاه ارتش، کشته شدن ۶ تن و اسارت ۲ تن از نیروهای ارتش ادعا و سقوط پاسگاه کنجاوو را تأیید نموده است، اما دفتر مطبوعاتی قول اردوی 209 شاهین این ادعای جنگجویان طالب را رد نموده و گفته بود که هیچگونه حمله یی توسط طالبان بر پاسگاه نیروهای ارتش در قریه قزل ولسوالی قیصار صورت نگرفته است.
این حمله در حالی از سوی دفتر مطبوعاتی قول اردوی 209 شاهین رد گردید که یک خبرنگار محلی با استناد بر سخنان یک فرمانده ارتش در فاریاب این حمله را تایید و نگاشته بود که احتمال سازش دو سربازی که طالبان با خود برده اند در این واقعه وجود دارد همچنان گفته شده که حملۀ نامبرده به احتمال زیاد توسط اعضای شبکه قاری قمرالدین و مخدوم حبیب‌الرحمان از فرماندهان محلی طالبان در فاریاب صورت گرفته است.

همچنان دو شب قبل در یک حمله دیگری از طالبان در ولایت کندز بالای پاسگاه‌های ارتش ملی و پولیس محلی در منطقه تلوکه دو و تپه خواجه پاک مربوط ولایت کندز ۱۷ تن از نیروهای ارتش و ۳ تن از از سربازان پولیس محلی شهید و تعدادی هم زخمی شده اند که این خبرها نه تنها اعلام نگردید بلکه هیچ مسئول امنیتی حاضر به پاسخگوی به رسانه‌ها در این زمینه نشد.

در همین حال دیروز تعدادی از خبرنگاران حوزه شمال و شمالشرق روی مشکلات و چالش‌های فراروی کاری خبرنگاری شان در مرکز بنیار فرهنگ و ارتباط رسانه‌یی افغانستان در شهر کندز نشستی را ترتیب داده و مقامات سکتور های نظامی و ملکی  خواهان برطرف ساختن مشکلات سد کار و فعالیت‌ رسانه‌های شان از جمله ندادن معلومات دقیق از تلفات نیروهای امنیتی شدند.

مجیب خلوتگر رییس دفتر نی یا حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان در پیوند به پنهان‌کاری‌ وزارتخانه‌های نظامی در یک نشست خبری با ابراز نگرانی از این وضعیت به خبرنگاران می‌گوید:

«حق دسترسی به اطلاعات بر مبندای بند سوم ماده ۵۰ قانون اساسی حق هر شهروند افغانستان است و هرگاه فردی یا گروهی و یا سازمانی مخالف این ماده قانون اساسی حرکت یا عمل کند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد».

آقای خلوتگر می‌گوید بنابر اینکه در قسمت اطلاعات محرف قانونی در کشور وجود ندارد به همین دلیل یک سخنگو حاضر شده و خودش انتخاب می‌کند که کدام موارد باید شریک ساخته شود و کدام موارد با رسانه‌ها شریک ساخته نشود که گاهی تعداد تلفات نیروهای امنیتی شامل همین پنهان کاری است.

 رییس دفتر نی، به کشور بزرگ تمویل‌کنندۀ نیروهای امنیتی به ویژه امریکا اشاره نموده گفت:

«گفته می‌شود که این کشورها تصمیم گرفته و به نهادهای امنیتی ابلاغ کرده اند که باید از پخش و ارایۀ کشته‌شده‌گان نیروهای امنیتی خوداری کنند تا روحیه نیروهای امنیتی ضعیف نشود در حالی‌که مردم حق دارند تا از شهادت نیروهای امنیتی که در راه وطن شان به شهادت رسیده اند، با خبر باشند.

آقای خلوتگر با اشاره به شخص رییس جمهور کشور و نهادهای امنیتی می‌گوید که اینها مسوولیت دارند تا سطح کشته شدگان را نه‌تنها پایین بیاورند بلکه به صفر برسانند. او افزود:

«این نهادها (امنیتی) با چنین پنهان‌کاری‌های شان در کنار اینکه خلاف قانون عمل کرده کردند بلکه در حق خون سربازی که در راه وطن ریخته شده است، جفا کرده اند.»

خلوتگر تصریح کرد: «مردم افغانستان حق دارند که همه چیز را بدانند. فرزندانی که در راستای دفاع از کشور شهید می‌شوند نه تنها تعداد شان باید اعلام شود که نام این شهدا نیز گرفته شود. پس لازم است به‌جای این‌که قانون‌شکنی صورت بگیرد، این معلومات در اختیار مردم قرار بگیرد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала