جشنوارۀ سوچی؛ «المپیک بدون ‌مدال» برای قهرمان ورزش افغانستان

© Photo / Stringerنثار احمد بهاوی
نثار احمد بهاوی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نثاراحمد بهاوی، دارندۀ مدال نقرۀ قهرمانی جهان در تکواندو و شرکت‌کنندۀ دو المپیک در لندن و بیجنگ، در گفتگو با آژانس اطلاعاتی روسیه (تاس) می‌گوید نزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی جوانان و دانشجویان در شهر سوچی برایش شباهت بسیاری به مسابقات المپیک دارد فقط با این تفاوت که در آن کسی به دنبال کسب مدال نیست.

بهاوی می‌گوید: «دعوت‌نامۀ شرکت در این جشنواره را در یکی از برنامه‌های فرهنگی سفارت روسیه در کابل دریافتم، من در دو دور بازی‌های المپیکی شرکت کرده‌ام، اما حالا پس از گذراندن هشت عمل جراحی، دیگر چنین امکانی را ندارم زیرا داکتران مرا از حضور در هر گونه مبارزۀ تکواندو منع کرده‌اند. من به شدت دلتنگ حضور در رقابت‌های بین‌المللی ورزشی استم، اما حالا می‌توانم بگویم فستیوال سوچی با حضور هزاران جوان از سراسر دنیا تا حد زیادی به بازی‌های المپیک شباهت دارد، با این تفاوت که این‌جا کسی به دنبال کسب مدال نیست و شرکت‌کنندگان بین هم رقابت نمی‌کنند».

بهاوی که در دو دور بازی‌های المپیک پرچمدار افغانستان بوده است، در حال حاضر باشگاه تکواندوی خودش را دارد که در آن نزدیک به 250 ورزشکار تمرین می‌کنند و شماری از ان‌ها در رقابت‌های مهم بین‌المللی برنده شده اند.

تکواندو از رشته‌های مشهور ورزش افغانستان است که در میان علاقمندان فراوانش، بهاوی نخستین کسی بوده است که مدال جهانی این رشته را برای افغانستان آورده است.

این قهرمان ورزش افغانستان می‌گوید که مراسم افتتاحیۀ فستیوال جوانان و دانشجویان در سوچی، بهترین بخش این جشنواره بود. او تصریح کرد: «مراسم افتتاحیۀ جشنواره، بسیار باشکوه بود، شاید تنها مراسم افتتاح المپیک 2014 بهتر از این بوده باشد. حضور رییس‌جمهور روسیه هم در این مراسم قدرتمندانه بود، به ویژه سخنرانی او در مورد احترام به سایر کشورها.»

البته بهاوی از نکات منفی جشنوارۀ سوچی نیز یاد کرد، ایستادن در صف طعام‌خانه: «باید انتظار بکشی تا بتوانی نان بخوری».

© Photo / Stringerنثار احمد بهاوی
نثار احمد بهاوی - اسپوتنیک افغانستان
نثار احمد بهاوی

«افغانستان نیازمند به همکاری»

بهاوی، یکی از مأموریت‌هایش در این فستیوال را رساندن صدای مشکلات کشورش به دنیا می‌خواند، به ویژه مشکلاتی که ورزشکاران افغانستان با آن درگیر اند: «شاید باور کردنش سخت باشد که ملی‌پوشان ورزش افغانستان ماهانه فقط 1 هزار افغانی (معادل 850 روبل بر اساس محاسبۀ تاس) حقوق دریافت می‌کنند. با همین پول باید با مشکلات صحی و هزینۀ تداوی خود هم کنار بیایند. خود من وقتی برای مسابقات المپیک اماده می‌شدم، فقط به لطف حمایت نزدیکانم توانستم مصدومیتم را تداوی کنم.»

بهاوی مأموریت خود می‌داند که این پیام را به جهانیان برساند که کشورش به کمک نیازمند است. «این پیام را می‌رسانم، نه برای این‌که مثل گذشته برخورد کنند، برای این‌که یاری کنند تا با هم این مشکلات را حل کنیم».

نزدهمین جشنوارۀ جهانی جوانان و دانشجویان از 14 تا 22 در شهر سوچی فدراتیف روسیه برگزار شده است که در آن نزدیک به 25 هزار جوان، شامل مسوولان نهادهای اجتماعی استادان و نهادهای سیاسی شرکت کرده اند. شرکت‌کنندگان این جشنواره را باشندگان بیش از 180 کشور دنیا تشکیل می‌دهند. آژانس اطلاعاتی روسیه موسوم به «تاس» پوشش‌دهندۀ اصلی این جشنواره است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала