فیس بوک به عنوان یک مذهب جهانی

CC0 / / فیس بوک به عنوان یک مذهب جهانی
فیس بوک به عنوان یک مذهب جهانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمپنی فیس بوک در هفته گذشته اعلام کرد که به تعداد دو ملیون مشترکین دارد. یا به اصطلاح دیگر یک برچهارم نفوس جهان، و آنها درحال حاضر کاربران فعال شبکه های اجتماعی اند، که مارک زوکربرگ 13 سال قبل در اطاق خواب خود ایجاد کرده بود.

دو دهه پیش این نظریه که چند ملیارد نفر با یک محصول سروکار داشته باشند، یک خیال میان تهی وبی معنی بود. اگر فقط "محصول" که در باره آن سخن گفته میشود، متن مذهبی نمی داشت.

اما درحال حاضر فیس بوک در جهان پیروان بیشتر نسبت به هر مذهب دیگر، بغیر از مسیحت، دارد. اما این کمپنی میتواند درچند سال آینده در این راستا پیش گام گردد. به اساس معلومات کتلاک لسانهای نژادشناسی جهان، کاربران فیس بوک در حال حاضر نسبت به تکلم کننده گان هر زبان جهان بیشتراند (گرچه محاسبه در این مورد مشکل است، اما بسیاری از 1.3 ملیارد جمعیت چین به زبان چین شمالی صحبت میکنند، این باعث آن میشود، که در جهان این زبان گسترش بیشتر یابد).

لایک، شیر، تبصره، و درخواستها و اضافه نمودن در جمله دوستان — این همه به نزدیکترین زبان همه گانی برای بشریت مبدل میگردند. برعلاوه، این بسیار خاطر انگیز است که خود ارقام سرعت رانشان میدهد که فیس بوک نظر به آن یک چهارم بشریت را تسخیر نموده است. این شبکه بار اول در مورد یک ملیارد کاربران خود درسال 2012 اعلام نموده بود — این رقم فقط هشت سال پس از ایجاد فیس بوک اعلان گردیده بود. یک ملیارد کاربران فیس بوک درکمتر از پنج سال اضافه شدند.

برای مقایسه باید گفت که درحدود 200 هزار سال از ظهور اولین انسان معاصر، تارسیدن به یک ملیارد جمعیت: ما به این سطع درسال 1820 رسیده بودیم. در بین سالهای 2000- 2012 یک ملیارد جمعیت اضافه شده، در 12 سال جمعیت ما از 6 به 7 ملیارد تن اضافه شد. قابل یاداوری است که فیس بوک این مسیر را در کمتر از پنج سال طی کرده است. فیس بوک صدای کاربران فعال است که با یک بار بازدید از سایت، و یا یک برنامه کاربری برای پیام رسانی، از طریق کمپوتر و یا تیلفون همراه در 30 روز گذشته است.

نظر به بعضی دلایل حریم خصوصی کاربران به عموم مردم منتشر نمی شود. بنابراین غیر ممکن است به طور مستقل تعدادی از کاربران بررسی شوند. در چنین سرعت در حال رشد سرویسها ناچار با برخی از موانع روبرو خواهد شد. به یاد داشته باشید، شعار "شبکه اجتماعی"، در سال 2010 راجع به فلم در مورد ظهور فیس بوک:«اگر 500 ملیون دوست میداشته باشید در بین آنها چند دشمن نیز وجود میداشته باشد».

فیسبوک اخیرأ نیز به این سبب مورد انتقاد قرار گرفته که درمیان چیزهای دیگر- برای سرکوب کردن دیدگاه محافظه کاران، کمک در سازماندهی خودکشی و قتل، از بین بردن ژورنالستان، اسیب به سلامت انسان، و تخریب دموکراسی در قالب که از آن استفاده می شود. در خصوص اختلافات روزانه در فیسبوک، نباید فراموش کرد، که هیچ یک از ما، حتی فیس بوک هیچ نظری راجع به این که چی میگذرد ارایه نمی کنیم. در صورتی که یک چهارم از بشریت به یک محصول واحد متصل شده است، مدیریت توسط یک مجموعه واحد از قوانین و مقررات، که در آن مردم اطلاعات عمیقا شخصی را به یک پایگاه واحد داده دانلود می کنند و درعین زمان رابطه بین خود واگهی دهندگان میباشد که می خواهند مارا به خرید چیزهای مختلف دعوت نمایند.

ما فقط چیزهای را درموج لایک ها، وپست ها نظارت میکنیم که فیس بوک بر ایمان به ارمغان آورده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала