سقوط ولسوالی ها درولایات فاریاب و غور

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileسقوت ولسوالی ها درولایات فاریاب و غور
سقوت ولسوالی ها درولایات فاریاب و غور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ولسوالی «کوهستان» ولایت فاریاب و ولسوالی «تیوره» ولایت غور، در بیست و چهار ساعت گذشته، به دست طالبان سقوط کرده اند.

مقام های محلی در ولایت فاریاب می گویند که حمله طالبان ساعت ده شنبه شب، برای سقوط ولسوالی کوهستان آغاز شد، تا این که ساعت ۲ پس از نیمه شب، این ولسوالی سقوط کرد.

هفت ساعت پس از این رویداد،۲۲۰ کیلومتر دور تر از این شهر، طالبان توانستند که ولسوالی تیوره ولایت غور را نیز از اداره نیروهای دولتی بیرون کنند.

والی غور می گوید که در حمله طالبان بر ولسوالی تیوره، ده ها بیمار و پزشک شفاخانه این ولسوالی جان باختند، ادعای که طالبان آن را رد می کند.

اما ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب چگونه به دست طالبان افتاد؟

محمد سمیع خیرخواه، رییس شورای ولایتی فاریاب در این باره می گوید: «دلیل این بود که ما با کمبود نیروهای اضافی رو به رو بودیم و کوماندوها ضرورت بود که نیامدند».

عبدالکریم یورش، سخن گوی فرماندهی پولیس فاریاب نیز می افزاید: «ما تقاضای نیروهای اضافی زمینی و نیروهای هوایی را کردیم و خوشبختانه این تقاضای ما پذیرفته شده است».

ولسوالی تیوره در جنوب ولایت غور موقعیت دارد و با شمال ولایت هلمند هم مرز است. شمال هلمند از سال ها بدینسو هم چون پای گاه نیرومند طالبان شناخته می شود.

محمد رادمنش، معاون سخن گوی وزارت دفاع ملی در باره سقوط این ولسوالی ها می گوید: «نیروهای کوماندو و اردوی ملی به طور لازم در هر دو ولسوالی جا به جا شده اند و در ساعت های بعدی وضعیت بهتر خواهد شد.»

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه نیز می گوید در درگیری ها در این دو ولسوالی، نیروهای امنیتی تلفاتی نیز داشته اند.

وی می گوید: «یک نماینده پارلمان است که آخرین فردی بود که مقاومت کرد در آن ولسوالی، و نیروها هم مقاومت کردند و تلفات هم دادند».

این دو ولسوالی در هفته های پسین نیز گواه درگیری هایی میان نیروهای دولتی و جنگ جویان طالب بوده اند.

عتیق امرخیل، نظامی پیشین در این باره می گوید: «از بین بردن این جنگ بسیار ساده است چون مشاورین کافی، نیروهای کافی و برنامه داریم اما ضعف ما در رهبری ما است.»

سمیع فیصل، دبیر مجلس سنا هم تصریح می کند: «مسؤولان حکومت در تأمین امنیت افغانستان ناکام هستند و نتوانسته اند که یک برنامه منسجم داشته باشند».

در کنار این که ولسوالی های کوهستان و تیوره سقوط کرده اند، گزارش هایی وجود دارند که شماری از نیروهای دولتی نیز در این ولسوالی ها در محاصره طالبان به سر می برند و منابع امنیتی این ولسوالی ها از حکومت می خواهند که برای فرستادن نیروهای کمکی کاری بکند.

اما فاجعه با سقوط این دو ولسوالی پایان نمی یابد؛ زیرا همین اکنون این جنگ ها در ولایت های بدخشان، بغلان، کندز، زابل و هلمند نیز بیشتر از روزهای پیش، اوج گرفته اند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала