صدها نفر از فنلاندی ها پناهندگان را در خانه های خود جای میدهند

© AP Photo / Ulander/Lehtikuva صدها نفر از فنلاندی ها پناهندگان را در خانه های خود جای میدهند
صدها نفر از فنلاندی ها پناهندگان را در خانه های خود جای میدهند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
میرکا سپالا (Mirka Seppälä) و تبعه افغان صادق بهروز هر دو به نوبه خود به پناهندگان کمک مینمایند.

مگر هر دو راه های متفاوت را درپیش گرفته است. یکی برای اسکان مهاجرین به دنبال خانه جدیدی است. ولی دیگری که خودش نیز مهاجر است. و تا کنون جواب مثبت را دریافت نکرده است، اعتراض به باز گرداندن اجباری میکند. 

صدها نفر از فنلاندی ها پناهندگان را در زیر سقف خود جای دادند.

«بیش از پنجصد فنلاندی ها مهاجرین را در خانه خود جای دادند. و این تعداد به طور مداوم افزایش می یابد». این مطلب را مدیر پروژه Kotimajoitusverkosto یا جنبش متحد کردن مردم برای آمادگی پذیرش مهاجرین   میرکا سپالا بیان داشت.  در میان آنها خودش نیز شامل می باشد.

او راجع به اقامتگاه چنین گفت: این یک پدیده جدید نیست در میان شرکت کنندگان این پروژه کسانی هستند که مهاجرین و یا افرادی که فاقد مدارک  هستند برای چندین دهه میزبانی میکنند — این مطلب را او تذکر داد. قبلآ مردم با خانه ای کسی میرفت که از قبل اشنایی داشت. مگر در حال حاظر از برکت جنبش Kotimajoitusverkosto به انعده از پناهندگان کمک ارایه میگردد که قبلآ با ایشان صحبت صورت نگرفته بود. علاوه بر این به شرکت کنندگان این پروژه خدمات پشتیبانی وجود داد که آنها میتوانند مشکلات خودرا باکسی طرح و احساسات خودرا بیان نمایند.

پیر و جوان

مارکا سپالا میگوید کسانی که علاقمند به تامین مسکن است مردم ازنگاه سن و حرفه وتحصیلات متفاوت اند. با این حال او ازدو گروه عام نام میبرد.  این جوانان بین سنین 30 هستند که از دوران کودکی به درک نمودن جهان عادت کردند. و با مردم خارجی با روحیه  مهمانوازی بزرگ شدند. و همچنین پدر و مادر که کودکان شان بطور جداگانه زندگی می کنند. چنین افرادی مایل به کمک هستند آنها در شهرهای بزرگ فنلند زندگی میکنند مگر در جاهای دیگر هم چنین افراد وجود دارند که کمک کنند. «بطور مثال بسیاری از شرکت کنندگان پروژه در شاروالی رسیپوری زندگی میکنند». این مطلب را سپالا گذارش داده است. در میان کسانی که به دنبال خانه جدید هستند اکثریت مهاجران اتباع عراق و افغانستان میباشند.  بسیاری از آنها در حال حاضر فنلاندی و یا انگلیسی به عنوان زبان یاد گرفته که این خود  قابل توجهی است که به ادغام در جامعه کمک می کند. در این جا  برای کمک کسانی هم مراجعه میکنند که در مراکز پذیرش برای پناهندگان مشکل ترین زندگی را سپری میکنند. این اعضای خانواده اقلیت های جنسی، کسانی که در پناهگاها و مرستون زندگی کردند. و یاهم به دلیل خشونت خانوادگی و اطفالی که سن قانونی را تکمیل نه کرده است.  

تجربه که زندگی راتغيیر ميدهد

«برای ایجاد جنبش کار خود را شروع کردیم، ما برای درگیری احتمالی امادگی لازم داشتیم، اما در واقعیت امر آنها بسیار کم بود». این مطلب میرکا سپالا بیان داشت. این واقعآ کمک میکند قبل از اينکه پناهنده به خانه فنلندی مسکن کزین می شود با صاحبان خانه صحبت بعمل می آید. و همسایگان آینده باهم آشنا میشوند در میان افرادی که خواهان میزبانی از پناهندگان هستند اشکارا میگويند  که او می خواهد  برای پیدا کردن یک همسر و یا نیاز به یک نیروی کار رایگان مهاجر را می پذیرد. چنین نامزد حذف شده است و در عین حال،«بسیاری از افراد فقط می خواهند در زمینه  کمک را انجام دهند و آنها بر این باورند که این راه درست است»- این مطلب را میرکا سپالا بیان نموده است.

در اغلب موارد، قرار دادن در خانواده یک تجربه مثبت است. «بسیاری از مردم ميگويند زمانی که به طور ناگهانی یک عضو جدید در خانواده اضافه می شود زندگی شان بطور چشمگیر تغیر کرده است. آنها به خانه یک فرهنگ جدید و یک دیدگاه جدید از جهان را به ارمغان آوردند». این مطلب را او بیان داشته است. در اغلب موارد مشکل اساسی لطف فراوان از کسانی تشکیل میدهد که آنها را در خانه ای خود پذیرفته: «آنها را همیشه تشویق می کنند و می گویند خانه خودشان است و آنها مجبور نیستند که همه وخت بپرسند و يا هم اجازه بگيرند. و يا هم معذرت بخواهند».

منبع مشکلات برای کسانی که درهای خانه خود را به روی پناهندگان باز کردند. سیاست فعلی دولت فنلاند در مورد پناهندگی: «اگر یک فرد، درخواست برای پناهندگی داده بود و به بخشی از خانواده مدغم شده است. بازهم مشکل رفع نشده اگر درنهایت او اخراج شود».

خواهر بزرگتر از فنلاند

میرکا سپالا در Joensuu زندگی میکند. و او میزبان يک پناهنده کرد عراقی است.  آنها در یک خانه مشترک با فنلاندی دیگر زندگی می کنند. میرکا با همسايه آينده خود در کافه زبان در کار قبلی خود در کتابخانه ملاقات کرد هنگامی که در خانه اطاق خالی شد مرد جوان را به زندگی کردن دعوت نمود. از يک طرف ما همسايه عادی بوديم ولی از سوی ديگر — او برای من مثل برادر کوچک بود. او مرا خواهر بزرگتر ميناميد».- این مطلب را سپالا ارایه نمود.

مشکل در اینجا است که من تلاش بخرچ میدهم و باید یاد گرفت که از همسایه جدید از حد زیات چیزی را نخواهم بخاطر اينکه او همیشه در هر جا و هر وخت خوشحال می شود که لطف کند. «ما باید مراقب باشيم که او فکر نکند که او برای جای خود و یا خانه ای که با ما زندگی میکند به نحوی پرداخت کند».

مارک سپالا و همسایه فنلندی آن، نیاز به سفرهای دارند. بنابرین دوست نواش در این راستا بسیار زیاد کمک می کند: او درغیاب آنها گربه رانگداری میکند و این کار برای دختر که خودش برای پناهندگان سرپناه می دهد، بسیار مفید است. از دیدگاه دوستی با مهاجر برای او در زندگی از همه مهمتر است: «به طور کلی با ظهور شخصی بنام  دشتی زندگی ما بهتر شده است».

بطور مثال، ما یکجا نان میخوریم با خاطر که این کلتور اوست. خانم  سپالا میگوید، که از دوست جدید خود استقامت و محبت به افراد دیگر یاد گرفته است. او افزود: «درابتدا دشتی تنها زبان کردی میدانست ولی بعد از سپری شدن دو سال فنلاندی،انگلیسی، و عربی را آموخت».

اگر درخواست پناهندگی قبول نشود

صادق بهرام که جایی اصلی اش افغانستان است به انعده از مهاجرین کمک میکند که امید به پناهندگی را در فنلند از دست دادند.  بهروز — یکی از چهره های کلیدی جنبش همبستگی (Lopettakaa karkotukset) میباشد که هدف آن جلوگیری از بازگرداندن اجباری مردم به مناطق جنگ زده و کشورهای که از آنها فرار کردند میباشد.

جنبش مهاجرین مردم را در سراسر فنلند باهم متحد میسازد. در این جنبش نه تنها افغانها، بلکی فنلندی ها وعراقی ها نیز شامل میباشد. «بدترین وخت برای مهاجرین زمانی میباشد که مهاجرین در زندان بسر میبرند. بدون منتظر ماندن چیزی را کرده نمی توانید. اما باید صبر کرد تا پولیس او را به میدان هوایی منتقل سازد و بعدآ از کشور اخراج نماید».

این مطلب را بهروز نماینده جامعه افغانی در بخش از جنبش گذارش داد. در این مورد نمایندگان جنبش به پناهندگان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت خود دید و بازدید بعمل میاورند و آنها سعی میکند که آنها را نجات دهند. به گفته بهروز آنها در حدود 10-15 نفر را از نظارت خانه پولیس  در میتساله هلسنگی  رها کردند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала