چین و روسیه به ترامپ در سازمان ملل متحد چگونه پاسخ خواهند داد؟

© Sputnik / President of the Ukraine Press-Service/ Nikolay Lazarenko /  مراجعه به بانک تصاویر چین و روسیه به ترامپ در سازمان ملل متحد چگونه پاسخ خواهند داد؟
چین و روسیه به ترامپ در سازمان ملل متحد چگونه پاسخ خواهند داد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترامپ به سازمان ملل متحد پروگرام اصلاحات پیشنهاد میکند. رئیس جمهور انتقادات را نرمتر می سازد، اما جامعه جهانی را به «متمرکز ساختن توجه هرچه بیشتر بر مردم و کمتر بر بیروکراسی» دعوت میکند.

فرناز فصیحی (Farnaz Fassihi) و ایلی ستوکولس (Eli Stokols) در مقاله منتشره در روزنامه «The Wall Street Journal» مینویسند، حالا، زمانیکه محراق توجه واشنگتن تدریجاً بسوی سیاست خارجی امریکا تغییر میکند، رهبران جهان در نیویارک در اجلاس همه ساله اسامبله عمومی سازمان ملل متحد گردهم آمده اند.
سخنرانی رئیس جمهور ترامپ در روز سه شنبه، مورخ 19 سپتمبر، صورت گرفت و رئیس جمهور رهبران جهان را به جلوگیری از عظمت طلبی های کوریای شمالی، افزایش فشار بر ایران و مبارزه با گروه «دولت اسلامی» (داعش — سازمان تروریستی ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) دعوت نمود.
در نظر بود که اولین سخنرانی آقای ترامپ در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در روز دوشنبه، 18 سپتمبر، از اجلاس که به اصلاحات در این سازمان بین المللی وقف شده بود، آغاز خواهد شد. ولی موضوع عمده اسامبله عمومی در سال جاری کوریای شمالی خواهد بود که پرتاب راکت های خود را، با وجود آن، ادامه میدهد که در طی چند هفته اخیر علیه آن تحریمات نو وضع شده اند. اداره ترامپ میخواهد، تا کوریای شمالی از تحقق پروگرام اتمی خود دست بردار دارد و سعی نمود به رژیم در پیونگ یانگ — و همچنان به رهبران در پیکن و مسکو — سیگنال ارسال کند که به نظر امریکا، تعداد وریانت های راه حل های دیپلوماتیک این پرابلم کمتر شده میروند. در عین حال هرگونه عملیات نظامی وریانت فوق العاده خطرناک است که تلفات عظم انسانی در قبال خواهد داشت.
ریکس تیلرسون (Rex Tillerson) وزیر خارجه امریکا در مصاحبه خود در برنامه تلویزیون CBS News یکبار دیگر تکرار کرد که اگر تحریمات به عقد معامله کمک نکند که هدف آن پایان بخشیدن به پروگرام اتمی می باشد، «به ما فقط وریانت نظامی باقی می ماند».
او افزود:« ما چندین بار سعی نمودیم به سمع آنها برسانیم که ما زمان آماده خواهیم بود، وقتیکه آنها آماده باشند و آنها به این با پرتاب های نو راکتی و آزمایشات هستوی پاسخ دادند. من در گذشته گفته بودم که ما زمان این را خواهیم فهمید، وقتیکه نیات جدی آنها را مشاهده کنیم».
احتمالاً، کوریای جنوبی حالا سعی می ورزد از امریکا عقب نماند. مون چژی ئین (Moon Jae-in) رئیس جمهور کوریای جنوبی قبلاً سعی می ورزید با کوریای شمالی دیالوگ راه اندازی کند که رئیس جمهور ترامپ «آرام ساختن سیاسی» رژیم کیم جونگ این خوانده بود. ولی در هفته گذشته، بعد از آن که کوریای شمالی راکت پرتاب نمود که بر فراز جاپان عبور کرد، کوریای جنوبی در پاسخ بلافاصله تمرینات نظامی انجام داد که در آن ضربه بر میدان پرتاب کوریای شمالی — پایگاه هوایی، واقع در نزدیک پیونگ یانگ را تمرین کرد.
لیزا کولینز (Lisa Collins)، همکار علمی مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی، در مصاحبه خود اظهار داشت که عکس العمل کوریای شمالی « به سیگنال آن مبدل گشت که چون کوریای شمالی پرتاب راکت ها را ادامه میدهد، آغاز دیلوگ — حدا اقل در دورنمای قصیرالمدت — هرچه بیشتر کمتر محتمل میگردد». به گفته محترمه کولینز، این دلیل به نفع نقطه نظر واشنگتن، حدا اقل در دورنمای کوتاه مدت، شمرده میشود.
آغای ترامپ که اولین بار در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی نمود، در این مورد ابراز تردید میکند که تحریمات سازمان ملل متحد برای آن کافی خواهند بود، تا کیم جونگ این را بازدارد و او را در پشت میز مذاکرات بنشاند.
آزمایشات اخیر کوریای شمالی همچنان میتوانند به روابط بین امریکا، چین و روسیه زیان رساند. امریکا اعلام داشته که از نقطه نظر آنها، چین و ورسیه باید مساعی زیادی بخرج دهند، تا جلو کوریای شمالی را بگیرند، ولی چین و روسیه چنین بیانات را مورد انتقاد قرار داده اند.
در روز یکشنبه، مورخ 17 سپتمبر، سناتور دایئین فاینشتاین (Dianne Feinstein) در این مورد اظهار امیدواری نمود که اوضاع، شاید، حل شده بتواند، بدون اینکه در این صورت جهت مسدودساختن کامل پروگرام هستوی پیونگ یانگ تلاش بعمل آید:«من فکر میکنم که ما باید جهت کسب توافق جهت تحقق کنترول بر پروسه متوقف ساختن پروگرام هستوی و تسلیحات راکتی تلاش نمائیم و لازم است تا ما چین را به چنین متوقف ساختن متقاعد سازیم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала