کردستان عراق: بازیگر جدید منطقه ای و یا منبع بی ثباتی؟

© REUTERS / Alaa Al-Marjaniکردستان عراق: بازیگر جدید منطقه ای و یا منبع بی ثباتی؟
کردستان عراق: بازیگر جدید منطقه ای و یا منبع بی ثباتی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارشالویس مگدیسیان در سایت Armtimes.com می نویسد، همه پرسی در مورد استقلال کردستان عراق که در تاریخ 25 سپتمبر آغاز شده بود، در شرایط جدی ترین تشنج منطقه ای زمان برگزار میگردد، وقتیکه تقریبا همه کشورهای همسایه با استقلال کردهای عراق مخالف هستند.

درعین حال، کردهای عراق در 12000 مراکز راهی دهی در قلمرو کردستان عراق رای میدهند. در همه پرسی 5 میلیون و 200 هزار رای دهنده شرکت نمودند. از این، جمله 1.2 میلیون نفر در پایتخت — اربیل، 1.28 میلیون — در سلیمانیه، 800 هزار نفر — در دایوک و 750 هزار — در موصل رای دادند. در کرکوک 750 هزار ترکمن در رای گیری شرکت نمودند.

جالب اینکه، همه پرسی راجع به استقلال کردستان عراق در فضای منفی، در صورت برخورد منفی دول جهانی نسبت به آن جریان داشت.

اگر ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپایی در اصل از کردهای عراق میخواستند تا هکه پرسی راجع به استقلال را به تعویق اندازند، تا وضعیت در منطقه را هرچه بیشتر متنشنج نسازند، پس ایران، ترکیه و عراق به طور قاطع با استقلال کردستان عراق مخالفت کردند.

این کشورها در حال حاضر شروع به کار کرده و از مجموعه کامل ابزارها برای اعمال فشار بر واحد دولتی استفاده کردند که راجع به آرزوی مستقل بودن خود اعلام داشته است. ترکیه سوق نمودن نیروهای خود به سرحد با عراق آغاز کرده و امکان اعمال تحریم های جدید را مورد بحث قرار میدهد، ایران تمرینات نظامی را اغاز نموده و به اساس مطالبه بغداد مواصلات هوایی را با کردستان عراق متوقف ساخته است.

سیاست محاصره همین اکنون بکار گرفته شده است. وزارت خارجه ترکیه یک بار دیگر به ارتباط همه پرسی کردستان اعلامیه منتشر کرده و خاطرنشان ساخته که همه پرسی «از نقطه نظر حقوق بین الملل و قانون اساسی عراق، قوت قانونی ندارد».

اعلام تاریخ همه پرسی جدایی کردستان از عراق - اسپوتنیک افغانستان
خارجی ها با عجله کردستان عراق را ترک می کنند

در اعلامیه گفته شده:«ترکیه این همه پرسی را که فاقد هرنوع اساس قانونی می باشد، به رسمیت نمی شناسد. ترکیه، مطابق حقوق بین الملل و قوانین تصویب شده توسط پارلمان ترکیه، از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد».

 وزارت خارجه ترکیه اتباع خود را به ترک کردن خاک کردستان عراق، جایی که در تاریخ 25 سپتمبر، راجع به استقلال همه پرسی برگزار می شد، دعوت بعمل آورده است. در این باره روزنامه ترکی " ملیت" گزارش داده است.

همزمان، در ترکیه اعتراضات گسترده علیه همه پرسی در کردستان صورت میگیرند. روزنامه جمهوریت مینویسد که  فعالان جناح ناسیونالیستی به خیابان های پایتخت، شهر انقره، استانبول، ایزمیر، ادانا، بورسا و دیگر شهرها برآمدند.

 این مشکل توسط رئیس جمهوران ترکیه و ایران، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی در صحبت تیلفونی مورد بحث قرار گرفته است. طرفین در مورد همه پرسی استقلال کردستان عراق ابراز نگرانی کردند. "هر دو رهبر خاطر نشان ساختند که همه پرسی منجر به هرج و مرج در منطقه خواهد شد. آنها به اهمیت که به تمامیت ارضی عراق قایل اند، اشاره کردند».

بینالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه، ضمن صحبت راجع به همه پرسی، امکان دخالت ترکیه را، در صورت برگزاری آن رد نکرد. نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که آماده است تا هر خطری را که مرزهای ترکیه را تهدید می کند، خنثی سازد. وی همچنین گفت که تعدادی از تحریم های اقتصادی و سیاسی می تواند علیه کردستان عراق اعمال شوند.

ترس ترکیه و ایران در ارتباط با استقلال کردستان عراق، اولتر از همه، به گفته کارشناسان، با هراس های داخلی مربوط هستند. در هر دو کشور، مناطق بزرگ، با سکنه کرد، وجود دارند که با کردستان عراق، جای که یک سلسله پروسه ها جریان دارند، همسرحد می باشند. از این نقطه نظر، استقلال کردستان عراق برای مناطق کردنشین این کشورها به مثال مبدل شده میتواند. به ویژه در ترکیه، مسئله کردان در دو سال گذشته بسیار حاد شده است، اما در سوریه، کردها، میتوان گفت که عملا مستقل هستند و از دمشق تابعیت نمی کنند.

رکیه طی مدت طولانی علیه حزب کارگران کردستان، در ولایات شرقی که کردنشین هستند، فعالیت های محاربوی پیش می برد. 

ولی، در عین حال، کردستان عراق پس از برگزاری همه پرسی راجع به استقلال از بغداد، انتظار رویارویی نظامی با اردوی عراق ندارد. در این باره مسعود بارزانی اعلام داشته است.

رهبر کردان هنگام کنفرانس مطبوعاتی گفت:«ما  به هیچ وجه راجع به منازعه نظامی فکر نمی کنیم. ما آماده دفع تجاوز هستیم، اما نه از جانب اردوی عراق. ما درحال اجرای تنظیم نمودن بین پیشمرگه و اردو را تحقق می بخشیم، در نتیجه من از جانب خود تائید میکنم که ما در مورد این (در مورد برخورد با اردوی عراق) فکر نمی کنیم ».

به گفته وی، پس از همه پرسی در مورد استقلال کردستان عراق، اربیل آماده مذاکرات طولانی با بغداد خواهد بود.

رهبر کردستان گفت:«من می خواهم خاطرنشان سازم که این همه پرسی برای تعیین سرحدات برگزار نمی شود. بعد از ختم رای گیری، ما برای آغاز پروسه طولانی گفتگوها با بغداد، دادن زمان لازم — 1-2 سال آماده هستیم، تا آنها بتوانند فورمول حسن همجواری را پیدا کنند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала