چگونه میتوان ماشین برای وهم ساخت

© Depositphotos.com / Sakkmesterkeچگونه میتوان ماشین برای وهم ساخت
چگونه میتوان ماشین برای وهم ساخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دستگاه برای واقعیت مجازی که توسط الگاریتم خاص تامین شده، امکان دیدن آنچه را فراهم می سازد که در واقعیت وجود ندارد.

محققان از پوهنتون ساسیسک در مجله Scientific Reports خبر میدهند که آنها به ساختن ماشین موفق شده که بدون کدام اثرگذاری بر مغز وهم ایجاد میکند. مقصد ما از اثرگذاری در اینجا از داروهای دارای خصوصیات فارماکولوژیکی است — یعنی ماشین بصورت استثنایی خود، بدون مواد کمکی از عهده کار برآمده میتواند.

در ماهیت امر، این دستگاه برای غرق شدن در واقعیت مجازی است که توسط الگاریتم ویژه که توسط کمپنی Google طراحی شده، تامین گردیده است. الگاریتم تخیل دید را تمثیل میکند که بنام عام پارائیدول شهرت دارد، وقتیکه تمثال های خیالی بر مبنای اهداف واقعی تشکیل میشوند. در نتیجه منظره مغشوش و ناروشن به مثابه چیزی روشن و معین تلقی میشود و شخص اشکال انسان ها و حیوانات را در ابرها، تصویر انسان در سطح مریخ یا چهره حضرت مریم در خمیر با مربا مشاهده میکند. حتی در حدود سه نقطه در سطح میتوان چهره کسی را مشاهده کرد و الگاریتم فقط طوری کار میکند که برای بیننده تصویر تخیلی به حد نهایی ایجاد میکند.

محققان الگاریتم را توسط ویدیوهای مناظر وسیع خیابان های شهرها و برخی صحنه های روزمره خیابانی (یعنی تخیل بصری در این صورت بهبود بخشیده شده، چون اهداف حرکت میکنند) تامین نموده و از چند داوطلب در مورد دیدن نتیجه خواهش نموده اند. نظر به رسم که ما نشان میدهیم، بطور مثال، دستکول زن در حال عبور کاملاً میتوانست به کله سگ مبدل گردد، به این ترتیب هیچ چیزی برای تعجب در این باره وجود ندارد که شرکت کنندگان تجربه نتیجه را به مثابه وهم توضیح میکردند. برعلاوه، این همه بصورت قوی به الهام خیالی شباهت داشت که به کسی دست میدهد که داروهای روان گردان مصرف میکنند.

راستی، طوریکه پارتل LiveScience  کاملاً درست تذکر میدهد، با داروهای روانگردان واقعی کار فقط با تمثال های بصری محدود باقی نمی ماند — آنها بر شنوایی و ادراک و احساس زمان و روابط متقابل ادراک و بی هوشی و غیره تاثیر میکنند. ماشین هیچ چیزی نو را انجام داده نمی تواند و نمی توان گفت که آن تاثیر مواد مخدر تمثیل میکند.

از جانب دیگر، آن را در هر صورت برای سرگرمی — یا برای گشودن «دروازه اداراک»، هرکس هرچه را دوست دارد، نه ساخته، بلکه برای ان ساخته شده، تا بتوان مشاهده کرد که مغز وهم را چگونه درک میکند (مشخصاً چگونه درک میکند، نه اینکه آن را خلق میکند). اگرچه، ممکن، به زودی ترقی امکان ساختن ماشین را برای واهمه های مجموعی بصری-ادراکی- شنوایی میسر سازد و در آنجا تا اداراک خودی وسیع فاصله کم باقی می ماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала