جایزه یک میلیون دالری برای حل یک معما

© Fotolia / yuuИгра в шахматы
Игра в шахматы - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشگاه "سن اندریو" اسکاتلند، یک میلیون دلار به حل کننده معمای 8 وزیر خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، دانشگاه «سنت اندرو» آمریکا با همکاری موسسه Clay Mathematics مسابقه‌ای را برگزار کرده‌ و روز پنجشنبه اعلام شده که هر کسی که بتواند این معمای شطرنج را حل کند، از طرف موسسه Clay مبلغ 1 میلیون دالر جایزه دریافت خواهد کرد
این معمای شطرنج ابتدا در سال 1850 مطرح شد و طی آن از شرکت کنندگان خواسته ‌شد که 8 مهره وزیر را طوری روی صفحه شطرنج جای ‌گذاری کنند که هیچکدام قابلیت حمله به یکدیگر را نداشته باشند.
شایان ذکر است که این معما سال‌ها پیش توسط انسان‌ها حل شد اما حال که صفحه شطرنج در ابعاد بسیار بزرگتری طراحی شده، دانشمندان دانشگاه سنت اندرو معتقدند که حتی برنامه‌ های کامپیوتری در مدت زمان کمتر از هزار سال نمی ‌توانند این معما را حل کنند.
پروفسور «یان جنت» در زمینه محاسبات ریاضی فعالیت می ‌کند در مصاحبه خود گفته که یافتن الگوریتم چینش مهره‌ها یک قسمت ماجرا است و قسمت سخت‌تر، پیش بردن الگوریتم به مرحله‌ی بعدی است. ظاهرا این ادعای پروفسور جنت کاملا صحیح و منطقی است.
او در ادامه گفت، علاقه ‌مندان با اثبات اینکه حل این معما الگوریتم خاصی دارد و اینکه این معما کلا غیرقابل حل شدن است، می‌توانند برنده‌ی این جایزه‌ 1 میلیون دالری شوند!
طبق گفته‌های پروفسور جنت، حل این معما سخت ‌ترین کار در علم کامپیوتر محسوب می‌شود، به این دلیل که متدهای امروزی در حل معماهای شطرنج همگی از روش آزمون و خطا استفاده می‌ کنند و باید تمامی راه حل‌های ممکن را یکی یکی از ابتدا امتحان کنند. برای حل این معما به یک الگوریتم محاسباتی کاملا جدید نیاز است.
ضمنا پروفسور جنت سه توصیه برای افراد مایل به حل این مسئله و کسب جایزه یک میلیون دالری دارد: مدرک Ph.D خود را در زمینه پیچیدگی محاسبات کسب کنید، فوق‌العاده هوشمندانه عمل کنید و در پایان سعی کنید خیلی خوش ‌شانس باشید.
در عین حال محققین تخمین می‌ زنند که حل این مسئله هزاران سال ‌طول خواهد کشید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала