ماتیس: ارائه استراتژی نوین در افغانستان نیاز به زمان دارد

© AFP 2023 / Chris Kleponisماتیس: ارائه استراتژی نوین در افغانستان نیاز به زمان دارد
ماتیس: ارائه استراتژی نوین در افغانستان نیاز به زمان دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دفاع آمریکا گفت، دولت واشنگتن هنوز در حال بررسی ایده‌های بزرگ برای در نظر گرفتن یک استراتژی نوین در افغانستان فراتر از سطح حضور سربازان و سایر جزئیات نظامی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری در پنتاگون و یک روز پس از دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در مورد افغانستان و سایر مسائل بود، گفت: ما برای دستیابی به این ایده‌های بزرگ درباره استراتژی نوین در این کشور جنگ زده نزدیک هستیم. ما ۱۶سال است که در افغانستان می‌جنگیم و هنوز پیروز نشده‌ایم.
وی به سناتور جان مک‌کین جمهوری خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در جلسه ماه گذشته گفته بود که تا اواسط ژوئیه سال جاری میلادی استراتژی افغانستان را ارائه می‌دهد.
وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت: ارائه این استراتژی نوین درباره افغانستان زمان می‌برد. این یک کار سخت است. این مساله مهم است که ایده‌های درست را مطرح کنیم. چون باید در داخل دولت و درباره مشکلات در افغانستان و هدفی که به دنبالش هستیم، به اتفاق نظر برسیم. انتقاد از وضع موجود توسط افرادی که خارج از موضوع هستند، کار راحتی است چون آنها مسئولیتی بابت این وضعیت ندارند.
اگرچه ماتیس اشاره‌ای به مک‌کین به عنوان یکی از منتقدان نکرد اما این سناتور جمهوری خواه آمریکایی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ناامیدی خود را بابت اوضاع در افغانستان و نحوه رسیدگی به این اوضاع توسط دولت کنونی آمریکا ابراز کرد.
وزیر دفاع آمریکا همچنین در این گفت‌وگو با خبرنگاران در پنتاگون اشاره‌ای به جزئیات مناظره موجود درباره افغانستان در دولت واشنگتن نکرد.
جیمز ماتیس همچنین اعلام کرد که پنتاگون مبلغ ۵۰ میلیون دالر کمک مالی به پاکستان را به حالت تعلیق درآورده و اعلام کرده که این اقدام به دلیل مخفی شدن گروه‌های تروریستی به ویژه "شبکه حقانی" در این کشور صورت گرفته است.
در همین حال یکی از مقام های آمریکایی گفت، ایالات متحده قصد دارد تا ۵۰ میلیون از پرداخت کمک مالی نظامی به پاکستان را برای سال مالی ۲۰۱۶ متوقف کند چون وزیر دفاع آمریکا بر این باور است که اسلام آباد به قدر کافی برای مقابله با شبکه تروریستی حقانی عمل نکرده است.
این نخستین باری نیست که پنتاگون کمک نظامی به پاکستان را کاهش داده است. سال گذشته میلادی ۳۰۰ میلیون دالر از این کمک کاسته شد. پاکستان در سال مالی ۲۰۱۶ تنها مبلع ۵۵۰ میلیون دالر از ۹۰۰ میلیون دلاری را که اجازه پرداخت آن به پاکستان داده شده بود، در قالب کمک نظامی دریافت کرد.
روابط میان پاکستان و آمریکا در یک دهه گذشته رو به وخامت گذاشته و مقام‌های واشنگتن از بابت آنچه که عدم تمایل اسلام آباد برای مقابله با گروه‌های تروریستی نظیر طالبان افغانستان و شبکه حقانی است،‌ نگران شده‌اند.
آدام استامپ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته که این ۵۰ میلیون دالر اکنون به پاکستان داده نمی‌شود چون جیمز ماتیس، وزیر دفاع نمی‌تواند تایید کند که پاکستان اقدامات کافی را برای مقابله با شکبه حقانی انجام داده است. پاکستان هنوز هم برای مقابله با شبکه حقانی به منظور دریافت این کمک مالی در سال آتی میلادی زمان دارد.
دولت آمریکا در حال بررسی سخت‌تر کردن رویکردش در قبال پاکستان برای تحت فشار قرار دادن اسلام آباد در سرکوب شبه نظامیان است.
دولت اسلام‌آباد تاکید دارد که به قدر کافی به آمریکا برای رهگیری تروریست‌ها کمک کرده است.
در همین حال، اعزاز احمد چودری، سفیر پاکستان در آمریکا اعلام کرد که کشورش به مقابله با شبه نظامیان ادامه می‌دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала