اظهارات دیپلومات آمریکایی در حمایت از ایشچی

© AP Photo / Aijaz Rahiاظهارات دیپلومات آمریکایی در حمایت از ایشچی
اظهارات دیپلومات آمریکایی در حمایت از ایشچی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفارت امریکا در کابل ازپیگیری ادعای ایشچی برجنرال دوستم حمایت کرد.

به گزارش اسپوتنیک ، هوگو لارنس، سرپرست سفارت ایالات متحده در کابل، گفت که کشورش مانند جامعۀ جهانی و مردم افغانستان از پیگرد این قضیه و اقدامات احتمالی عدلی در این خصوص پشتیبانی می‌کند.
احمد ایشچی گفته بود که عبدالرشید دوستم، معاون ریاست جمهوری افغانستان او را در میدان مسابقۀ بزکشی در شبرغان در برابر چشمان صدها نفر لت و کوب کرد و سپس وی را زندانی ساخت.
ایشچی والی سابق جوزجان مدعی شده بود در جریان بازداشت در منزل جنرال دوستم تهدید به مرگ، مورد شکنجه و حتا تجاوز جنسی قرار گرفته است.
این در حالی است که سرپرست آمریکا در کابل، اتهامات وارده بر جنرال دوستم به شمول ضرب و شتم و تجاوز جنسی را "نهایت جدی" توصیف کرد و گفت که این قضیه مستلزم بررسی جدی از سوی لوی سارنوالی و سایر نهادهای عدلی و قضایی افغانستان می‌باشد.
حکومت وحدت ملی پس از این ادعاها تحقیقات را در در مورد آغاز کرد و تعهد سپرد که تحقیق بی طرفانه را در مورد انجام خواهد داد.
نتایج نهایی تحقیقات حکومت وحدت ملی تا کنون منتشر نشده است.
لارنس گفت که تحقیقات جاری در پیوند با قضیۀ جنرال دوستم و احمد ایشچی، ارادۀ حکومت وحدت ملی را در تنفیذ قانون برجسته می‌سازد و به جهانیان پیام می دهد که هیچ کسی در افغانستان بالاتر از قانون نیست.
وی هشدار داد که هرگونه استفادۀ سیاسی از قضیۀ احمد ایشچی یا هم دستاویز ساختن این موضوع برای دامن زدن تنش‌های قومی، به تنفیذ قانون، تامین صلح و ثبات در این کشور آسیب می‌رساند. او حکومت افغانستان را ترغیب کرد که در پیگیری این موضوع زیر فشار سیاسی، زانو خم نکند.
جنرال دوستم نسبت به اظهارات لارنس، واکنشی نشان نداده است، دفتر جنرال دوسم چندی پیش با رد ادعای ایشچی این اتهام را "عمل تخریبکارانۀ سیاسی" اعلام کرده بود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала