درگذشت مردی که جهان را از جنگ هسته ای نجات داد+عکس

CC0 / / Корпус ядерной бомбы B61 в Музее авиации в США
Корпус ядерной бомбы B61 в Музее авиации в США - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افسر سابق شوروی استانیسلاف پتروف مدت‌ها قبل در 19 ماه می در خانه خود در سکوت از دنیا رفته بود مگر خبر مرگ وی پس از چند ماه به تازگی در جهان منتشر شده است.

به گزارش اسپوتنیک، سرانجام افسر روسی که در جریان جنگ سرد و در بحرانی‌ترین شرایط ممکن، به‌ قدری خونسرد بود که توانست دنیا را از درگیر شدن در یک جنگ هسته‌ای ـ که عاقبت آن بر هیچ‌ کس مشخص نبود ـ نجات دهد، در 77 سالگی درگذشت.
در 26 سپتامبر 1983 «استانیسلاو پتروف» در یکی از ستادهای فرماندهی سری خارج از مسکو مشغول خدمت بود که یکی از رادارها اعلام کرد، پنج راکت قاره‌پیما با کلاهک هسته‌ای از سوی ایالات‌ متحده به سمت مسکو شلیک شده است.
پروتکل‌های نظامی شوروی و ارتش سرخ بیان می‌کرد، در چنین شرایطی، فارغ از هرگونه مسأله دیگر، این کشور باید دست به حمله متقابل و تلافی‌جویا بزند؛ اما پتروف که در آن سال یک افسر 44 ساله بود، به ‌جای گزارش دادن این موضوع به مقامات بالا ـ که قطعاً در زنجیره فرماندهی منجر به دستور حمله متقابل می‌شد ـ به احساس خود تکیه کرد و اطلاعات به ‌دست ‌آمده از رادار را اطلاعات اشتباه فرض کرد.

​ 
وی سال 2013 گفته بود: 23 دقیقه بعد متوجه شدم که هیچ اتفاقی نیفتاده است و نفس راحتی کشیدم.
بعدها مشخص شد که هشدار اشتباه رادار ناشی از تابش پرتوهای خورشید از بالای ابرها بوده است.
اگر چه پتروف همان شب به خاطر خودداری از گزارش اتفاق رخ‌داده، توبیخ شد ، اما وی در سال 2006 در مقر سازمان ملل به‌عنوان مردی که یک جنگ هسته‌ای را دفع کرد مفتخر به تمجید از سوی انجمن شهروندان جهانی شد و در سال 2013 نیز جایزه صلح درسدن Dresden را دریافت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала