روسیه به طیاره پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد

© Sputnik / Vladimir Rodionovروسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از گرانبهاترین «بازیچه های» پنتاگون – طیاره شکاری – بمبارد F-35B – در این هفته در تمرینات مشترک امریکا – جاپان که متوجه سردساختن گرد راکتی-ذروی کوریای شمالی بودند، شرکت ورزید.

باوجود موج انتقادات از نظریه پرواز عمودی که در طیاره بکار گرفته شده، راجع به ضرورت از سرگیری تولید طیارات این کلاس اکثراً در روسیه صحبت میکنند. از جمله، راجع به پلان های ساختن طیارات با پرواز و نشست عمودی چندی قبل یوری بوریسوف معاون وزارت دفاع روسیه خبر داد. راجع به اینکه روسیه به چنین طیاره چه ضرورت دارد و آیا توان صنایع طیاره سازی برای ساختن چنین طیارات کفایت میکند یا خیر، در مطلب خبرگزاری «ریانووستی» توجه فرمائید.
تجربه شوروی

© Sputnik / Revouka /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد

طیاره Yak-38به کتلوی ترین طیاره جنگی وطنی با پرواز و نشست عمودی مبدل گشت که در سال 1977 جهت تسلیح نیروها به کار گرفته شد. این طیاره در بین هوانوردان از اعتبار روشن یکسان برخوردار نه گشت — از جمله 231 طیاره ساخته شده در حوادث فاجعه بار هوایی 49 طیاره این نوع سقوط نمودند.
بهره برداری اساسی از طیاره Yak-38 در نیروی بحری صورت می گرفت و این طیارات در پروژه 1143 کشتی های طیاره بردار «کییف»، «مینسک»، «نوواروسیسک» و «باکو» مستقر بودند. طوریکه سابقه داران نیروی هوایی عرشه یی به خاطر می آورند، سطح بلند خرابی ها قوماندانی را به کاهش شدید پروازهای تمریناتی مجبور ساخت و پروازهای پیلوتان در طیاره Yak-38 در آن زمان رقم — کمتر از 40 ساعت در سال تشکیل میداد. در نتیجه در غندهای هوایی بحری حتی یک پیلوت کلاس اول وجود نداشت و فقط تعداد انگشت شمار دارای سطح مهارت پروازی کلاس دوم بودند. استفاده از طیاره Yak-38 به مثابه طیاره خالصاً تهاجمی غیرموثر معلوم میشد، چون شعاع محاربوی در صورت پرواز عمودی را 195 کیلومتر و در اقلیم گرم — از آن هم کمتر، تشکیل میداد.
طیاره کثیرالاستفاده شکاری پرواز و نشست عمودی 141Yak-

© Sputnik / Sergey Subbotin /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد

بجای طیاره مشکل آفرین باید طیاره کاملتر 141Yak- می آمد، ولی بعد از فروپاشی اتحاد شوروی علاقمندی به آن از بین رفت. طوریکه دیده میشود، تجربه وطنی ساختن و بهره برداری از طیارات با پرواز و نشست عمودی را نمی توان موفقانه خواند. پس چرا موضوع طیارات با پرواز و نشست عمودی یکبار دیگر به موضوع مهم مبدل گشته است؟
خصویت بحری
کیپتان کنستانتین سیوکوف، کارشناس مسایل نظامی به خبرگزاری «ریانووستی» معلومات داد:« چنین ماشین نه تنها برای نیروهای بحری، بلکه به نیروهای هوایی نیاز حیاتی محسوب میشود. پرابلم عمده قوای هوایی معاصر اینست که طیاره شکاری ریاکتیوی به خط خوب پرواز و نشست نیاز دارد و چنین میدان های هوایی بسیار کم اند و نابودساختن آنها با اولین ضربه کار ساده می باشد. ولی طیارات با پرواز و نشست عمودی را در دوران تهدید حتی در ساحه در نوار جنگل میتوان جابجا ساخت. چنین سیستم بکاربرد نیروی هوایی محاربوی از پایداری محاربوی استثنایی برخوردار خواهد بود».
اولیگ پانتیلییف مدیر اجرائیه آژانس «آوییاپورت» عقیده دارد:« اجرای وظایف محاربوی توسط نیروی هوایی شکاری در شرایط شبکه قسماً تخریب شده میدان هوایی را میتوان به حساب پرواز کوتاه طیارات معمولی از قسمت خط با طول کمتر از 500 متر تامین کرد. این مساله جدا است که روسیه پلان های ساختن طیارات عرشه یی دارد و در اینجا پرواز و نشست عمودی بسیار مناسب خواهد بود».
طیاره شکاری F-35

© REUTERS / US Marine Corps/Lance Cpl. Remington Hall/Handoutروسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد

باید گفت که طیاره F-35 امروز طیاره مختص بحری است و سفارش دهنده عمده آن — قول اردوی نیروی پیاده بحری امریکا می باشد (طیاره در کشتی های دیسانت مستقر خواهند شد). طیاره F-35B انگلیسی اساس قوای هوایی کشتی طیاره بردارد Queen Elizabeth تشکیل میدهد که چندی قبل به بهره برداری سپرده شده است.
اگر بخواهیم، ساخته میتوانیم

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه به طیاره با پرواز و نشست عمودی چه ضرورت دارد

در عین حال روشن است که ساختن طیاره روسی با پرواز و نشست عمودی به منابع و وجوه بس بزرگ نیاز دارد. ارزش طرح های F-35B و انواع مشابه آن با پرواز افقی، طبق ارزیابی های مختلف، همین اکنون به 3،1 میلیارد دالر رسیده و در ساختن طیاره همزمان چند دولت شرکت ورزیده بود.
روسیه میتوان کار ساختن کشتی های طیاره بردار در دورنمای قابل پیشبینی آغاز کند. طوریکه در وزارت دفاع اعلام داشته، در سال های 2025-2030 بنیانگذاری کشتی سنگین طیاره بردارد پروژه 23000 «شتورم» انتظار میرود. تا آن زمان نیروی بحری روسیه قصد دارد دو کشتی نو دیسانت نوع «پریوبوی» دریافت کند که توان حمل طیارات با پرواز و نشست عمودی را دارا خواهند بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала