نگرانی نمایندگان مجلس از احتمال برگزاری لویه جرگه

© AP Photo / Rahmat Gulپارلمان افغانستان
پارلمان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدای از نمایندگان مجلس، با ابراز نگرانی از اهداف نشست کندهار می گویند که احتمال دارد از این نشست، به عنوان لویه جرگه استفاده شده و برای سقوط حکومت تلاش شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، نشست بزرگی با حضور شماری از چهره های سیاسی و متنفذین محلی نزدیک به حامد کرزی، فردا در کندهار برگزار شود.
حامد کرزی، پیش از این گفته بود که برای بیرون رفت از مشکلات کنونی لویه جرگه برگزار شود؛ اما مقام های حکومت وحدت ملی گفته اند که برگزاری لویه جرگه که در مورد مسائل مهم سیاسی تصمیم می گیرد، از صلاحیت های حکومت است و مخالفان سیاسی به لحاظ قانونی نمی توانند در این زمینه اقدام کنند.
در نشست امروز ولسی جرگه، عبدالرووف ابراهیمی رئیس مجلس با اشاره به نشست کندهار گفت: "هرگونه تلاش برای سقوط نظام، خیانت ملی می باشد و هر کسی که پلان بر هم زدن نظام را دارد، با مخالفت سرسختانه مردم مواجه خواهد شد."
وی افزود که تمامی جریانهای سیاسی در کشور، حکومت وحدت ملی را پذیرفته اند و باید بخاطر حمایت از نظام، در کنار هم کار کنند و هرگاه انتقاد و پیشنهادی دارند، به شکل مسالمت آمیز مطرح نمایند.
رئیس ولسی جرگه گفت: "بدون در نظرداشت شورای ملی، تشکیل لویه جرگه از هر آدرس و زیر هر عنوانی که باشد، مخالف قانون اساسی کشور است."
عبدالطیف پدرام نماینده مردم بدخشان گفت: "در این شکی نیست که نظام کنونی غیر قانونی است؛ اما اینکه چگونه با آن برخورد کرد، باید پارلمان ابتکار عمل را در دست گیرد؛ اما نشست کندهار را شاید لویه جرگه عنعنوی اعلام کنند، این برای ما قابل قبول نیست."
وی افزود: "کرزی از کدام پایگاه حقوقی، این لویه جرگه را برگزار می کند، اگر قرار باشد از هر ولایت پنج تا ۱۰ نفر را جمع کند و نامش را لویه جرگه عنعنوی بگذارد، هر فرد میتواند چنین لویه جرگه یی را برگزار کند."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала