40 درصد وسایل طبی و داروها غیر قانونی وارد افغانستان می شود

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر 40 درصد وسایل طبی و داروها غیر قانونی وارد افغانستان می شود
40 درصد وسایل طبی و داروها غیر قانونی وارد افغانستان می شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اتحادیه پزشکی واردکنندگان بر این باور است که افغانستان سالانه به ارزش 700 میلیون دالر دارو وارد می کند.

امضا 6 تفاهنامه همکاری مشترک بهداشتی و درمانی میان ایران و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
امضا 6 تفاهنامه همکاری مشترک بهداشتی و درمانی میان ایران و افغانستان
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالخالق زازی وطندوست رئیس اتحادیه پزشکی واردکنندگان گفت:- "یک حلقه بزرگ از مافیای پزشکی وجود دارد که سالها قراردادهای دولتی وزارتخانه های حکومتی را در دست دارند".

طبق آمار ارائه شده توسط این اتحادیه، افغانستان به طور قانونی سالانه به ارزش 700 میلیون دالر دارو وارد می کند، اما در همین حال برخی از اعضای این اتحادیه می گویند، که بیشتر سالها واردات غیر قانونی بیشتر از واردات قانونی می باشد.

در همین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در همین هفته در مورد مجازات کسانی که داروهای با کیفیت پائین و یا غیرقانونی وارد می کنند، صحبت کرد.

اشرف غنی گفت:- "داروهای وارد شده در کشور کیفیت بدی دارند. یک کارمند UNDP دو سال منتظر یک قرص در شفاخانه بود و درد زیادی را متحمل شد. شما فکر کنید، وضعیت دیگر افراد چه خواهد بود. یک حلقه خلاف کار با آنها قرار داد دارد و آنها داروهای با کیفیت پائین عرضه می کنند، این وضعیت باید تغییر کند".

در همین حال وزات صحت عامه افغانستان می گوید، که در افغانستان تنها یک آزمایشگاه کنترل کیفیت دارو در کابل پایتخت افغانستان وجود دارد.

وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می گوید، فساد در بخش صحت افغانستان نیز تاثیر زیاد گذاشته است و می گذارد.

او گفت: وزارت صحت عامه یکی از وزارت های است که در بخش مبارزه با فساد پیشرفته های داشته و اما این بخش هم همچنان عاری از فساد نمی باشد.

به گفته سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، در چند سال گذشته نزدیک به 90 درصد بیماران مبتلا به بیماری های قلبی بیشتر از 300 میلیون دالر در خارج هزینه درمان خود کرده اند.

یادآوری می کنیم، که جنگ های دوامدار داخلی و خشونت تاثیر مخربی بر سیستم بهداشتی افغانستان داشته و نظر به سایر کشورهای منطقه، افغانستان از نظر پیشگیری بیماری های مانند اسهال و عفونت های تنفسی ضعیف می باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала