پافشاری بر درج نام اقوام در شناسنامه های برقی افغانستان

© Photo / M.Naderiارگ: پاکستان برای اثبات اتهام علیه افغانستان، شواهد ارائه کند
ارگ: پاکستان برای اثبات اتهام علیه افغانستان، شواهد ارائه کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان بیش از 80 قوم به دفتر توزیع شناسنامه های برقی رفته و خواهان درج نام قوم های خویش در شناسنامه ها شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان، درج نام اقوام در صفحه اصلی و اول شناسنامه های برقی پس از تغییر قانون تصویب شده و توشیح یافته توزیع شناسنامه ها صورت گرفت. قبل از این تغییر، شناسنامه های برقی به گونه ای تنظیم یافته بود که تعلق و هویت هر فرد را به عنوان شهروند کشور معرفی و بیان می کرد.
اما افراد و گروه های مخالف شکل گیری جامعه شهروندی و ملت مدنی شهروند در افغانستان که هنوز در سده 21 از جامعه قومی و قبیله ای حمایت می کنند قانون مصوب و توشیح یافته را در جهت تمایلات و اهداف خود تغییر دادند.
پافشاری به بقای جامعه قومی و قبیله ای در افغانستان به جای جامعه شهروندی و شکل گیری ملت مدنی، حمایت از تفرقه و تبعیض و مخالفت با عدالت و توسعه پایدار اجتماعی و سیاسی است.
تقسیم جامعه بر مبنای هویت های قومی و قبیله ای و شناخت اتباع افغانستان از روی این هویت در تذکره تابعیت یا شناسنامه ها تفرقه و تبعیض را عمیق تر و گسترده تر می سازد.
در دنیای امروز و در عصری که ما زندگی می کنیم هویت افراد متعلق به یک کشور، هویت شهروندی است، نه هویت قومی. ملت های هر کشوری در محدوده جغرافیای شان، ملت های شهروند هستند، نه ملت اقوام و قبایل.
مراجعه ی نمایندگان بیش از 80 قوم به دفتر توزیع شناسنامه های برقی برای درج هویت های قومی شان نشان می دهد که قومی سازی هویت شهروندی در افغانستان از طریق شناسنامه ها، به جای آن که مشکل گشا باشد مشکل ساز است. این طرح یک طرح غلط و تفرقه انگیز بود که راه را برای شکل گیری ملت مدنی شهروند در افغانستان بیش از بیش ناهموار و دشوار می سازد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала