تفاوت های عمده АК-47 از تفنگ تهاجمی M16

© Sputnik / Iliya Pitalevتفاوت های عمده АК-47 از تفنگ تهاجمی M16
تفاوت های عمده АК-47 از تفنگ تهاجمی M16 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در اینجا ما باید به میراث فرهنگی و تاریخی توجه مبذول نمائیم. سلاح امریکایی تحت تائثیر تاریخ و میراث تشکل یافته که در آن فارم دار استعماری میتوانست بر سنجاب یا افسر انگلیسی از تفنگ باروتی از فاصله صد یارد (90 متر) آتش بگشاید.

ولی سلاح روسی در طول حوادث تاریخی ساخته میشد که در جریان آن تعداد زیادی سربازان از قشر دهقانی، قبل از آن که در نبرد شرکت ورزند، در لای و لوش پیش میرفتند. این حیرت انگیز نیست که این دو تفنگ تهاجمی چنین برتری های برازنده مقایسوی دارند.
چندی قبل بلیک فرانکو (Blake Franko) از مجله «National Interest» مقاله راجع به گسترش ماشیندار АК-47 و انواع آن در سراسر جهان منتشر نموده بود. او توجه خود را بر این نقطه متمرکز ساخته که محبوبیت آن چگونه با مطمئین بودن آن در دست تیراندازان مختلف، در محیط های بسیار پیچیده و کثیف، مربوط می باشد. چنین مطمئین بودن АК-47 را به رقیب شایسته و وسیله ارزشمند برای سربازان امریکایی در ویتنام، در حالیکه تفنگ M16 آنها هنگام آتش در شرایط محلی انقطاع میکرد، مبدل ساخته بود.
ولی چیزی قابل یاداوری در این قصه وجود دارد. ممکن، این مفید باشد که چند سطر را به تنویر این امر وقف نمائیم که چرا АК-47 در آن شرایط تا آن حد مطمئین ثابت گردید. موفقیت ماشیندار کلاشنیکوف با سیستم گازی آن ارتباط دارد.
در ماشیندار کلاشنیکوف، مانند M16 و همچنان تفنگهای دیگر که بعد از سال های 1900 بوجود آمدند (و همچنان برخی تفنگچه ها، قبل از همه تفنگچه Desert Eagle اسرائیل)، از محرکه گازی استفاده میشود. این بدان معنی است که بازگشت سوزن به وضع اولی بعد از انجام شلیک به وسیله بازگشت عطالتی (مانند اکثریت تفنگچه ها و در تفنگچه — ماشیندار قدیمی Thompson) صورت نمی گیرد، بلکه به حساب فشار گاز داغ و شدیداً متکاثف صورت میگیرد که در میل بعد از شلیک گلوله تشکیل میشود. این گاز از طریق سوراخ کوچک در میل که تحت فشار زیاد قرار دارد جهت قراردادن سوزن به حالت اولیه و پرکردن بصورت اتوماتیک و همچنان نیمه اتوماتیک، برمیگردد.
ولی بین ماشیندار کلاشنیکوف و تفنگ M16 تفاوت های زیادی وجود دارند. در ماشینداز کلاشنیکوف از پیستون استفاده میشود. این، در ماهیت امر، میله است که قسمت پیشروی آن فشار را جمع میکند که به حساب آن سوزن به عقب به حالت اولی بر میگردد و در این اثنا ماشیندار پر میشود. این ساختار بنام پیستون گازی حرکت طولانی یاد میشود.
ولی در تفنگ امریکایی میله خالی برای خروج گازات و بازگشت سوزن استفاده میشود و این شیوه بنام خروج مستقیم گاز یاد میشود. ماشیندار کلاشنیکوف АК-47 در موجودیت کثافات، نسبت به تفنگ M16 بسیار مطمئین است، اما تفنگ M16 امریکایی در شرایط محاربوی دقت بسیار بلند انداخت را تامین میکند.
ماشیندار کلاشنیکوف زود از کار نمی افتد و تا به حال در جهان بیش از صد میلیون میل این ماشیندار تولید شده و در اکثر اردوهای جهان از آن استفاده میشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала