درآمد سالانه عربستان از حج کجا میشود؟

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyПаломники во время хаджа совершают обход вокруг Каабы в мечете Месжид аль-Харам в Мекке
Паломники во время хаджа совершают обход вокруг Каабы в мечете Месжид аль-Харам в Мекке - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتشار اسناد محرمانه در انگلیس نشان می‌دهد تمام درآمد عربستان از حج، تحت کنترل انگلیسی‌ها قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک، سال گذشته درآمد مستقیم عربستان از زائران حدود 12 میلیارد دالر بود. در مجموع هشت میلیون و 330 هزار زائر، حدود 23 میلیارد دالر خرج کردند. درآمد عربستان از سفر حجاج كشورهاي مختلف جهان به اين كشور، هرچند درآمد كلاني عايد اين كشور مي كند، اما تنها 3 درصد از توليد ناخالص داخلي اين كشور را تشكيل مي‌دهد. دالرهایی که زائران در عربستان خرج می‌کنند، وارد اقتصاد عربستان می‌شود. همه آن تبدیل به درآمد نمی‌شود اما به رشد اقتصاد کمک می‌کند. اتاق بازرگانی مکه برآورد کرده است که هر زائر خارجی حج تمتع، حدود چهار هزار و 600 دالر هزینه می‌کند. این رقم برای زائران داخلی کم‌تر از هزار و 500 دالر برآورد شده است.
گفته می‌شود بیش‌تر درآمد عربستان سعودی از حج، صرف توسعه و نگهداری از حرمین شریفین می‌شود. همچنین بخشی از این درآمد صرف مؤسسات خیریه می‌شود. هر چند برخی رسانه‌ها همچون پرس تی‌وی، گزارش داده‌اند که انتشار اسناد محرمانه در انگلیس نشان می‌دهد کل درآمد عربستان از حج، تحت کنترل انگلیسی‌ها قرار دارد. به ادعای این گزارش، بر اساس اسنادی که از سوی دولت انگلیس منتشر شده، ملک عبدالعزیز بنیان‌گذار کشور پادشاهی عربستان سعودی، در زمان حکومت خود بخشی از این پول را در اختیار می‌گرفته است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала