حذف فیزیکی جنرال دوستم در ارگ پلان شده بود

© AP Photo / B.K.BangashАфганский генерал Абдул-Рашид Дустум
Афганский генерал Абдул-Рашид Дустум - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس دفتر جنرال دوستم می گوید که تضعیف جایگاه اجتماعی دوستم، ترور شخصیت و حتی حذف فیزیکی او از سه سال بدین سو در دستور کار حلقاتی در ارگ بوده است.

به گزارش اسپوتنیک ،عنایت الله بابر فرهمند، رییس دفتر معاون اول ریاست جمهوری در برنامه ای زیر عنوان اجماع حقوق دانان افغانستان پیرامون جایگاه حقوقی و قانونی معاونین ریاست جمهوری در کابل، گفت، روابط رییس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری پس از شکل گیری حکومت وحدت ملی به تیرگی گرایید.
آقای فرهمند گفت، از روزی که حکومت وحدت ملی روی کار آمده، روابط رییس جمهور با معاون اولش خوب نبوده، به حدی که خانه معاون اول مدت 24 ساعت در محاصره قرار گرفت.وی افزود، در طول هشت ماه اخیر تلاش های زیادی صورت گرفت تا به اتهامات وارد شده به معاون اول ریاست جمهوری، به صورت قانونی رسیدگی شود، اما هیچ توجهی به این تلاش ها از سوی حکومت نشد.
رییس دفتر جنرال دوستم گفت: ما احساس کردیم که در سه سال گذشته از سوی دوستان کمپایان انتخاباتی بالای معاون اول ریاست جمهوری سه نوع حمله صورت گرفته است. اول حمله بالای جایگاه اجتماعی اقای دوستم، طرح حذف فزیکی و همچنان حمله بخاطر ترور شخصیت جنرال دوستم.
بابر فرهمند ادامه داد، هرچند قانون اساسی خط مشخصی را در مورد معاونین ریاست جمهور واضح کرده، اما یک تعداد افراد، فهم درستی از قانون ندارند و اگر دارند هم می خواهند به شخصیت معاون اول صدمه وارد کنند.
به اساس گفته های آقای فرهمند، آن ها تلاش کردند اتهاماتی که علیه معاون اول ریاست جمهوری از سوی احمد ایشچی صورت گرفت، از راه های قانونی حل شود، اما حکومت این قضیه را دامن زد و رسانه ای کرد تا به شخصیت جنرال دوستم صدمه بزند.
وی افزود، حکومت به جای این که پیرامون قضیه معاون اول ریاست جمهوری به مردم مراجعه کند، به سفارت خانه های خارجی مراجعه کرده و از آنان خواسته تا در این مورد، موضع گیری کنند، که این کار خلاف قانون اساسی و حاکمیت ملی می باشد.
رییس دفتر معاون اول ریاست جمهوری در پایان سخنان خود از تمام حقوق دانان خواست که در مورد قضیه جنرال دوستم بیطرفانه ابراز نظر نمایند و نتایج نشست شان را در سه مورد اعلام کنند؛ صلاحیت های معاون اول ریاست جمهوری، مصونیت و نحوه رسیدگی به جرم او و مداخله سفارتخانه های خارجی پیرامون اتهامات وارده به جنرال دوستم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала