غنی و علی یوف: از فرصت های اقتصادی باید استفاده اعظمی گردد

© Sputnik / Ramil Sadikov /  مراجعه به بانک تصاویر غنی و علی یوف: از فرصت های اقتصادی باید استفاده اعظمی گردد
غنی و علی یوف: از فرصت های اقتصادی باید استفاده اعظمی گردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روساى جمهورافغانستان وآذربايجان درهفتمین نشست وزرای خارجه قلب آسیا "پروسۀ استانبول" ؛ براستفاده ازفرصت هاى اقتصادى وتقويت همکارى هاى منطقوى براى رفع چالش هاى موجود درمنطقه تاکيد کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، هفتمین نشست وزرای خارجۀ قلب آسیا "پروسۀ استانبول" صبح امروز(جمعه 10قوس)درشهرباکو پایتخت آذر بایجان با سخنرانی محمد اشرف غنی و الهام علی یوف آغاز شد.

الهام علی یوف رئیس جمهور آذربایجان گفت: چالش های که در منطقه وجود دارد نیاز مند تلاش های منطقوی می باشد و در این راستا آذربایجان متعهد می باشد.

وی درباره پشتیبانی کشورش از افغانستان گفت: آذربایجان مانند گذشته از تلاش های دولت افغانستان دربخش های مختلف به ویژه رُشد اقتصاد وتامین صلح پشتیبانی می کند.

وزیر خارجه ایران: کشمکش افغانستان راه حل نظامی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
وزیر خارجه ایران: کشمکش افغانستان راه حل نظامی ندارد

علی یوف در ادامه گفت: سربازان آذربایجان در چوکات ناتو(پشتیبانی قاطع) مصروف آموزش نیروهای امنیتی افغانستان مى باشند و به پشتیبانی شان ادامه میدهند.

سپس محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به سخنرانی پرداخت و گفت:- "ما در شرایطی با هم ملاقات می نماییم که نیاز به همکاری منطقه ای هیچ‌گاهی به این اندازه با اهمیت نبوده است، اکنون فرصت‌های اقتصادی بزرگی در انتظار ماست و شبکه‌های بین‌المللی مخرب و سازمان‌های جنایی، ما را تهدید می‌کنند".

 وی در ادامه افزود:- "در چهارمین ‌باری که در اینجا از افغانستان نمایندگی می‌ کنم، چارچوبی را می‌ بینم که در مورد موضوعات کلیدی و ایجاد مشارکت برای تحقق اولویت‌های ما، در حال گسترش است".

 غنی با تاکید بر این که می‌خواهد افغانستان را به قلب همکاری های منطقوی مبدل سازد، افزود:- "ما در امر مبارزه با تروریزم، متعهد به استراتیژی مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد(2006) هستیم؛ استراتیژی که از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا تروریزم را به گونۀ صریح وهمواره در هر شکلی، درهرجايى، از سوی هرکسی و به هرهدفی که باشد، جداً محکوم گردد".

 رئیس جمهورغنی خطاب به اشتراک کننده گان این نشست بين المللى گفت:- "آیا گروه های طالبان مجری اصلی اقتصاد جرمی و مواد مخدر که تامین کنندۀ مالی جنگ می باشد، هستند؟ آیا طالبان می‌توانند بدون پشتیبانی و پناه‌ گاه، فعالیت کنند؟".

وى در اشاره به راهبرد جدید امریکا در قبال افغانستان و آسیای جنوبی افزود، که اين راهبرد تمام ابزارهای قدرت آن کشور را در برابر مبارزه با تروریزم متحد ساخته است و پیام آن این است که گروه های طالبان و پشتیبانان آنان نمی توانند از راه نظامی برنده شوند.

رئیس جمهور افغانستان درباره صلح افغانستان چنین گفت: مردم افغانستان تنها از طریق راه حل سیاسی می توانند به صلح پایدار را دست يابند.

وى درادامه صحبت هايش  افزود، که راهبرد جدید امریکا به طالبان این پیام را میرساند که از راه جنگ هرگز پیروز شده نمی توانند.

او خطاب به طالبان گفت:- "با دامن زدن به خشونت و جنگ نمی توانید به هدف تان برسید. بیشتر ازاین نباید وقت را ضایع کنید".

بنابرگفته های رییس جمهور غنی در حال حاضر صد ها گروه های تروریستی و خراب کار در سراسر جهان فعالیت دارند، که به همکاری مشترک و مبارزه مشترک با این گروه ها نیاز است.

او در پیوند به پاکستان گفت:- "ما می خواهیم که با پاکستان گفت و گو داشته باشیم، صلح و ثبات افغانستان به نفع هر دو کشور است".

یادآوری می کنیم، هفتمین نشست قلب آسیا با حضور250 نماینده از 40 کشور و سازمان بین المللی امروز در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می شود.
رئیسان جمهوری آذربایجان و افغانستان و وزیران امورخارجه ایران، پاکستان، هند، ترکیه و افغانستان، همچنین معاونان وزیران امورخارجه قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، نماینده ویژه چین و روسیه در امور افغانستان، مقامات ارشد عربستان، امارات متحده عربی و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور آسیا مرکزی از شرکت کنندگان این نشسست هستند.
در این نشست همچنین نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور افغانستان، نماینده وزارت امورخارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی و هیات بلند پایه وزارت امورخارجه جاپان، اسپانیا ، ناروی، ایتالیا، کانادا، فرانسه، فنلند، لهستان، مصر و سویدن نیز حضور دارند 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала