کوهستانی: «استراتژی ترامپ با عث افزایش جنگ در افغانستان می شود»

© AP Photo / Alex BrandonPresident Donald Trump gestures as he speaks at the Conservative Political Action Conference (CPAC), Friday, Feb. 24, 2017, in Oxon Hill, Md.
President Donald Trump gestures as he speaks at the Conservative Political Action Conference (CPAC), Friday, Feb. 24, 2017, in Oxon Hill, Md. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بحث عملیات های محرمانه تازگی ندارد و در افغانستان کس وجود ندارد که مانع چنین عملیات ها شوند

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در سخنرانی‌اش در پایگاه نظامی فورت مایر در ویرجینیا، گفت: «نیروهای ما الی پیروزی می‌جنگند». به گفته وی، صلاحیت‌های نظامیان در راستای مبارزه با تروریزم در افغانستان، گسترش خواهند یافت.
جنرال جاوید کوهستانی مبصر نظامی در این مورد به آژانش خبری اسپوتنیک گفت: « ترامپ با استراتژی خود وارد مرحله جدید با جنگ و خشونت در افغانستان می شود».
کوهستانی گفت که از پیام های ترامپ چنین به نظر میرسد که در افغانستان جنگ تشدید می یابد، عملیات های نظامی بیشتر خواهد شد، همچنین طالبان به پاکستان و کشور های حامی شان وارد خواهد شد. 

واکنش حامد کرزی به اعلام استراتژی جدید امریکا - اسپوتنیک افغانستان
واکنش حامد کرزی به اعلام استراتژی جدید امریکا

جاوید کوهستانی مبصر نظامی در مورد عملیات های محرمانه امریکا در افغانستان به آژانش خبری اسپوتنیک گفت: «بحث عملیات های مهرمانه تازگی ندارد و در افغانستان کس وجود ندارد که مانع چنین عملیات ها شوند».
او می گوید که در سابق بدلیل نداشتن سطح اعتماد به دولت افغانستان در هماهنگ ساختن کوردینات های عملیاتی نیرو های خارجی بعد از اجرای عملیات های هوای بر طالبان و داعش به حکومت افغانستان خبر می دادند، و همچنین اگر در این عملیات ها تلفات ملکی میبود بعد افشا می شد.
این مبصر نظامی گفت که طی چند سال اخیر نشست ها و کنفرانس های بین المللی در مورد افغانستان برگزار شده، اما آنچه که از این نشست ها انتظار می رفت عملی نشده است. هدف ترامپ از استراتیژی جدید این است که جنگ در افغانستان که یکی از طولانی ترین جنگ ها بوده و قربانی های زیاد در پی داشته است، به نظر وی باید به این جنگ نقطه پایان بگذارند.
به نظر جنرال کوهستانی، در استراتیژی ترامپ گزینه های مختلف نظامی و سیاسی وجود دارد. در اینحا مهم است که دولت افغانستان چه پلان و برنامه برای بهبودی وضعیت در کشور را پیشنهاد می کند. اگر حکومت افغانستان در قسمت استراتیژی خاموش بماند و دیدگاه و نظر خاص نداشته باشد، یقینن که بجز از جنگ، خشونت و بیرون کشیدن این همه به کشور های همسایه چیزی که سازمان های استخباراتی دنیا به دنبال ان هستند اتفاق می افتد.
India's Prime Minister Narendra Modi, in conversation with U.S. president Donald Trump during a working session of the G20 summit in Hamburg, Germany, Saturday, July 8, 2017 - اسپوتنیک افغانستان
هند از اهداف ایالات متحده در افغانستان حمایت میکند

قابل یاد آوریست که، ترامپ در سخنرانی خود موضع ایالات متحده امریکا در قبال اسلام‌آباد را سخت‌تر اعلام کرد. دولت ترامپ هشدار داد که اگر پاکستان پناهگاه‌های امن شورشیان را در قلمرو این کشور از بین نبرد، امریکا کمک‌ها در بخش امنیت به این کشور را کاهش خواهد داد.
داکتر روح الله احمدزی آگاه امور سیاسی و بین المللی در گفتگوی با آژانس خبری اسپوتنیک گفت که از محتوای سخنان دونالد ترامپ و مطالب عمده این استراتیژی چنین استنباط میشود که ایالات متحده امریکا، هند را به عنوان شریک استراتیژیک سیاسی اش در آسیا انتخاب نموده است.
نکات چون " ما رویکرد و طرز برخورد ما را با پاکستان تغیر میدهیم، ما در قبال حمایت پاکستان از تروریزم خاموش نخواهیم بود و تداوم حمایت پاکستان از تروریزم پاکستان را متضرر خواهد ساخت…"، همه مبین آنست که پیام امریکا برای پاکستان دو پهلو دارد. جنبه نخست اینکه پاکستان آخرین هشدار را دریافت نموده است و با عدم بهبود در استراتیژی مبارزه با تروریزم، با پیامد جدی مواجه خواهد شد. دیگر این سخنان آنست که ظاهرا پاکستان از سوی ایالات متحده امریکا به عنوان یگانه حامی تروریزم برای جهانیان معرفی شده است و در صورت تداوم این وضعیت، امریکا به تمام گزینه های رو خواهد آورد که به اساس آن پاکستان را تحت فشار قرار دهد.
Логотип социальной сети Facebook - اسپوتنیک افغانستان
کاربران شبکه های اجتماعی: «ما به استراتیژی امریکا ضرورت نداریم»

دونالد ترامپ در این سخرانی اش گفت که هدف اصلی راهبرد جدید دولت وی در رابطه با افغانستان اینست که از تبدیل شدن این کشور به پناهگاه امن برای جنگجویان اسلام‌گرایی که تلاش دارند بالای امریکا حمله کنند، جلوگیری به عمل آید.
او گفت که نیروهای امریکایی صلاحیت عام و تام دارند که شبکه های تروریستی را نابود کند. ضربات‌ی که وارد می‌شوند قوی خواهند بود.
به نظر احمدزی گزینه نظامی قابل اعتماد نیست و در گذشته نتیجه خوب هم نداشته است. به نظر این مبصر سیاسی فشار های اقتصادی و قطع کمک ها برای پاکستان و دیگر کشور های تمویل کننده تروریزم بیشتر میتواند موثر باشد.
او میگوید آنچه مهم است چگونگی سیاست فعال افغانستان در تامین روابط با امریکا و هند از یکسو و با پاکستان و چین و روسیه است که این امر سبب خواهد شد که افغانستان در همه حال قربانی رقابت های کشور های منطقه همانند گذشته نشود.
واکنش کاربران روسی به گفته‌های ترامپ درمورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش کاربران روسی به گفته‌های ترامپ درمورد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان

مبصرسیاسی عباس فراسو افزایش نیرو های امریکای در افغانستان می گوید با توجه به اینکه فعالیت نیروهای هراس افگن رو به گسترش نهاده، افزایش حضور نظامیان امریکایی در افغانستان تاثیر مثبت روی امنیت این کشور بر جا خواهد گذاشت.
به نظر وی امکان بیشتر عملیات‌ های نظامی و مخصوصن عملیات‌های که از جانب قوای ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان اگر با دقت لازم انجام شود، موجب قربانی شدن افراد ملکی یا غیر نظامی نخواهد شد.
باید گفت که رییس جمهور ایالات متحده امریکا در جریان سخنرانی‌اش در پایگاه نظامی فورت مایر در ویرجینیا یادآور نشد که چه تعداد نظامیان اضافی به افغانستان فرستاده خواهد شد. قبل از این گزارش شده بود که جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا تصمیم دارد علاوه بر ۸۴۰۰ نظامی امریکایی، چهار هزار نظامی جدید نیز به افغانستان بفرستد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала