ناپدید شدن شهزاده گان سعودی

© AP Photo / Hassan Ammarناپدیدشدن شهزاده گان سعودی
ناپدیدشدن شهزاده گان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیریل دیدی اوغلو (Beril Dedeoğlu) در روزنامه «Star gazete» چاپ ترکیه می نویسد، با انتخاب سلمان ابن عبدالعزیز شهزاده ولیعهد در سال 2012 نبرد بر سر تاج و تخت در عربستان سعودی تا اندازه زیادی تشدید گردید.

از آن به بعد پسر ششم سلمان — محمد ابن سلمان — به سرعت به رده های بالای اداره رسید و در نهایت امر شهزاده ولیعهد نو اعلان گردید. در نتیجه تخت به پسران عبدالعزیز ابن سعود نه، بلکه به نواسه او تعلق گرفت.
این پروسه به این امر منجر شد که در عربستان سعودی بسیاری شهزاده گان ناراضی به صدای بلند اعتراض نمودند و بعداً فشار مقامات بر این اشخاص افزایش یافت. در نتیجه این فشار عده از شهزاده گان در اروپا و در آن کشورهای مسکن گزین شدند، به جای که آنها مهاجرت کردند و در آنجا بر ضد دولت شاهی سعودی فعالیت میکردند.
اسامی شهزاده گان ناپدیدشده — ترکی بن بندر، خالد بن فرمان، سعود بن سیف می باشند. آنها را این امر باهم متحد می سازند که هرسه آنها حکومت سلمان را به خاطر ستمگری بر ملت خود و سرکوب افکار دیگر مورد انتقاد قرار میدادند. مساله بسیار عمده اینست که شهزاده گان مذکور عقیده داشتند که رهبری سعودی در عقب کودتای دولتی در مصر و سرنگونی محمد مرسی قرار داشتند. در نتیجه، شهزاده گان فراری رهبری عربستان سعودی را به حمایت از رژیم های مستبد جهان عرب متهم ساختند.
شهزاده گان یادشده و همچنان اپوزیسیون داخلی کشور این واقعیت که شورش های عربی در آنسوی خاک عربستان سعودی صورت گرفتند، با این وضع مربوط نمی سازند که ملت از اداره حاکم راضی است، بلکه با فشار مقامات و ولخرچی پول خزانه مربوط می سازند.
هرسه شهزاده در شبکه های اجتماعی اطلاعات را باهم در این باره در میان گذاشته که آنها را میخواهند به قتل برسانند؛ و بعداً وضع بوجود آمد، وقتیکه آنها باید از یک شهر اروپایی به شهر دیگر پرواز نمایند، ولی طیاره که آنها به داخل آن بالا می شدند، در ریاض بر زمین نشست میکرد و بعد از این در باره هیچکس از آنها خبری در دست نبود.
طوریکه اخیراً آژانس رسمی خبری عربستان سعودی خبر داد، سلمان بن سعد بن عبدالله بن ترکی آل سعود 26 ساله، یکی از شهزاده گان کثیر سعودی، نسبت حمله قلبی درگذشته است.
مناقشه نه تنها بر سر تاج و تخت جریان دارد
اگرچه علت مناقشه بین شهزاده گان به مثابه جنجال بر سر میراث توضیح میشود، در واقعیت امر در داخل این مبارزه — فقط جنگ به خاطر قدرت وجود ندارد.
رهبری سعودی که در جریان شورش های عربی به جانبداری از رژیم های خودکامه موضعگیری اتخاذ نموده بود، با امریکا تحت رهبری بارک اوباما جدال جدی نمود. در پلان های مقامات برای سال های 2020 مسایل از این قبیل، مانند استفاده از نفت سعودی برای انکشاف پایدار کشور، حفظ منابع داخلی کشور، کاهش وابستگی به فروش نفت در بازارهای خارجی، انکشاف صنایع دفاعی وطنی شامل بودند، اما این کار از طرف شهزاده گان ناراضی و بسیاری حلقات غربی به مثابه این سیگنال تلقی شد که عربستان سعودی قصد انجام اصلاحات ندارد و راه را برای آزادی ها صاف میکند.
در همین وقت از جانب حلقات اپوزیسیون و همچنان امریکا تحت رهبری اوباما مداخله عربستان سعودی در یمن و بحرین مورد انتقاد جدی قرار گرفته بود و برعلاوه، این کشور را به حمایت از گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش — ممنوع در روسیه — تبصره مدیریت مسوول) متهم ساختند.
اگر جایگاه کدام کشور شرق نزدیک در صحنه بین المللی، سیاست آن توسط دول بزرگ تائید نمی شود، پس قبل از همه به منظور فشار بر مقامات این کشور، قاعده تاً، به ناراضیان در داخل آن مراجعه میکنند. به خاطریکه این کشورها نمی خواهند و یا نمی توانند اپوزیسیون را در پهلوی خود در کشور نگهدارند؛ و از همینرو در حقیقت ناراضیان را به نیروهای دیگر می بخشند. و زمانیکه آنها راه برانداختن اپوزیسیون را در پیش گیرند، شیوه که آنها انتخاب میکنند، به مواد برای سیاست نو فشار نسبت به آنها مبدل میگردد. در نتیجه اعمال که برای رفع فشار برگزیده میشوند، میتوانند به وسیله دیگر فشار مبدل گردد.
حالا روشن گردیده که عربستان سعودی با واقعیت های دیگر تشنج روبرو خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала