طوفان ابن سلمان، شهزاده جوان را جاه طلبی های او به کجا خواهد کشاند؟

© AP Photo / Hassan Ammarطوفان ابن سلمان ... شهزاده جوان را جاه طلبی های او به کجا خواهد کشاند؟
طوفان ابن سلمان ... شهزاده جوان را جاه طلبی های او به کجا خواهد کشاند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حال که سعودیان برای روز آرام نو آمادگی میگرفتند، رسانه های عربستان سعودی ناگهان راجع به طوفان مخرب اعلام داشتند که در نتیجه آن ده ها شخص بانفوذ در دولت شاهی، بشمول شهزاده گان، وزرا، ماموران و متشبیثین که در سال های اخیر در سراسر جهان بر سر زبان ها بودند، بازداشت شدند.

شمس الدین النقاز در مطلب تحلیلی منتشره در روزنامه نون پست «NoonPost»، چاپ مصر می نویسد، «طوفان» — حکم پادشاه سلمان ابن عبدلعزیز بود که بصورت ناگهانی زمان صادر شد، وقتیکه به همه از مدتها قبل معلوم بود که پادشاه نمی داند که در دور و بر او چه میگذرد و همه رشته های زمام امور در دست پسر او و شهزاده ولیعهد محمد ابن سلمان قرار دارند که میخواهد به هرقیمت که باشد تمام اختیارات را داشته باشد، ولی در حال حاضر احکام را صادر کرده نمی تواند.
حکم پادشاه تمام جهان را به خاطر اعلام استعفای شهزاده متعب بن عبدالله از مقام رهبری گارد ملی و بازداشت او یکجا با برادرش و تعداد زیادی شهزادگان، وزرای سابق و متشبیثین که بسیار مشهورند و در جمله آنها الولید بن طلال، صالح کامل، بکر بن لادن و دیگران شامل اند، تکان داد.
شهزاده ولیعهد عربستان سعودی شهزادگان متعب و الولید بن طلال را که برای او مزاحمت ایجاد میکردند، فراموش نکرده بود و در مورد مجازات آنها توسط زندانی ساختن و مصادره نمودن پول های آنها و واردنمودن اتهامات علیه انها، با این گفته که آنها مفسدان جدی هستند که باید مثل گیاه های هرزه ریشه کن ساخته شوند و زمین را از لوث آنها پاک ساخت، فیصله نمود.
یک شبانه روز پس از این طوفان وضع هنوز ناروشن باقی مانده، ولی حقیقت که توسط فعالیت های اخیر در عربستان سعودی برملا شده، تائید میکند که خانواده آل سعود بیش از این واحد نیست. خانواده سلطنتی تضعیف شده و به لانه عنکبوت در نتیجه فعالیت های محمد ابن سلمان شهزاده جوان در دولت شباهت پیدا کرده که پدرکلان و کاکاهای او اعمار کرده بود.
او بعد از انتظارات و مذاکرات طاقت فرسای طولانی با شهزاده متعب بن عبدالله در مورد رهایی از درد سر فیصله نمود و او را برکنار ساخت. هیچکس در عربستان سعودی انتظار نداشت که ابن سلمان خواهد توانست چنین اقدام را در زمان ناآرام اتخاذ خواهد کرد، به خاطر که شهزاده احمد ابن عبدالعزیز در مورد برکنارساختن برادرزاده خود عبدالله که یکی از قلعه های مستحکم در برابر تلاش های شخص جوان جهت مبدل شدن به اولین «تریلیونر» در جهان محسوب میشد، موافقه نمی کرد.
گام جسورانه که شهزاده ولیعهد عربستان سعودی، به ارتباط استعفای شهزاده متعب و بازداشت او یکجا با خالد تویجری رئیس سابق شورای شاهی، برداشته، ثابت ساخت که محمد ابن سلمان اقدامات خود را نمی سنجد و همچنان حرکت کشور خود را بسوی بنبست و منازعه خونین تسریع میکند.
ما در مورد جنگ که شهزاده ولیعهد عربستان سعودی با فساد آغاز کرده، بسیار زیاد نگران نیستیم. ما از استعفای شهزاده متعب، بازداشت عبدالله برادر او و شهزادگان دیگر، مانند محمد بن نائیف و عبدالعزیز بن فحد نگران هستیم، به خاطر که این منطقی نیست که او یکی از بزرگترین غارت کنندگان پول دولتی باشد و توسط حلقه محدود، مربوط با تمام انواع فساد، طوریکه مخالفین او میگویند، بستگی داشته باشد و جهت ریشه کن ساختن فساد و مبارزه با مردم فاسد، و حکم بازداشت همه آنهایی صادر شود که در فعالیت های مختلف فساد در کشور دخیل می باشند.
ما نفی نمی کنیم که بسیاری بازداشت شدگان در فساد دخیل اند، ولی ما در مورد جدیت این مبارزه با فساد شک داریم که بصورت مشخص بازداشت شدگان با جناح مربوط می باشند که مخالف پسر سلمان است، ولی آشکارا به متعب بن عبدالله و محمد بن نائیف وزیر داخله سابق وفادار می باشند.
با شنیدن خبر شهزاده متعب، بسیاری ها فکر میکردند که طرفداران او در گارد ملی، دومین نیروی نظامی در کشور که بنیانگذار آن ملک عبدالله بود، قیام مسلحانه آغاز خواهند کرد، تا رهبر شان را از زندان آزاد سازند و کودتای نظامی انجام خواهند داد، ولی هیچ چیزی مشابه رخ نداد. این بار شخص جوان کاملاً آماده بود و هیچگونه خلای را، بعد از آن نماند که به کسب وفاداری افسران بلندپایه در دستگاه دولتی به وسیله قند و قمچین موفق گردید.
محمد ابن سلمان میداند که برکناری متعب، مثل کودتای بر ضد محمد بن نائیف غیرمحسوس نخواهد ماند. اوضاع در خانواده سلطنتی در هرلحظه میتواند منفجر گردد و این احتمال وجود دارد که «مجازات شهزادگان» در صورت ادامه خواهد یافت، اگر کاکای او احمد ایجادکردن موانع را ادامه دهد و به او اجازه توسعه اختیارات به مثابه پادشاه کشور و جانشین پدر خود ندهد.
شهزاده جوان همچنان میداند که تحکیم مناسبات با دونالد ترامپ دوست او که منافع شخصی دارد، به او منفعت زیادی در روشنی تشنج داخلی و خارجی و شامل شدن عربستان سعودی در دو جنگ نو: جنگ اول بر ضد مردم، نسبت تصامیم دردآور که پی هم اتخاذ خواهند شد و جنگ دوم، علیه ایران بعد از آن، وقتیکه همه امور وارد مارپیچ خطرناک شدند که میتوانند به عواقب غیردلخواه در صورت منجر شوند، اگر «جوانان» بازی کردن در بازی «بزرگان» را ادامه دهند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала