دانشمندان فقرا را حاملین دانایی اعلام داشته اند

© Fotolia / itsmejustدانشمندان فقرا را حاملین دانایی اعلام داشته اند
دانشمندان فقرا را حاملین دانایی اعلام داشته اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به عقیده دانشمندان، موقف پائین اجتماعی به اسنان در عینی بودن کمک میکند.

متخصصین که از پوهنتون واترلو در کانادا نمایندگی میکنند، اعلام داشته که نمایندگان فقیرترین اقشار جامعه نسبت به آنهایی داناتر اند، کسانیکه به طبقه متوسط تعلق دارند. طوریکه دانشمندان توضیح نموده، مقصد آنها از دانایی بی طرفی، توانایی بررسی اوضاع از نقطه نظرات مختلف و عدم موجودیت تمایل به ارزیابی نمودن بیش از حد استعداد خود می باشد.

در مرحله نخست تحقیقات متخصصین 2145 نفر و در مرحله دوم — 299 نفر دیگر، دعوت کرده بودند. همه آنها باید به چند سوال پاسخ میدادند که به نزاع های اخیر خودی یا نزاع با دوستان و همچنان با اوضاع مربوط میشدند که با داوطلبان رخ نه داده بودند. طوریکه دانشمندان میگویند، آن شرکت کنندگان که در باره عواید بلند مباهات کرده نمی توانستند و خود را به اقشار فقیر باشندگان نسبت میدادند، بصورت کل هنگام بررسی منازعات بین المللی سطح بلند محسوس عینیت، انتقاد از خود و غیره نشان میدادند.

متخصصین می افزایند که در جامعه معاصر راجع به شخص، اکثراً، نظر به استعداد فکری او، IQ و تجارب مسلکی قضاوت میکنند، در حال که برای حل منازعات و در بسیاری حالات دیگر به مراتب مفیدتر آنچه ثابت میگردد که مولفان اثر نو علمی بنام «دانایی» یاد نموده اند. در عین حال، به گفته دانشمندان، رابطه متقابل مستقیم بین استعداد فکری در تصور اجتماعی و دانایی در جریان سوالات توسط آنها تثبیت نشده است.

نتائیج تحقیقات در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شده اند.

در گذشته متخصصین اعلام داشته بودند که دانایی (تقریباً به همان درک که در تحقیقات نو ارایه شده) مستقیماً به نیکوکاری مربوط می باشد: طوریکه گفته میشود، مردم که در خود احترام گذاشتن به بهترین خصوصیات انسانی انکشاف میدهند، توانایی حفظ بی طرفی و عینیت را، حتی در صورت که اگر بررسی مساله به خود آنها مربوط میشود، دارا می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала