فابریکه اخبار جعلی

© Flickr / Zé Valdiفابریکه اخبار جعلی
فابریکه اخبار جعلی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شهر ویلس در مقدونیه به مرکز سیاست جهانی مبدل گشته است. در اینجا «فابریکه» عمده سیاره ما در باره تولید اخبار جعلی کار میکند: شاگردان صنوف بالای مکاتب محلی و فارغان دیروزی مکاتب افسانه های تخیلی می نویسند که در بین امریکایان از محبوبیت عظیم برخوردار می باشند.
© AFP 2023 / Jim Watsonفابریکه اخبار جعلی
فابریکه اخبار جعلی - اسپوتنیک افغانستان
فابریکه اخبار جعلی

بخش اعظم اخبار جعلی راجع به دونالد ترامپ هنگام انتخابات — از همینجا، از ویلس، پخش میشد. تائثیر میدیایی چنان بود که رسانه های غربی می گفتند: این مقدونیایان ترامپ را «کشف کرده اند».
شاروال ویلس سلاوچو چادییف به خنده میگوید:«عقیده بر آنست که ما توانسته ایم سیر تاریخ را در امریکا تغییر دهیم. من نمی دانم، آیا این راست است یا نه. ما در جهان بسیار پرتحرک زندگی میکنیم، مردم تشنه شهرت اند. ما به خاطر این قصه مشهور شده ایم، تمام وسایل عمده اطلاعاتی جهان به مقدونیه و شهر ما نگاه میکنند».

پایگاه محرم «هکران روسی»

همه چیز در سال 2016، هنگام انتخابات ریاست جمهوری امریکا، آغاز شد. ژورنالیستان چند روزنامه و پارتل انتیرنیتی — امریکایی راساً به این نقطه توجه مبذول داشتند که تعداد کثیری سایت های که اخبار جعلی یا «Fake news» پخش میکنند، در ویلس راجستر شده اند.
بخش بزرگ آنها مقالات به حمایت از ترامپ یا فقط در باره او منتشر میکردند.
بطور مثال، مطلب سایت WTOE 5 News راجع به اینست که گویا پاپ روم از میلیاردر به مثابه «بهترین نامزد ریاست جمهوری امریکا» حمایت نموده است.
طبعاً، چنین چیزی وجود نداشت. یک خبر مشهور دیگر — ترامپ در میتنگ شخص را زده که نسبت به او بی نزاکتی کرده بود. طرفداران جمهوری خواه ذرنگ از این به وجد آمده بودند و می گفتند که او مانند «مرد واقعی» عمل نموده است.
سایت ConservativeState.com یادداشت گسترده راجع به این منتشر کرده بود که گویا هیلاری کلینتون در سال 2013 میخواست ترامپ را در قصر سفید ببیند، به خاطر که او «صادق ترین شخص است و او را نمی توان خرید».
این مطلب را تعداد بی سابقه خوانندگان به تعداد نیم میلیون در شبکه های اجتماعی خوانده بود.
در دسمبر سال 2016 کلینتون بازنده وعده داده بود که با اخبار جعلی مقابله خواهد کرد.
نامزد اسبق با جوش نوشته بود:«زندگی مردم با تهدید مواجه می شود. این خطر است که باید با آن مقابله شود و این مقابله باید هرچه زودتر آغاز شود».

خیالات سیاستمداران امریکایی با دقت تمام پایگاه های اتکایی پوشیده «هکران روسی» در مقدونیه — کشور، ترسیم میکردند که جهت شمول در ناتو تلاش می ورزد.
یکی از نشریه های امریکایی می گفت که بعد از باخت کلینتون اوباما بر سر ویلس سخت عصبانی شده بود و این موضوع را با دستیاران و مشاوران استخباراتی و امنیتی خود مورد بحث قرار داده بود.

کلیک های امریکایان گران قیمت است 

در ویلس دو عامل باهم توام شده بودند. از یک طرف، عدم موجودیت کار و دورنما. از جانب دیگر — تعلیمات ابتدایی خوب حفظ شده از زمان یوگوسلاویای سابق. این کار اثر غیرمنتظره به بار آورد — شاگردان صنوف بالا و فارغان دیروزی مکاتب بصورت فعالانه پروژه های مختلف انتفاعی در انتیرنیت تجربه میکردند. دانش آنها برای این کافی بود که به دسترسی بر شبکه در همه جا — حتی در ویلس — مصروف شوند.
آنها در لحظه به این درک دست یافتند که میتوان توسط اعلانات در صورت پول کمایی کرد، اگر خبرها نوشت. به هراندازه که خوانندگان بیشتر باشند — به همان اندازه پول بیشتر خواهد بود. موثق بودن خبرها اهمیت ندارد.
یکی از آنهایی که اولتر از همه در ویلس کار این بیزنس را آغاز کرد، شخص جوان بود که به خبرگزاری «ریانووستی» خود را دمیتر معرفی کرد. او فقط 19 سال عمر دارد، او ویب دیزاین را در سکوپیی می آموزد و یک سال قبل خبری را در باره ترامپ ترتیب نموده بود. دمیتر خواهش نمود که چهره او را فلمبرداری و عکاسی نکنیم. او از مشکل با قانون هراس ندارد، اصلاً عقیده دارد که نباید کار کرد، « که بر آن باید مباهات کرد» و چیزی را که میتوان در آینده در «شرح حال مختصر شامل ساخت».
او میگوید:«تمام بزنس از دو رفیق من در مکتب آغاز شد که فهمیدند که میتوانند پول بسیار آسان را، با نشر خبرهای جعلی یا «پر سروصدا» راجع به ترامپ، بدست آورد».
دمیتر معلومات داد:«کلیک امریکایی در شبکه بسیار ارزشمند است. ما این را فهمیدیم و سایت ها را ساختیم که برای امریکایان در نظر گرفته شده بودند. پلان این بود، تا پول کمایی کنیم».
دمیتر و رفقای او اکثراً با سرویس ریکلام محتوایی Google AdSense کار میکردند. آنها وظیفه نوشتن راجع به ترامپ نداشتند. ولی راجع به او بسیار خوب میخواندند و این بدان معنی بود که پول زیادی می پرداختند.

دمیتر میگوید:«ما نوشتن مقالات راجع به هیلاری کلینتون آزمایش کردیم و سعی ورزیدیم مطالب راجع به بیرنی ساندیرس را منتشر سازیم، ولی فقط خبر راجع به ترامپ حساسیت برانگیز بود.
فکر میکنم که این کار به خاطر رخ داد که دونالد ترامپ به طرفداران خود گفته بود که آنها نباید مینستریم — میدیا را ببینند. از همینرو طرفدران ترامپ جستجوی منابع الترناتیف اخبار را آغاز کردند».
در همینجا امریکایان به دام شاگردان مقدونیه افتادند. آنها میخواستند اخبار جنجال برانگیز، داغ و غیرعادی در باره سیاستمدار — نمایشگر ترامپ بخوانند و این کار دستیاب گردید. تقاضا، مانند همیشه، عرضه را بوجود می آورد. از طریق اکاونت های کاذب در Facebook استناد بر اخبار جعلی در گروپ های پشتیبان ترامپ منتشر میکردند و به این ترتیب ترافیک خوبی بدست می آوردند که Google توسط شیمای ستندرد ریکلام به پول تبدیل میکرد.
برای دمیتر این فقط بیزنس بود: برای او ترامپ بی تفاوت است، او شخصاً به دموکرات چپگرا بیرنی ساندیرس علاقمندی دارد.

مناسبات مقامات محلی

نمایندگان مقامات، به نوبه خود، چنین فعالیت را تائید نمی کنند، ولی آن را غیرقانونی هم نمی دانند.
شاروال سلاوچو چادییف تاکید میکند:«هیچ یک از قوانین جمهوری مقدونیه نقض نشده است. من معلومات دارم که که همه چیز با نورم ها و قوانین دولت مطابقت داشت. در غیر این صورت بررسی قضایی وجود میداشت».
به گفته شاروال، در این صورت، چیزی که رخ داده « به هیچ وجه بر اقتصاد شهر تائثیر نکرده است».
میلی بونیاکوفسکی سکرتر مطبوعاتی حکومت مقدونیه به خبرگزاری «ریا نووستی» اعلام داشت که «اخبار جعلی چارچوب ناسالم افاده است و آنچه را نقض میکند که در تمام جهان به مثابه ژورنالیزم شهرت دارد». ولی او بلافاصله تذکر داد که «آزادی بیان مصوون است» و وضع را باید جامعه ژورنالیستان از طریق «میکانیزم ها خودتنظیم کننده» بررسی کند.
شاروال چادییف معلومات داد که در آستانه انتخابات در فرانسه نزد او سفیر فرانسه در مقدونیه آمد و خواهش کرد که آیا قصه تکرار شده میتواند یا خیر. شاروال در اخیر گفت:« من گفتم که نمی تواند. یک عده جوانان ما زبان انگلیسی میدانند و میتوانند در باره امریکا اخبار جعلی را بنویسند، ولی تقریباً هیچکس در شهر به زبان فرانسوی صحبت نمی کند و نمی نویسد».
«آنها میخواستند فقط پول بدست آورند. هیچ مفکوره دیگر وجود نداشت».
نتالیا میگوید:«ولی نقطه دلچسپ وجود دارد. در برابر هیچ چیز نباید متوقف شد، تا پول کمایی کرد، — این را به ما امریکایان آموخته اند. دروغ گفتن را — ظرف مشهور شیشیه یی به خاطر بیاورید که کولین پاویل قبل از مداخله در عراق شور میداد، نیز به ما امریکایان آموخته اند. شاگردان مکاتب ما اصلاً بر امریکایان میتودهای آنها را استعمال نموده اند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала