مجلس نمایندگان کشور محصول گمرکی سگرت را ۱۰۰ درصد افزایش داد

© Photo / Pixabayمجلس نمایندگان کشور محصول گمرکی سگرت را ۱۰۰ درصد افزایش داد
مجلس نمایندگان کشور محصول گمرکی سگرت را ۱۰۰ درصد افزایش داد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس نمایندگان با اکثریت آراء تعدیل ماده بیستم قانون "کنترل تنباکو و دخانیات" را تصویب و محصولات گمرکی بر دخانیات به‌ویژه سگرت را صد درصد از اصل قیمت افزایش داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان، امروز (دوشنبه) طرح تعدیل ماده بیستم قانون "کنترل تنباکو و دخانیات" را به مجلس ارایه و هدف آن را جلوگیری استفاده از سگرت عنوان کرد.

عظیم محسنی، معاون کمیسیون‌مالی و بودجه مجلس حین ارایه این طرح گفت: "افزایش تعرفه گمرکی سگرت از سوی برخی اعضای مجلس حدود ۳۰۰ درصد از اصل قیمت پیشنهاد شده بود؛ اما اکثر کمیسیون‌ها با وضع مالیه ۱۰۰ درصدی بر اصل قیمت دخانیات موافقت کردند."

آقای محسنی افزود که اگر محصولات گمرگی بالای سگرت و تنباکو که در حال حاضر از کشورهای جاپان و کوریا وارد کشور می‌شود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند؛ احتمال قاچاق آن نیز افزایش پیدا می‌کند که در آن صورت دولت نمی‌تواند هیچ درآمدی از واردات سگرت به دست آورد.

صدیق احمد عثمانی، عضو کمیسیون مالی و بودجه مجلس نیز گفت که در کمیسیون مشترک مجلس روی این مسأله بحث زیاد صورت گرفت و سرانجام دو نظر وجود داشت یکی افزایش صد در صدی تعرفه سگرت و دیگری افزایش ۳۰۰ درصدی آن که مجلس می‌تواند روی این دو مورد رای‌گیری کند.

سر انجام رئیس مجلس افزایش ۱۰۰ درصدی و ۳۰۰ درصدی را به رای گیری گذاشت که اکثر نمایندگان به ازدیاد صد درصدی تعرفه سگرت رای موافق دادند.

قانون کنترل تنباکو و دخانیات در ۵ فصل و ۲۴ ماده تنظیم و در ماه جدی سال ۱۳۹۲ از سوی مجلس تصویب شد. بر اساس این قانون، افرادی که در مکان‌های سرپوشیده از دخانیات استفاده کنند، جریمه خواهند شد. هم‌چنان در این قانون‌ آمده که فروشنده‌های دخانیات بالای کودکان در کشور از ۵ تا ۲۵ هزار افغانی جریمه می‌شوند.

مجلس نمایندگان، این تعدیل را به خاطر بلند بردن عواید گمرکی دولت و محدود کردن استفاده از سگرت در داخل کشور، پیشنهاد کرده بود، اما سناتوران گفتند که بلند رفتن تعرفه گمرکی سگرت زمینه‌ی قاچاق را بیشتر می‌سازد و نفع بیشتر آن به همسایه‌های افغانستان به خصوص پاکستان خواهد رسید.

گفتنی است که قبل از این در سال ۱۳۹۴ نیز مجلس طرح افزایش صد درصدی تعرفه سگرت را تایید کرده بود، اما مجلس سنا با افزایش صد درصدی مخالفت نمود و این طرح را با اکثریت آراء رد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала