آمادگی حزب الله برای جنگ با عربستان سعودی

© AFP 2023حسن نصر الله
حسن نصر الله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رای الیوم: حزب الله آماده رویارویی با تهدید سعودی‌ها را دارد

روزنامه رای الیوم تشدید تهدیدات عربستان علیه حزب الله را نشأت گرفته از شکست حکومت سعودی در یمن و سوریه توصیف کرد و گفت: لبنان برای رویارویی نظامی با عربستان و متحدانش آماده است.

اسپوتنیک به نقل رای الیوم، در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا این روزها جرو بحث ها بین نصرالله و سبهان بالا گرفته است» تاکید کرد که عربستان به دنبال شکست در یمن و سوریه با جنگ اقتصادی و چه بسا رویارویی نظامی به دنبال عقده گشایی از جبهه مقاومت است.

به نوشته رای الیوم سبهان از آنجایی که زمانی دیپلمات سفارت عربستان در بیروت بوده لبنان را به خوبی می‌شناسد و از همین رو اتهام‌های شدیدی به حزب الله نخست در شبکه اجتماعی توئیتر و سپس در گفت‌وگو با شبکه تلویزوینی «ام تی وی» متعلق به حزب «نیروهای لبنانی» وارد کرد و در آن واژه‌هایی غیر دیپلماتیک بکار گرفت نظیر اینکه حزب الله را حزب شیطان و حزب شبه نظامی تروریست خواند و خواهان شکستن شاخه‌های آن در داخل و خارج لبنان شده و آن را متهم کرد که به سفارش ایران علیه عربستان وارد جنگ شده است.

این روزنامه ادامه داد: حساس‌ترین بخش از اظهارات سبهان آنجاست که خواهان اخراج حزب الله و وزرای آن از دولت لبنان می‌شود و می‌گوید که در غیر این صورت لبنان بهای سنگینی برای آن می‌دهد و در همین حال همه آنهایی را که از لحاظ سیاسی، اقتصادی یا رسانه‌ای با حزب‌الله همکاری می‌کنند تهدید به مجازات می‌کند.

به اعتقاد رای الیوم، سبهان در اظهارات خود به آخرین نکته اشاره کرد هنگامی که در صفحه توئیتر خود گفت: شبه نظامیان حزب الله به سفارش ایران کشورهای ما در خلیج فارس را هدف می‌گیرند و لبنان اسیر آنها شده است.

روند درگیری‌ها در یمن و در مرزهای عربستان و یمن به نفع عربستان پیش نمی‌رود به گونه‌ای که جریان انصار الله حملات نظامی خود را شدت بخشیده و شهرهای جیزان و نجران در جنوب عربستان را با موشک‌های بالستیک هدف گرفته و به گفته آنها به اهداف مد نظر اصابت کرده است بدون اینکه این موشک‌ها توسط سامانه پدافند هوایی مجهز به موشک‌های پاتریوت سرنگون شود.

حکومت سعودی حزب الله را متهم به آموزش نیروهای انصارالله و تجهیز آنها با راکت‌های ایرانی کرده است علاوه بر اینکه سید «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جریان الحوثی چند روز پیش در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تهدید کرد که ابوظبی و دیگر شهرها در عمق خاک عربستان را راکت باران می‌کند و چه بسا از همین رو سبهان در اظهارات خود گفت که حزب الله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به سفارش ایران تهدید می‌کند.

عربستان سعودی نزدیک‌ترین متحد امریکا در شرق میانه می‌تواند کارهای زیادی علیه حزب الله و متحدانش انجام بدهد و بالاگرفتن تنش‌های آن با حزب الله می‌تواند اشکال متعددی داشته باشد که پیامدهای منفی بر لبنان و بخصوص در زمینه‌های اقتصادی و مالی برجا خواهد گذاشت و احتمال کشیده شدن اوضاع به درگیری‌های نظامی هم بعید به نظر نمی‌رسد.

نصرالله نسبت به این تنش‌ها هوشیار است و شنبه گذشته اعلام کرد که عربستان می‌داند که به تنهایی قدرت رویارویی با حزب الله را ندارد و به یک ائتلاف بین المللی نیاز دارد و حزب الله بزرگ‌تر از آن است که سبهان با یک ائتلاف بومی به مقابله با آن بپردازد.

رای الیوم ادامه داد: ما نمی دانیم سران سعودی چه دستوراتی به حریری در جریان دیدار وی با محمد بن سلمان ولی عهد عربستان دادند اما بعید نیست که خواهان خروج وی از کابینه یا حذف نمایندگان حزب الله از کابینه شده باشند به گونه‌ای که بحرانی در دولت لبنان ایجاد کند.

این روزنامه تاکید کرد: حریری چاره ای جز پیاده کردن دستور عربستان ندارد و این به معنای فروپاشی توافقی است که به بازگشت وی به حکومت لبنان و رئیس جمهور شدن میشل عون منجر شد.

رای الیوم آورده است: سبهان سر خود حرف نمی زند و مطمئنا گفته هایش به سفارش مقامات بالاتر سعودی بوده و این مقامات ارشد هم ارتباط نزدیکی با کاخ سفید و دستگاه نظامی و امنیتی آن دارند به گونه‌ای که در چارچوب ائتلاف بین ریاض-واشنگتن هیچ موضع گیری در این جبهه بدون هماهنگی و دستور از سوی این دستگاه ها اتخاذ نمی‌شود.

رای الیوم در پایان آورده است: اوضاع لبنان رو به وخامت است و نتایج این وخامت را در هفته‌های آینده می‌بینیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала