خرید 150 هلیکوپتر جنگی برای افغانستان از سوی آمریکا

عضو شوید
پنتاگون در گزارشی اعلام کرد که به منظور تقویت نیروی هوایی افغانستان با یک شرکت هلیکوپتر سازی قرارداد برای خرید 150 هلیکوپتر "MD-530F" به ارزش بیش از میلیارد دلار به امضا رسانده است.

در گزارش پنتاگون همچنان گفته می شود که این شرکت علاوه بر تهیه هلیکوپتر، مسئولیت تحویل، پشتیبانی، مدیریت برنامه، آموزش پیلوتان و ترمیم و نگهداری  را نیز به عهده میگیرد.

طبق این قرارداد شرکت تا اگست 2022 میلادی باید تمام 150 هلیکوپتر را به حکومت افغانستان تحویل بدهد.

در این رابطه خبرنگار اسپوتنک با دو تن از کارشناسان، محترمه جنرال نظیفه نماینده مردم در مجلس افغانستان و کارشناس مسایل سیاسی و نظامی  و همچنان اقای احمد سعیدی دیپلومات سابقه دار کشور و کارشناش سیاسی مصاحبه انجام داد و از آنها پرسید:

آیا به نظر شما هلیکوپتر های MD 530F آمریکایی  توانایی رزمی ارتش افغانستان را میتواند افزایش دهد؟

آیا هلیکوترهای آمریکایی با هلیکوپترهای روسی از لحاظ کیفیت تخنیکی و جنگی قابل مقایسه است؟  

جنرال نظیفه ذکی گفت:

در رابطه به هلیکوپتر های آمریکایی که قرار است به نیروهای هوایی  ما داده شود باید گفت؛ این هلیکوپتر ها  مانند سلاح های دیگر آمریکا است که پس از شلیک 4 الی 5 گلوله بند میشود و دیگر شلیک نمی کند، شاید این هلیکوپتر ها نیز مانند سایر تجهیزات شان باشد.

گرچه هنوز ما معلومات کافی در باره این هلیکوپتر ها نداریم، اما برداشت من همین است که شاید تخنیک خوبی نباشد. در گذشته نیروهای هوایی ما به تجیهزات و هلیکوپتر های شوروی سابق مجهز بودند و این وسایل در اراضی افغانستان نتیجه خوب داده بود. ما بار ها گفته ایم که چون این کشور (روسیه) به ما بسیار نزدیک است باید از روسیه سلاح خریداری شود.

چون در حال حاضر امریکا در افغانستان حضور دارد خود شان سلاح  و تجهیزات از شرکت های سلاح سازی امریکا و سایر کشور ها خریداری میکنند. این که هلیکوپترهای امریکایی در اراضی افغانستان درست کار خواهد کرد یا خیر، پس ار بکارگیری آنها معلوم خواهد شد".

جناب احمد سعیدی در این خصوص می گوید:

"باور من این است که با وجود آنکه 100 هزار نیروهای آمریکایی و 32 هزار نیروها  ناتو در افغانستان حضور دارد، اما جنگ در افغانستان  تا هنوز به پایان نرسیده است.باید گفت که به زور هلیکوپتر جنگ ختم نمی شود و انچه که گفته میشود گویا امریکا 150 هلیکوپتر به ارتش افغانستان میدهد، چندان باور ندارم.

معمولاً آمریکا در عملی ساختن استراتژی خود در کشور های دیگر، ضمناً یک نوع کمپاین بزرگ تبلیغاتی را هم راه اندازی می کند و اکثراً عملی نمی شود. آمریکا با شرکتی که در خصوص ساخت هلیکوپترها قرار داد کرده، این شرکت گفته است که در مدت پنج سال هلیکوپترها را تحویل خواهد داد، اما باید پرسید که مردم افغانستان پنج سال دیگر تحمل جنگ را خواهند داشت؟  و اگر جنگ اینقدر طولانی شود، عواقبش برای افغانستان خونین خواهد بود. آمریکا با اعلان استرتژی جدید و تشدید جنگ میخواهد از یک سو مخالفین را بترساند و از سوی دیگر میخواهد بفهماند که ما چنین آمادگی ها را داریم، اما به عقیده من این کار را عملی کرده نمی تواند. خوب اگر فرض کرد که آمریکا این وسایل نظامی را بدهد در افغانستان حکومتی باید باشد که بتواند از این وسایل استفاده کند، ایا یک حکومت ناتوان و ضعیف مانند حکومت فعلی میتواند که این استراتژی راعملی کند؟ به عقیده من این کار خیلی دشوار به نظر می رسد".

آیا این هلیکوپتر ها با نمونه مشابه روسی آن قابل مقایسه است؟

احمد سعیدی میگوید:

"به نظر من هواپیما های روسی، سامان آلات روسی، ساختمان های که روسیه اعمار کرده نسبت به سامان و لوازم امریکا ده بار مستحکم تر و مطمین تر است. امریکا اکثراً با شرکت ها قرار داد می کنند و این قرار داد ها همراه با فساد پیش برده میشود، انها چندی پیش به افغانستان هواپیما فرستادند که حتا قادر به پرواز هم نبود، سلاح های سبک را که فرستاده اکثراً گلوله را شلیک نمی کند.

میان روسیه و امریکا نزاکت های وجود دارد و به این دلیل من فکر نمی کنم که روسیه در حال حاضر که آمریکا در افغانستان مستقر است، وسایل نظامی به افغانستان بدهد. اگر روسیه و امریکا روی این موضوع توافق کنند، این یک بحث جداگانه است.

به در خواست شورای امنیت افغانستان روسیه 10 هزار میل کلشینیوف به افغانستان داد، اما در اینجا آمریکا حضور دارد و دولت افغانستان چون یک دولت وابسته است و اشرف غنی بدون اجازه دولت امریکا نمی تواند از این سلاح ها استفاده کند باید علاوه کرد که در حال حاضر مناسبات روسیه و امریکا چندان خوب نیست من  باور ندارم که حکومت افغانستان جرات به خرچ بدهد و با روسیه و یا چین توافق کند.

همچنان باید گفت که استراتژی که امریکا در رابطه به افغانستان اعلام کرده به خاطر پایان جنگ نیست بلکه برای ادامه جنگ است، بحران آفریده میشود، جنگ در افغانستان ابعاد مختلف به خود میگیرد و بلاک ها تشکیل می شود و شاید روسیه، چین و پاکستان شامل یک بلاک شود و بازی های منطقوی بزرگتر شود".

هلیکوپترهای "MD-530F"  از نوع یک ماشینه می باشد و قابلیت تیک-آف با وزن 1496 کیلوگرام  را دارا بوده و حد اعظمی سرعت آن تا 203 کیلومتر در ساعت می ‌رسد.

این هلیکوتر می‌ تواند بدون سوخت‌ گیری تا فاصله 435 کیلومتر پرواز کرده و قابلیت پرواز آن تا ارتفاع 16 هزار فوت می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала