اشرف غنی با گلوله به معترضان پاسخ داد وخارجی‌هاباید پا را فراتر از مشاوره نگذارند

© عکس از صفحه عطا محمد نوراشرف غنی با گلوله به معترضان پاسخ داد وخارجی‌هاباید پا را فراتر از مشاوره نگذارند
اشرف غنی با گلوله به معترضان پاسخ داد وخارجی‌هاباید پا را فراتر از مشاوره نگذارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عطا محمد نور والی بلخ اعلام کرد که آنها از طریق مسالمت آمیز برای اصلاحات به پیش می‌روند اما اشرف غنی به معترضان با گلوله پاسخ می‌دهد، رئیس اجرایی دولت از اینکه از خون جوانان افغان دفاع نمی‌کند باید شرمنده باشد.

به گزارش سپوتنیک، به نقل از تسنیم «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در مراسمی در شهر مزارشریف اعلام کرد که ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان شکننده و بین اشخاص محدود نیست بلکه شخصیتهای شاخص و چهره‌های مردمی قندهار، هلمند، و ننگرهار از جنوب و شرق نیز در آن حضور دارند زیرا در تمام کشور از عملکرد حکومت به ستوه آمده‌اند.

وی با انتقاد از مواضع سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در پرونده جنرال دوستم نیز گفت که حکومت افغانستان از یک پرونده حقوقی یک پرونده سیاسی می‌سازد و اظهار نظر شرکای بین‌المللی در این مورد قابل قبول نیست.

والی بلخ در ادامه هشدار داد که نباید حامیان خارجی از حد مشاوره تجاوز کنند و علیه ائتلاف سیاسی فعالیت کنند زیرا این ائتلاف برخواسته از عمق جامعه این کشور است.

عطامحمد نور گفت شرکای بین‌المللی نباید طرف این ائتلاف قرار بگیرند و نباید برخلاف شعارهایی که درباره حقوق بشر سر می‌دهند از حکومتی که فساد در آن موج می‌زند و معترضان مدنی را با گلوله سرکوب می‌کند حمایت مالی خود کنند.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی اظهار داشت جامعه جهانی و کشورهای متحد افغانستان باید در مدل کاری خود در این کشور تجدید نظر کنند و با این ائتلاف سیاسی مذاکره کنند.

 وی با انتقاد از عملکرد ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد که استبداد اداری بیداد می‌کند و فرمان اخیر رئیس جمهور و سلب اختیارات وزرا برای اخذ قرارداد، عزل و نصب‌ها و سایر اختیارات اجرایی در آن، مخالف قانون اساسی این کشور است، اما من به فرمان غیرقانونی رئیس جمهور عمل نخواهم کرد و کار خود را تنها مطابق قانون اساسی به پیش خواهم برد.

والی بلخ تاکید کرد که اداره تمام این کشور را سه یا چهار نفر در دست گرفته‌اند و همه اختیارات وزرا را نیز قبضه کرده‌اند.

نور با اشاره به اینکه قبلا داعش وجود نداشت، اظهارداشت که اکنون این گروه تروریستی در بخش‌هایی از افغانستان فعالیت می‌کند و و در نتیجه سیاست‌های استبدادی حکومت وحدت ملی از نظر امنیتی و اقتصادی با فروپاشی روبرو است.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی خطاب به اشرف غنی گفت که جناب رئیس جمهور، ما برای خود امتیازی نمی‌خواهیم بلکه می‌خواهیم مشکلات مردم حل شود و خواستار مشارکت ملی هستیم و برای حل همه مشکلات در این کشور طرحی در دست داریم.

وی بار دیگر تاکید کرد که «ائتلاف نجات برای سقوط نظام صورت نگرفته است چون کسانی که در این ائتلاف هستند زیرا آنها ستون و شرکای این نظام هستند. در قدرت از راس تا پایین سهیم هستند اما اینکه اختیارات را اشرف غنی به انحصار خود درآورده موضوعی جداست و تا زمانی که اختیارات وزرا اعاده نشود فشارها بر حکومت افزایش خواهد یافت».

عطا محمد نور با اشاره به تظاهرات کابل خاطرنشان کرد که معترضان کسانی بودند که عزیزان خود را در انفجار خونین پایتخت از دست داده بودند اما پاسخ حکومت به جای نوازش به آنها گلوله و استبداد بود.

وی افزود که هنوز مذاکراتش با اشرف غنی تمام نشده بود که وقوع این حادثه او را بین حق مردم و امتیازات ریاست جمهوری قرار داد اما او نیز امتیازات را بر مردم ترجیح داد.

والی بلخ در ادامه با انتقاد از عبدالله گفت: «رئیس اجرایی در حالی هیچ کاری نکرد که عضو شورای امنیت در حکومت بود و شرم باد بر او که از حق جوانانی که به او رای داده بودند ولی در خون غلطیدند دفاع نکرد».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند ساعت قبل از سخنرنی عطامحمد نور، حزب سیاسی دیگری با محوریت «رحمت الله نبیل» مشاور سابق امنیت ملی افغانستان اعلام موجودیت کرد.

حزب «محور مردم افغانستان» نیز مخالفت خود را با سیاست‌های ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد که ریاست جمهوری در آینده با فشارهای مضاعف و صف بندی شده منتقدان خود مواجه خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала