طیاره تهاجمی نو نیروی هوایی – فضایی روسیه چه شکل خواهد داشت

© Sputnik / Vitaly Timkiv /  مراجعه به بانک تصاویر طیاره تهاجمی نو نیروی هوایی – فضایی روسیه چه شکل خواهد داشت
طیاره تهاجمی نو نیروی هوایی – فضایی روسیه چه شکل خواهد داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در تاریخ 7 نوامبر سال 1974 طراحان شوروی اولین نمونه طیاره تهاجمی سو-25 را مونتاژ کردند که بنام «گراچ» (کلاغ سیاه) مسمی شد. این طیاره در تسلیحات نیروی هوایی از سال 1980 قرار دارد و یگانه نماینده طیارات تهاجمی می باشد.

این طیاره در دوران بهره برداری مشخصات عالی محاربوی نشان داده است. ولی بعد از 10-15 سال توانایی استفاده طیاره سو-25 خاتمه می یابد و حالا متخصصین طرح های نو تعویض این طیارات تهاجمی را بر پایه طیاره کثیرالاستفاده سو-34 مورد بحث قرار میدهند.
طیارات تهاجمی سو-25 بیروی طراحی سوخوی باوجود مشکلات موجود در عرصه تمویل مالی ایجاد شده بود. در تاریخ 7 نوامبر سال 1974، در سالگرد انقلاب اکتوبر، مودل نمونه اولین طیاره آینده مونتاژ شد.
اولین پرواز طیاره سو-25 در تاریخ 22 فبروری سال 1975 صورت گرفت. ولی طیاره هنوز نواقص زیاد داشت. طیاره با بار نسبتاً کم محاربوی بسیار زیاد سنگین ثابت شد. در سال 1980 بعد از تکمیلات لازم «گراچ» اولین پروازهای محاربوی خود را در افغانستان موفقانه انجام داد و در سال بعد در ترکیب نیروی هویی اتحاد شوروی پذیرفته شد.
طیاره جنگی سو-25 در حدود 20 منازعه در مناطق مختلف جهان شرکت ورزیده است. در تاریخ نوین روسیه طیاره سو-25 در عملیات در تاجکستان (سال های 1992- 1995)، در دو جنگ در چیچنیا (سال های 1994-1996، 1999-2000)، در منازعه در یوگوسلاویا (سال 2008)، شرکت ورزیده است. از ماه سپتمبر سال 1915 تا به حال وظایف محاربوی را در سوریه موفقانه انجام میدهد.
طیاره جنگی سو-25 برای نابودسازی اهداف زمینی و بحری در نظر گرفته شده است. گفته میشود که این طیاره تهاجمی بهتر از طیارات جبهه یی بمبارد قطارهای تخنیک و تجمع نیروی انسانی دشمن را به وسیله تسلیحات قوی راکتی، ماشیدار و توپچی از بین می برد.
نیروهای هوایی — فضایی روسیه تا اواخر سال 2017 توسط جدیدترین طیاره تهاجمی سو-25СМ3 تکمیل خواهند شد. این بهترین نوع است.
در جمله کاستی های آن سرعت کم (700 کیلومتر در ساعت)، قابلیت کم مانور و محسوس بودن آن یاداوری میشوند.
از معلومات رسمی وزارت دفاع روسیه بر می آید که طیاره سو-25 توانایی واردآوردن ضربات در ارتفاعات از 30 تا 5000 متر دارا می باشد. قدرت اعظمی محاربوی طیاره تهاجمی — 3،4 تن، شعاع فعالیت محاربوی آن از 700 کیلومتر تجاوز نمی کند.
در جمله تسلیحات طیاره راکت های هدایت شونده و غیرهدایت شونده، توپ دومیله و مجمتع پورتاتیپ راکتی «ویخر» شامل اند.
از سال 2015 بدینسو سیل طیارات سو-25СМ3 در پهلوی طیارات بمبارد جبهه یی سو-24M هسته نیروی هوایی روسیه را در سوریه تشکیل میدهند. طیاره سو-25 در مجموع 65% تخنیک زرهی تروریستان را نابود ساخته است.
در تاریخ 1 نوامبر سال 2017 قوماندان سابق نیروهای هوایی — فضایی روسیه، ویکتور بونداریوف رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه جهت طراحی جدیدترین طیاره تهاجمی دعوت بعمل آورد که بصورت پلانی طیاره سو-25 را تعویض کند.
بونداریوف در مصاحبه با آژانس تاس خبر داد:«طیارات تهاجمی همیشه ضروری خواهند بود. سو-25 تا وریانت СМ3 عصری شده، این طیاره مشخصات مطمئین پروازی، پوتنسیال عظیم عصری سازی و ترمیماتی دارد. فکر میکنم، آن 10-15 سال دیگر نیز پرواز خواهد کرد. طبعاً، با مرور زمان باید تعویض شود، امروز وریانت های مختلف بررسی میشوند».
بونداریوف اظهار داشت:«نظر من اینست که طیاره تهاجمی نو باید بر پایه طیاره سو-34 ساخته شود. این بهترین طیاره است: دارای قابلیت بلند مانور، بار بمبارد 8 تنی، برخلاف بار چهار تنی «سو-25»، بهترین مشخصات دقت درا می باشد».
طبق معلومات منبع آژانس تاس، بیروی امور تجربوی — طراحی در باره ساختن طیاره تهاجمی نو، طوریکه بونداریوف اعلام داشت، بر پایه سو-34 تولید خواهد شد. کارها شاید در سال 2018 آغاز خواهند شد.
کنستانتین ماکیینکو معاون مرکز تحلیل، استراتیژی و تخنالوژی در تبصره برای RT پیشبینی کرد که بیروی امور تجربوی — طراحی در باره تعویض طیاره سو-25 در برنامه دولتی تسلیحات تا سال 2025 شامل گردیده که به زودی از طرف رئیس جمهور روسیه تصویب خواهد شد. کارشناس فیصله راجع به طراحی طیاره جدید تهاجمی بر پایه سو-34 را تائید میکند. کارشناس پیشبینی میکند که اولین نمونه طیاره نو تهاجمی در ظرف 5-7 سال ساخته خواهد شد.
ویکتور موراخوفسکی مدیر مسوول مجله «تسلیحات وطن» به RT خبر داد که نیروهای هوایی — فضایی روسیه واقعاً هم به تعویض همه طیارات سو-24 نیاز دارند. طبق محاسبات انستیتوت بین المللی تحقیقات استراتیژیک (IISS)، در ترکیب نیروهای هوایی روسیه به تعداد 715 طیاره تهاجمی شامل می باشند و تعداد طیارات سو-34 از 160 فروند تجاوز میکند.
موراخوفسکی گفت:«تجربه عملیات محاربوی نه تنها ضرورت داشتن وسایل هوایی دقت بلند نابودسازی اهداف را نشان میدهد. تجربه امریکا که میخواست از طیارات تهاجمی صرفنظر کند، بنبست چنین راه را ثابت می سازد. طیارات تهاجمی امریکایی А-10 Thunderbolt مانند گذشته در عراق و افغانستان استفاده میشوند».
موراخوفسکی توضیح داد:«برای طیاره تهاجمی کارکردن مستقیم بر هدف و استفاده از مهمات غیرهدایت شونده مهم است. سو-34 — پلتفورم بسیار پیچیده است و برای استفاده از سلاح های فوق العاده دقیق — راکت ها و بمب های هدایت شونده در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر، بیروی امور تجربوی — طراحی در باره طیارات تهاجمی بر پایه سو-34 زمان کم در بر میگیرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала