پشت پرده پنهان موتر های زرهی نیروهای نظامی افغانستان

© Sputnik / J. KargyarСитуация после атаки смертников на военную академию в Кабуле 21 октября 2017 года
Ситуация после атаки смертников на военную академию в Кабуле 21 октября 2017 года - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
متاسفانه در افغانستان امروز در شرایط جنگ داخلی مداوم اکثر سربازان افغان از کسب تحصیلات و دانش مسلکی محروم هستند و تعدادی زیادی از آنها حتی قادر به خواندن نمبر پلیت موتر نیستند و به همین دلیل، دشمن از آن ها سوء استفاده می کنند.

در هفته گذشته، ستیزه جویان طالبان چندین حمله خشونت آمیز به نیروهای امنیتی افغانستان در چند ولایت این کشور انجام داده اند.
تلفات ناشی از حملات انتحاری که با موتر های زرهی «هاموی» (HMMWV) انجام داده شده بود به بیش از ده ها تن می رسد.

شنیده شدن صدای انفجار در کابل - اسپوتنیک افغانستان
انفجار در نزدیکی دانشگاه نظامی در کابل + عکس
کارشناسان نظامی، حملات مکرر و همزمان طالبان را تاکتیک جدید این گردوه دانسته و می گویند که این حملات سیگنال برای کابل و متحدان آن و همچنین و استراتیژی جدید امریکا می باشد.
جنرال عتیق الله عمرخیل، کارشناس مسایل نظامی می گوید: «افزایش حملات طالبان، جواب به استراتیژی جدید آمریکا می باشد».
او تاکید نمود:

«طبق این استراتیژی، ترامپ میبایست فشار های بیشتری را به پاکستان وارد کند اما تا به حال این امر عملی نشده است. در نتیجه، پاکستان از یک سو برای اینکه نشان بدهد که طالبان تحت قومنده این کشور نیست اما به سرعت حملات تروریستی را انجام داد. از سوی دیگر، طالبان از فرصت مذاکراتی که در شهر مسقط، پایتخت عمان با طالبان صورت گرفته سوء استفاده نموده و به منظور نشان دادن استقلال خود و این که پاکستان نمی تواند بر آنها فشار بیاورد، حملات ترورستی خود را در نهایت انجام دادند. باید گفت که حملات تروریستی که همزمان در چندین ولایت افغانستان رخ داد، خشم مردم را بلند کرده است».

محمد هاشم الکوزی، رییس کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی مجلس سنا در مصاحبه با اسپوتنیک در رابطه با آخرین حملات تروریستی در افغانستان نیز اظهار نظر نمود و چنین گفت:‌ «حکومت وحدت ملی وعده هایی که برای مردم افغانستان داده بود، به جا نکرد و در نتیجه صد ها تن از مردم بی گناه قربانی این جنگ ها می شوند».

شب خونین در افغانستان و واکنش کاربران شبکه های اجتماعی - اسپوتنیک افغانستان
تصاویر ویدیوئی چگونگی انفجار در مسجد کابل
آقای الکوزی افزود:

«خواست مردم افغانستان از حکومت این است که تدابیر خاص امنیتی را بگیرند و از مردم خود دفاع نمایند چراکه امروز مردم افغانستان قربانی داعش یا طالبان و یا خود حکومت وحدت ملی می شوند.

طبق گفته های این سناتور، امروز ۴۵ فیصد از خاک افغانستان تحت کنترول طالبان و ۵۵ فیصد در دست دولت است.
«در این سرزمین تحت کنترول دولت، نیروهای نظامی وجود داشتند و بعد از سقوط این مناطق همه سلاح سبک و ثقیله و همچنین وسائل نقلیه به دست دشمن افتاده که از آن ها برای قتل عام مردم استفاده می کنند».
هم صحبت ما در ادامه می گوید: دولت افغانستان را نمی توان مکافات یا مجازات کرد. آن عده ای از افرادی که تمام سلاح ها را به طالبان می دهند، در واقع نمی توانند حکومت داری کنند.

دولت افغانستان انسان های ناکارآمد را به کار استخدام کرده و اشخاصی که واقعا دلسوز به وطن هستند، بیکار ماندند. در حالی که انسان های ناکارآمد جزا نبینند و کسانی که واقعا به وطن وفادار هستند و خدمت می کنند، تقدیر نشوند. در افغانستان هیچ وقت امنیت تامین نخواهد شد".

اما چرا این اتفاقات بیشتر و بیشتر در هفته های اخیر در افغانستان می افتد؟ آیا اخبار منتشره در مورد سرقت و پنهان کردن موتر های زرهی «هاموی» توسط طالبان صحت دارد یا خیر؟
آژانس خبری «اسپوتنیک» برای روشن سازی این ابهامات به سراغ جنرال دولت وزیری، سخنگوی رسمی وزارت دفاع ملی افغانستان رفته و با وی به گفت و گو نشست. وی در مورد عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی افغانستان علیه تروریستان چنین گفت:

این مقام دولتی ضمن رد نمودن اخبار مبنی بر این که طالبان موتر های زرهی «هاموی» را از نیروهای امنیتی خریداری نموده، به خبرنگار آژانس خبری ما چنین گفت: «هاموی و دیگر وسایل نقلیه در نتیجه دوبارسقوط قندوز به دست دشمن افتاده اند».

وقوع سه انفجار نیرومند در مرکز شهر کابل - اسپوتنیک افغانستان
وقوع سه انفجار نیرومند در مرکز شهر کابل
به گفته آقای وزیری از بدخشان، پکتیا، سنگین یا بعضی نقاط دیگر کشور نیز این وسایل نقلیه به دست دشمن افتاده بود:

«اما بسیاری از این ها تخریب شده اند. مشکل در این است که ما تعداد شان را دقیقا نمی توانیم بگویم چرا که این وسایل پیش دشمن است. اما به گفته بعضی از کارشناسان آمار و ارقامی وسایلی که در دست دشمن (طالبان) وجود دارد، ثبت و راجستر شده اند و به زودترین فرصت باید تمام آن هایی که در جنگ های مختلف از سوی دشمن به کار رفته، از بین برده شود.

در عین حال سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفت که تعداد از این ابزار ها از بین برده شده است اما طالبان موترهای زرهی را در زیر خاک پنهان می کنند و پیدا کردن و از بین بردن آن بسیار دشوار و مشکل ساز می باشد.
طبق گفته های آقای وزیری، طالبان هنگام حملات تروریستی این موتر ها را از زیر خاک کشیده و استفاده می کنند.
اما به نظر جنرال امرخیل، یکی از پرنسیب های جنگ همین است که دشمن از وسایلی که به دست آورده به شکل وسیع در جاهایی که سطح مدیریت و قدرت ارتش دولتی ضعیف تر باشد، استفاده کند.
به گفته وی متاسفانه در افغانستان امروز در شرایط جنگ داخلی مداوم اکثر سربازان افغان از کسب تحصیلات و دانش مسلکی محروم هستند و و تعدادی زیادی از آنها حتی قادر به خواندن نمبر پلیت موتر نیستند و به همین دلیل، دشمن از آن ها سوء استفاده می کنند.
کارشناس در ادامه توضیح داد:

«قابل یادآوریست که بعد از حملات تروریستی در افغانستان روزنامه «نیویارک تایمز» به نقل از اظهارات دو مقام ارشد امریکایی گزارش داد که قرار است سازمان «سی آی ای» در راستای اجرای استراتیژی جدید ترامپ، با اعزام یک گروه کوچک عملیاتی شامل افراد مجرب و پیمان کاران به افغانستان، فعالیت مخفی خود را به هدف کشتار و شکار گروه طالبان در سراسر کشور افزایش بخشد. این تحولی در ماموریت سی آی ای به حساب می رود که عمدتا روی شکست دادن القاعده و کمک به اداره امنیت ملی افغانستان متمرکز است.

مسحد امام زمان در کابل بعد از انفجار - اسپوتنیک افغانستان
مسجد امام زمان در کابل بعد از انفجار
در این مورد جنرال امرخیل اظهار نظر نموده و گفت: «امریکا با فرستادن کارمندان استخباراتی به اثبات می رساند که تروریزم را خودش به افغانستان می آورد».
او یادآور شد که در ابتدای حمله امریکا بر افغانستان شرکت «بلک واتر» به عملیات های وسیع برای از بین بردن طالبان پرداخت اما این عملیات نتیجه نداد. فقط مردم افغانستان بیشتر تحت نیز قرار گرفتند.
او می گوید که تروریستها «بلک واتر» زندادن های شخصی در افغانستان داشتند و یک تعداد از سران قومی و مردم عام را به نام طالب نیز کشته بودند که از اثر همان حرکات طالبان تقویه شدند. اگر طالبان کسی را ترور کنند او تروریست است و اگر آمریکا ترور کند چگونه باید نامگذاری شود؟
این جنرال بازنشسته می گوید که جنگ امروز در افغانستان جنگ شلیکی است نه جبهه ای. و کسی که جنگ را در افغانستان آغاز کرده می تواند به جنگ خاتمه بدهد.
به نظر وی، تنها راه برای آوردن صلح در افغانستان، برگزاری کنفرانس بزرگ است که در آنجا تمام کشور های زیدخل اشتراک کنند و بالای پاکستان فشار بیاورند. در غیر این صورت، جنگ در افغانستان ادامه خواهد داشت.
این آگاه مسایل نظامی در پایان سخن می گوید: «اگر امریکا راه جنگ را انتخاب کند، این کار آن قدر آسان و درست نیست و این جنگ برای او گران تمام خواهد شد و ممکن است که امریکا یک یا دو سال دیگر بتواند به آن در افغانستان ادامه بدهد اما بعد از خرابکاری کشور ما را ترک خواهد کرد. برای ما چه چیزی می ماند؟ ویرانی و آغاز جنگ داخلی.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала