آیا در افزایش زردی در افغانستان دولت مقصر است؟

© Photo / وزارت صحتآیا در افزایش زردی در افغانستان دولت مقصر است؟
آیا در افزایش زردی در افغانستان دولت مقصر است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در افغانستان دارو ها برای تداوی زردی وجود دارد ، اما به قیمت بسیار گزاف به فروش میرسد وشماری زیادی از مردم نمیتوانند انرا خریداری کنند . دولت تا اکنون برنامه ای برای مهیا نمودن دارو های مجانی برای مردم در نظر نگرفته است .

حدود یک صد و پنجاه هزارافغان به بیماری زردی "هیپاتیت"مبتلا هستند واین بیماری اکنون به یکی از چالش های بزرگ برای وزارت صحت عامه کشورمبدل شده است. یکی از دلایل افزایش زردی سیاه در افغانستان بی اعتنایی وزارت صحت عامه وقت بود که این مسله را جدی نگرفت. 

نوشآبه توت زمینی - اسپوتنیک افغانستان
ده ها نفر در امریکا به مرض زردی مبتلا شده اند

به گزارش اسپوتنیک ، وزارت صحت عامه می گوید تا هنگامی که تعهدات جهانی برای مهار کردن این بیماری در افغانستان به گونه راستین عملی نشود، دشوار خواهد بود تا این بیماری کاهش پیدا کند.
مسؤولان این وزارت می‌گویند که آنها به همکاری نهادهای بین‌المللی مبارزه با بیماری زردی، ضرورت دارند تا برنامه‌های اطلاع رسانی و سهولت‌های درمانی را فراهم ‌کنند ، زیرا زمانی که وضعیت بیماری از تداوی عادی خارج می‌شود و بیماری به صفحه آخر خود می‌رسد نیاز به تعویض کبد است که این بخش از تداوی در افغانستان امکان ندارد.
در همین حال شمار زیادی از بیمارانی که هم اکنون در شفاخانه "انتانی " کابل تحت درمان قرار دارند میگویند که آنها علت بیماری خود را نمیدانند. شماری از بیماران نیز میگویند داکترا به آنها گفته است که این بیماری بصورت کل قابل تداوی نیست و باید به کشور های دیگر بروند. 
داکتر محمد هاشم وهاج کارشناس مسایل طبی و رئیس شفاخانه وهاج ، در مصاحبه با اسپوتنیک، در مورد این بیماری و علل افزایش و طرق جلوگیری از آن معلومت داده گفت که بیماری هیپاتیت در افغانستان یک معضله عادی نبوده، بلکه یک تهدید است.
او افزود ، این بیماری یکی از مرگبارترین بیماری‌هایی است که مردم در مورد آن کمتر آگاهی دارند.

از این بیماری به عنوان "کشنده خاموش" هم یاد می‌شود. چون در مواردی هیچ نشانه‌ای از آن ظاهر نمی‌شود تا زمانی که کاملا به بیمار آسیب برساند.
داکتر وهاج افزود: زردی سیاه یک موضوع جهانی است نه تنها در افغانستان بلکه در تمام کشور های دنیا بیماران مصاب به آن بصورت گسترده وجود دارد.اما در افغانستان نسبت مشکلاتی که داریم تعداد اینگونه بیماران بسیار زیاد است.
شفاخانه وهاج تقریبا ده سال پیش سروی بسیار همه جانبه در تمام ولایت افغانستان — کابل ، مزار ، هرات ، قندهار ،بدخشان ، خوست و تعداد دیگر از ولایات انجام داد. در جریان این سروی روشن شد که 9،1 در صد خانمها و 9 در صد مرد ها به این بیماری مبتلا بودند.ما به وزارت صحت عامه انوقت پیشنهاد کردیم که یگانه راه خوب مبارزه با این بیماری واکسین است. اما متاسفانه دولت به جای اینکه پیشنهاد ما را پذیرفته و با ما کمک نمایند، برخلاف گذارش ما را یک گذارش علمی شمرد و ما را به سارنوالی معرفی نمود. یکی از دلایل افزایش زردی سیاه در افغانستان بی اعتنایی وزارت صحت عامه وقت بود که این مسله را جدی نگرفت.  

اقای وهاج در مورد دلایل مهم افزایش بیماران زردی در افغانستان گفت، آگاهی نداشتن مردم از بیماری زردی ، حفظ الصحه خراب و انتقال مکروب این بیماری از طریق خون و رابطه جنسی از یک شخص به شخص دیگر و استفاده مشترک سامان آلات در آریشگاه ها و سلمانی ها ازجمله عوامل افزایش بیماری می باشد.  

توبرکلوز - اسپوتنیک افغانستان
بیماری سل سالانه جان دوازده هزار نفر را در افغانستان می‌گیرد

در مورد تشخیص و تداوی بیماری زردی در افغانستان اقای وهاج گفت: تشخیص این بیماری در افغانستان با آزمایش ساده خون امکان پذیر است. اما متاسفانه که بیماران افغان اکثر اوقات بسیار نا وقت به بیمارستان مراجعه مینمایند. این بیماری اگر در وقت و زمان معیین تشخیص گردد ، تداوی کامل صورت گرفته میتواند.در همین حال در افغانستان دارو های ضد این بیماری وجود دارد و اما به قیمت بسیار گزاف به فروش میرسد که شماری زیادی از مردم نمیتوانند انرا خریداری کنند.این خود مشکل اساسی بشمار میرود. دولت تا اکنون برنامه برای مهیا نمودن دارو های مجانی برای مردم در نظر نگرفته است.

اقای وهاج در مورد جلوگیری از سرایت و افزایش این بیماری گفت: بهترین و اسانترین طریقه جلوگیری از زردی گرفتن واکسین این بیماری میباشد که در سه دوره به افراد تطبیق میگردد. اما هر شخص باید معاینه خون بدهد ، البته بطور تخصصي در کلینیک مختص این بیماری كه در مورد ﻫیاتيت ويروسي مهارت ومعلومات كافي داشته باشد وبعدا در مورد گرفتن واكسين هدايت بگيرد. 

بیش از دو هزار نفر در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا هستند - اسپوتنیک افغانستان
بیش از دو هزار نفر در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا هستند

هر شخص از مقاربت جنسي با افراد متعدد جلوگيري كند و يك متاهل "متعهد "باشد. افراد که ﭘارتنرهاي متعدد جنسي دارند ازمقاربت جنسي بشكل محفوظ«كاندم» استفاده كند.
از استفاده مشترك سوزن ﭘﯦچكاري سرنج،تيغ يا ﭘل كه غرض اصلاح موها سر و ريش بكار ميرود،برس دندان يا مسواك جلوگيري كند.
سامان ووسايل كه در ﺁريشگاه های خانم ها بكار ميرود"غرض خال كوبي وسوراخ كردن گوش ها وبینی" بايد از سامان و وسايل يك بار مصرف استفاده شود يا وسايل استفاده شده قبلي بطور درست وطبي تعقيم شود وبعدا استفاده شود. ﭘوشيدن دستكش هنگام معاينه مريضان ﻫﭘاتيت و شستن دست ها قبل از گرفتن غذااز جمله طرق جلوگیری از سرایت این بیماری میباشد.
داکتر محمد هاشم وهاج در پایان گفت: اگر راهکار خوب و تعهدات وجود داشته باشد مبارزه با بیماری زردی کار دشوار نخواهد بود.به گفته وی بیماری زردی سیاه از طریق زرق واکسین این بیماری و افزایش سطح آگاهی مردم قابل وقایه است.


 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала