چرا روسیه از سلاح ذروی کوریای شمالی نگرانی ندارد

© REUTERS / KCNAچرا روسیه از سلاح ذروی کوریای شمالی نگرانی ندارد
چرا روسیه از سلاح ذروی کوریای شمالی نگرانی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز چهارم جولای در قبال کوریای شمالی برا ی سیاستمداران واشنگتن روزی خوب نبود، و این نه تنها بخاطر اینکه کوریای شمالی با موفقیت راکت بالستکی قاره پیما را پرتاب کرده بود.

در مسکو درهمان روز بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وهمتای چینی اش شی جین پینگ دیدار بعمل آمد. در این دیدار، آنها یک بیانیه مشترک در باره حمایت خود از تلاش برای کاهش دادن ازجنگ کوریا صادر کردند.- همچنان انجماد برنامه کوریای شمالی، برای توسعه سلاحهای هسته ای  و راکت، و نیزمتوقف ساختن در مقیاس بزرگ تطبیقات آمریکا و کوریای جنوبی موضوعات مهم بحث بودند. اما واشنگتن به یک رویکرد متفاوت اصرار دارد. واشنگتن از چند ماه به اینطرف به منظور کمک به بستن برنامه اتومی و راکتی کوریای شمالی بر پیکن فشار وارد میکند، تا از توسعه آن جلوگیری بعمل اورد.

در هفته گذشته واشنگتن پس  از تجویز اداره دونالد ترامپ به این نتیجه رسید، که چین بطور مستقلانه فعالیت میکند. نمیتواند و یا هم نمی خواهد که برنامه اتومی کوریای شمالی را تنظیم  کند.- که در نتیجه واشنگتن تحریم ها بر روی تعداد از افراد و شرکت ها، که با کسب و کار با کوریای شمالی مظنون شناخته شده تحمیل کردند. با این حال اداره ترامپ برای شامل کردن روسیه در روند پیدا کردن راه حل تلاش میکند «هنگامی که در ماه می راکت کوریای شمالی در سواحل بندر اوقیانوس ارام روسیه شهر ولادیواستوک سقوط کرد اداره رئیس جمهور بیانیه را صادر کرد: "پس از سقوط راکت در نزديک قلمرو روسيه — که در واقعيت به روسیه نسبت به جاپان نزديکتر است رئيس جمهور نمی تواند تصور کند، که اين مورد علاقه روسيه باشد".

رهبر کوریای شمالی و همسرش آزمایش موفقانه راکت بالستیک را جشن گرفتند - اسپوتنیک افغانستان
رهبر کوریای شمالی و همسرش آزمایش موفقانه راکت بالستیک را جشن گرفتند

در واقعیت امر، مسکو از راکتهای کوریای شمالی ناراحت نمی شود. گرچه مسکو میخواهد شبه جزیره کوریا منطقه غیری اتومی باشد. روسیه میگوید که یگانه راه حل شبه جزیره کوریا گفتگو با پیونگیانگ است اگر چه او ترجیح داده که شبه جزیره کوریای شمالی تبدیل به یک منطقه عاری از سلاح هسته ای  شود.

روسیه معتقد است که تنها راه حل برای مناقشه کوریای شمالی مذاکرات  با پیونگ یانگ است،  که در نتیجه آن تضمین های امنیتی برای رژیم کیم جونگ اون تضمین شود.

مسکو از محدود کردن پروگرام اتومی کوریای شمالی حمایت میکند. مگر با اعمال تحریم و تغییر رژیم سخت مخالف است. این باعث اختلافات شدید بین روسیه و آمریکا در حل مسئله کوریا میشود. روسیه سیاست اشتی جویانه با پیونگ یانگ را درپیش گرفته.  

در ماه می در همان هفته که پیونگ یانگ به استقامت ولادیواستوک راکت پرتاب کرد.  کوریای شمالی نیز در آن روز در این شهر بندری کشتی جدید داخل دریا کرد. با وجود نگرانی ایدئولوژیک پیونگ یانگ به دلیل تجارت خارجی محدود، بانهم بین کوریای شمالی و روسیه روابط اقتصادی وجود دارد، بین کشورها کالاهای تجاری مانند زغال سنگ و نفت، که به خصوص برای اقشار فقیر در منابع انرژی کوریای  شمالی با ارزش می باشد تبادله می شود.

در روسیه به تعداد زیاد محصلین از کوریا ی شمالی مصروف آموزش هستند و تعداد زیاد کارگران غیر ماهر در اینجا مشغول کار اند،  مخصوصا در ولادیواستوک.

حجم روابط اقتصادی امروز محدود است. هر چند برخی از کارشناسان امیدوارند که اگر تحریم ها لغو شود، و پیونگ یانگ برای باز کردن اقتصاد خود تصمیم گیرد،  در انصورت رشد تجارت با کوریای شمالی انتظار می رود.  با این حال دلیل اصلی که روسیه موضع اشتی جویانه تر در قبال کوریای شمالی اتخاذ کرده است رفتار کریملین با پیونگ یانگ نسبت به واشنگتن و دیگر کشورها فرق دارد.

روسیه برخلاف ایالات متحده آمریکا به طور سنتی خیلی با ارامی پاپبند است بیشتر یک دیدگاه خوشبینانه با توجه به سلسله خاندان کیم دارد، برعلاوه این کشور با روسیه سرحد مشترک دارد.

درسالهای ابتدایی جنگ سرد مسکو و پیونگ یانگ اعتقاد به ایدیالوژی کمونیسم داشت مگر پسانتر ایدیالوژی همبستگی ازهم پاشيد. کریملین معتقد است که سلسله کیم- قطعأ عجیب غیر قابل درک ولی منطقی است. در واقعیت کیم جونگ اون سلاح های هسته ای  دارند. اما به گفته تحلیگران روسیه — کیم جونگ اون اگاه است که استفاده از چنین سلاح به مقاصد تهاجمی به ضد حمله ذروی آمریکا منجر میگردد و در نتیجه او خودش کشته و کشورش نابود خواهد شد.

از نقطه نظر روسیه این دیدگاه — منطق تخریب متقابل مطمئن میباشد که مانع استفاده از سلاح های هسته ای در دوران جنگ سرد بود و حداقل به عنوان در جلوگیری از حمله توسط پیونگ یانگ موثر بود. بنابرین بسیاری از تحلیگران روسیه معتقد اند و استدلال میکنند که برنامه هسته ای کوریای شمالی به ایجاد ثبات در وضعیت، اعتماد به نفس به پیونگیانگ و در امنیت خود و جلوگیری از حمله نظامی آمریکا جلوگیری میکند.

روسیه برخلاف موضع ایالات متحده آمریکا راجع به کوریای شمالی مانند پیکن دلایل دیگری دارد. روسیه علاقه مند نیست که در کوریا دولت جدید متحد کوریا بوجود آمده و متحد آمریکا شود. کرملین همراه با چین آشکارا استقرار سیستم دفاع راکتی آمریکا در کوریای جنوبی انتقاد میکند. در حالی که واشنگتن در شرق اسیا متمرکز شده، با درگیری نظر به سابق که دروخت اتحاد جماهیر شوروی موجود بود توجه کمتری نشان میدهد.

علاوه بر این برای مسکو ساده و اسان است موضع خود را در برابر کوریای شمالی اتخاذ نماید. در مقابل موضع آمریکا برعکس موضع روسیه میباشد. نارضایتی واشنگتن ناشی از لجاجت کیم جونگ اون در چین میباشد. در واقع بنظر روسیه، آمريکا مانند پیونگ يانگ مسئول تنش در شبه جزيره کوريا ميباشد. از اين سبب پروگرام کیم توسعه سلاحهای هسته ای  برای دفاع کشور خود میباشد.

پیونگ یانگ به عنوان یک قاعده پیشگرانه و مراحل تلافی جویانه میباشد. این مطلب را تحلیلگرسیاست خارجی روسیه فیودور لوکیانف نوشت. او یاداور میکند دانستن آنچه اتفاق افتاده است لازم است به یاد بیاوریم دانستن انچه که به صدام حسین و معمرقذافی اتفاق افتاد. زندگی به اثبات رسانده که حریف خود را از میدان دور کنید — این یک سیاست منطقی نیست.

کوریای شمالی به توسعه پروگرام هسته ای  و راکتی خود درمقابل مداخله  بالقوه خارجی  دوام میدهد. بسیاری از تحلیلگران روسیه میگویند اگر واشنگتن با تغییر رژیم تهدید نمی کرد، برای کوریای شمالی لازم نبود سلاحهای هسته ای را توسعه دهند. روسیه معتقد است که پیشی جستن تهدید از حمله نظامی آمریکا علیه کوریای شمالی تا حد خطرناک است به همان اندازه که از کوریای شمالی خطر متوجه میباشد.

به عقیده تحلیلگران روسی حتی تحریم بعید است چیزی را تغییر بدهد. هدف اساسی پیونگ یانگ توسعه سلاح های هسته ای میباشد. کوریای شمالی در حال حاضر ثابت کرده است که قادر به مقاومت در برابر قحطی و ویرانی اقتصادی است.

© REUTERS / KCNAArmy personnel and people gather at Kim Il Sung Square in Pyongyang July 6, 2017 to celebrate the successful test-launch of intercontinental ballistic rocket Hwasong-14. in this photo released by North Korea's Korean Central News Agency (KCNA) in Pyongyang July 7, 2017
Army personnel and people gather at Kim Il Sung Square in Pyongyang July 6, 2017 to celebrate the successful test-launch of intercontinental ballistic rocket Hwasong-14. in this photo released by North Korea's Korean Central News Agency (KCNA) in Pyongyang July 7, 2017 - اسپوتنیک افغانستان
Army personnel and people gather at Kim Il Sung Square in Pyongyang July 6, 2017 to celebrate the successful test-launch of intercontinental ballistic rocket Hwasong-14. in this photo released by North Korea's Korean Central News Agency (KCNA) in Pyongyang July 7, 2017

تحلیلگران روسی چنین سوالی را مطرح میکنند

آمریکایی ها معتقد اند که سیاست تحریم های اقتصادی برای متقاعد کردن پیونگ یانگ برای متوقف کردن برنامه هسته ای است — تنها راه مسلم برای محافظت در برابر حمله آمریکا؟  همانطور که روسها اشاره کردند ایالات متحده آمریکا تا هنوز هم یک پیمان صلح برای پایان دادن به جنگ کوریای شمالی را امضا نکرده است و پیونگ یانگ را تهدید به نیروی نظامی میکند.

بعد از اینکه کوریای شمالی در این هفته یک راکت را ازمایش کرد پوتین از انتقاد خوداری کرد و از درخواست پاسخ چین عنوانی کوریای شمالی و آمریکا پشتیبانی بعمل اورد. واشنگتن از بی میلی و ناتوانی چین ناراضی است که بر پیونگ یانگ اعمال فشار وارد کند که خود را تغییر دهد.

حالا برای حل این مشکل راه دیگری راجستجو میکند. چنین گزینه ای وجود دارد چگونه به کوریای شمالی اجازه داده شود که به ازمایش های راکتهای خود ادامه دهد، و ايالات متحده امريکا را هدف خود قرار دهد — این موضوع چندان دلچسپ نیست. پس ازاينکه دونالد ترامپ وعده سپرد که سلاح های هسته ای کوریای  شمالی قادر نیست آمریکا را مورد هدف خود قرار دهد. — "اتفاق نمی افتد!".

اگر ما اقدام نظامی برای از بین بردن نیروهای هسته ای در پیونگ یانگ را، عملی سازیم آغاز جنگ در مقیاس بزرگ با کوریای جنوبی و جاپان است. اگر واشنگتن برنامه های خود را در شبه جزیره کوريا با در نظر داشت برنامه هسته ای پیونگ یانگ و ضمانت های امنیتی به کوريا شمالی را ارایه نماييد مسکو نیز می تواند خواستار متوقف کردن آزمایش سلاح های هسته ای،  و توسعه راکت از اعمال فشار بر کوریای  شمالی استفاده کند. اما در حالی که واشنگتن از راه حل نظامی، و تغییر رژیم در دستور کار خود  اصرار دارد  کرملین همچنان تلاش خواهد کرد نه تنها کیم جونگ اون را سرزنش خواهد کرد بلکه  دونالد ترامپ را نیز ملامت خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала